مرجع تجهیزات اندازه گیری ایران

آموزش کار با تستر عایق (میگر) : میگر (Megger) مخصوصاً زمانی مفید است که شما کار برقی را در خانه خود انجام داده اید و می خواهید مطمئن شوید که به عایق آسیب نرساندید یا اشتباهی در سیم کشی نداشته باشید. شرکت Megger نام میگر را در مه 1903 به ثبت رساند و امروز طیف گسترده ای از آزمایشگرهای IR را ارائه می دهد. عایق خراب یا معیوب می تواند باعث قطع شدن فیوز قطع کننده مدار شود و ممکن است منجر به برق گرفتگی شدید در افرادی شود که با سیم عایق ضعیف یا یک قطعه فلزی که آن را لمس می کند تماس بگیرند. استفاده از میگر برای آزمایش مقاومت در برابر عایق به کاهش چنین خطرات کمک می کند.

مرحله 1
مدارهای مورد آزمایش را خاموش کنید. اگر مطمئن نیستید که کدام قطع کننده ها یا فیوزها مدارها را کنترل می کنند ، قطع کننده اصلی را خاموش کنید. یک یادداشت بر روی صفحه قطع کننده قرار دهید و به دیگران توصیه کنید که چرا که برق را روشن نکنید. در صورت امکان سوئیچ را قفل کنید.

گام 2
جدولی تهیه کنید که در آن بتوانید مقادیر عایق حاصل از آزمایشات خود را ثبت کنید. برای یک مدار 110 ولت ، فضایی را برای نتایج آزمایش عایق بین سیم سیاه و سیم سفید و عایق بین هر سیم و زمین بگذارید. برای یک مدار 220 ولت ، برای نتایج آزمایش عایق بین هر سه سیم و دو سیم دیگر و بین هر سه سیم و زمین فاصله بگذارید. برای یک قطعه از تجهیزات مانند قطع کننده مدار یا لوازم خانگی ، فضای لازم برای مقادیر عایق را بین هر ترمینال و پایانه های دیگر و هر ترمینال و زمین بگذارید.

مرحله 3
بسته به مدلی که استفاده می کنید ، 500 ولت DC یا 1000 ولت DC را به عنوان ولتاژ تست روی میگر خود انتخاب کنید. بررسی کنید که آیا مدل شما دارای یک تستر ولتاژ یکپارچه برای مدارهای زنده است. اگر اینگونه نیست ، مدارهای مورد آزمایش را با دستگاه تست ولتاژ بررسی کنید تا از زنده بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

کاوشگرهای مثبت و منفی میگر را روی دو رسانا یا پایانه قرار دهید که مقاومت عایق را بین آنها آزمایش می کنید. اگر در حال آزمایش مقاومت عایق در برابر زمین هستید ، پروب مثبت را روی سیم زمین یا جعبه اتصال فلزی زمینی و پروب منفی را روی هادی یا ترمینال قرار دهید. به مدت 1 دقیقه به میگر انرژی دهید. مقدار مقاومت را در پایان آزمون دقیقه بخوانید و آن را در جدول خود یادداشت کنید. با این روش تست ادامه دهید تا مقادیر مربوط به تمام فضاهای جدول خود را بدست آورید.

مرحله 4
مقادیر مقاومت را که در جدول خود وارد کرده اید بررسی کنید. طبق کد ملی برق ، تمام مقادیر باید بیش از 25 مگا اهم باشند. اگر یکی از مقادیر با سایر مقادیر تفاوت اساسی دارد ، اتصالات خود را بررسی کرده و آزمایشات را تکرار کنید. اگر مقداری زیر 25 مگا اهم است، مدار را برای علت کم بودن مقاومت در برابر عایق بررسی کنید.

نیاز به آزمون میگر چیست؟
تمام سیستم های الکتریکی مورد استفاده در مناطق مختلف مانند صنایع ، بیمارستان ها ، خانه ها ، اتومبیل و ... با استفاده از سیم های برق به هم متصل می شوند. باید اطمینان حاصل شود که اتصالات با استفاده از سیم های الکتریکی برای عایق بندی مناسب انجام می شود تا از آسیب های داخلی یا خارجی سیستم های الکتریکی محافظت شود.
برای بررسی اینکه آیا اتصالات به طور کامل ایجاد شده اند یا خیر ، ما از یک ابزار الکتریکی به نام میگر استفاده می کنیم. در یک تست عایق ، ما یک ولتاژ تست را از طریق یک سیستم الکتریکی پایین می فرستیم تا بررسی کنیم آیا نشتی جریان وجود دارد که از طریق سیم کشی عایق بندی شده تمام دستگاه های دستگاه عبور می کند. برای انجام این کار ، ما در اکثر موارد ولتاژ بالاتر از استاندارد را برای آزمایش فشار سیم ها و بررسی نحوه رفتار آنها ارسال می کنیم.
یک تشبیه خوب در زندگی روزمره ، لوله کشی در خانه و آب ماست ، جایی که لوله کش در صورت جوش زدن به خانه ، نشت آب وجود دارد یا خیر. به عنوان مثال ، اگر یک لوله آب با فشار سنج روی آن و پمپ در انتها در نظر بگیریم. لوله از طرف دیگر بسته است.

مورد (i): یک لوله کش می خواهد نشان دهد که نشت نمی کند ، او فشار مینی را به لوله کشی وارد می کند. ممکن است لوله کشی خوب باشد ، به این معنی که هیچ نشتی ندارد.
حالت (ii): اگر فشار بزرگتری وارد کند ، برای اینکه نقص را بشناسد. اگر یک سوراخ کوچک در لوله و آب وجود داشته باشد که در داخل لوله جریان دارد ، نشتی ایجاد می شود. این بدان معنی است که آب از دست می رود و در فشار سنج انحراف نشانگر وجود دارد ، بر این اساس او می تواند مشکل را تشخیص داده و برطرف کند. به همین ترتیب ، اگر یک آزمایش فشار در سیستم الکتریکی انجام دهیم ، از ولتاژ بالا استفاده می کنیم و برای اندازه گیری مقاومت در جایی که از قانون اهم استفاده می کنیم ، از یک فشار سنج استفاده می شود.


عایق خوب چیست؟
طبق قانون اهم

V = IR ……(1

V = ولتاژ I = جریان جاری ؛ R = مقاومت

R = V / I …… (2

اگر ولتاژ "V" را ثابت بدانیم و "I" تغییر کند ، "R" تغییر می کند.

مشابه نمونه ای از لوله کشی در سیم

از کجا عایق = لوله حامل آب

 

حالت (i): اگر هنگام اعمال ولتاژ ثابت مقدار کمی جریان داشته باشیم ، مقاومت کاهش می یابد.

حالت (ii): اگر جریان فعلی نداشته باشیم ، مقاومت زیاد خواهد بود. متناوباً ، وقتی آزمایش فشار را در سیستم های الکتریکی انجام می دهیم ، باید مقدار مقاومت بیشتری حفظ شود.

 

تست میگر چیست؟
میگر ابزاری الکتریکی است که برای آزمایش مقاومت در برابر عایق و سیم پیچ ماشین برای محافظت از کلیه تجهیزات الکتریکی در برابر آسیب های عمده به کار می رود.

 

روش تست میگر
برای اندازه گیری نشت الکتریکی در سیم ، جریان را از طریق دستگاه عبور می دهیم. ما سطح عایق الکتریکی را در هر دستگاهی مانند موتور ، کابل و ترانسفورماتور بررسی می کنیم. نتیجه این را می توان از نظر مگا اهم اندازه گرفت.

 

اساس کار میگر
برای سیستم های الکتریکی که ولتاژ آنها زیاد است ، برای آزمایش به 1000 ولت تا 5000 ولت نیاز دارد.
اتصال سیم پیچ منحنی باید به صورت سری باشد ، بنابراین جریان جریان یافته ، مدار را آزمایش می کند.
این مدار با یک سیم پیچ PC در سراسر آن متصل شده است.
برای محافظت از مدار ، دو مقاومت (مقاومت سیم پیچ کنونی و مقاومت سیم پیچ فشار) به صورت سری و هم متصل می شوند
استفاده از دو سیم پیچ مانند یک سیم پیچ کنترل و کویل منحرف کردن.
در یک میگر که به صورت دستی کار می کند ، ولتاژ آزمایش توسط اثر EMI تولید می شود.
هنگامی که ولتاژ افزایش می یابد ، سپس نشانگر انحراف تا بی نهایت نشان می دهد. به همین ترتیب ، اگر جریان انحراف را افزایش دهد نشانگر صفر را نشان می دهد.
از این رو
گشتاور α ولتاژ ،… .. (3)

گشتاور α 1 / جریان. …. (4)

اگر اتصال کوتاه باشد ، نشانگر 0 قرائت را نشان می دهد.

تست میگر برای کابل ها
تست مقاومت عایق برای کابل با استفاده از میگر یک آزمون تداوم است ، جایی که برق مدار قطع است.

به عنوان مثال ، اگر ظرفیت کابل 5 آمپر باشد ، می توانیم جریان کمتر از 5 آمپر و یا بیشتر از آن را ارسال کنیم. اگر بیش از 5 آمپر ارسال کنیم ، این ممکن است باعث خرابی کابل شود. از این رو ما یک آزمایش مقاومت در برابر عایق را انجام می دهیم تا بدانیم چه میزان مقاومت را می تواند تحمل کند. مقاومت عایق همیشه در مگا اهم اندازه گیری می شود. دستگاهی که برای اندازه گیری IR استفاده می شود به میگر معروف است.

کاربرد این کابل سیستم های قدرت است ، جایی که ما آزمایش IR را برای تعمیر و نگهداری مناسب سیستم انجام می دهیم. تا بتوانیم برای عملکرد بهتر مقدار IR را بدانیم.

 





تاريخ : 14 / 6 / 1400برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

خازن سنج یا ظرفیت سنج خازن (Capacitance Meter) دستگاهی است که ظرفیت خازن و یا انرژی الکتریکی ذخیره شده در خازن را اندازه گیری می کند. (lcr متر چیست) می توان به وسیله پراب های دستگاه و یا محل در نظر گرفته شده برروی دستگاه، خازن را به خازن سنج متصل نمود و ظرفیت آن را اندازه گیری کرد. خازن سنج ها قادر هستند ظرفیت خازن را با دقت و سرعت بالا در رنج های مختلف اندازه گیری کنند و بر روی نمایشگر خود نمایش دهند. از خازن سنج ها میتوان در کلیه آزمایشگاههای مهندسی الکترونیک، کارخانه ها، فروشگاههای خدماتی و مدارس استفاده کرد.

خازن یک المان الکتریکی است که از دو صفحه موازی فلزی که در میان آن لایه ای از هوا یا عایق قراردارد، تشکیل شده است، وظیفه خازن نگهداری انرژی الکتریکی می باشد و به همراه مقاومت ها در مدارات تایمینگ استفاده می شوند.
ظرفیت خازن معیاری برای اندازه گیری توانایی نگهداری انرژی الکتریکی است. که این ظرفبت را می توان به وسیله خازن سنج و یا ظرفیت سنج خازن اندازه گیری کرد. واحد اندازه گیری ظرفبت فاراد(F) می باشد،1 فاراد واحد بزرگی است به همین دلیل در خازن ها از واحدهای کوچکتر مانند میکرو فاراد، نانوفاراد و پیکوفاراد استفاده می کنند.


کاربرد خازن سنج ها
LCR متر ها در آزمایشگاههای الکترونیک، کارخانه ها، فروشگاههای خدماتی و مدارس و به طور کلی ابزار های الکتریکال کاربرد دارند.
از خازن سنج ها می توان در بررسی تلرانس، مرتب کردن و تعیین کردن مقادیر دقیق خازن ها، اندازه گیری خازن هایی که مقدارشان مشخص نیست، جدا کردن مجموعه های مشابه و اندازه گیری کابل ها استفاده کرد.


نکات مهم در انتخاب یک خازن سنج / ظرفیت سنج خازن
• دقت اندازه گیری
• دارا بودن گیره و ورودی مستقیم جهت اندازه گیری
• محدوده اندازه گیری
• نمایشگر دیجیتال برای نمایش ظرفیت اندازه گیری شده
• دارا بودن پیچ تنظیم نقطه صفر برای دستگاه

 

بررسی اجمالی خازن سنج
عیب یابی موتورهای تک فاز یکی از کاربردهای کاربردی خازن سنج دیجیتال است.
خازن ، موتور تک فاز که از کار افتاده است ، نشانه خازن معیوب است. اینگونه موتورها پس از کار به کار خود ادامه خواهند داد و عیب یابی را مشکل می کنند. خرابی خازن سخت برای کمپرسورهای HVAC نمونه خوبی از این مشکل است. ممکن است موتور کمپرسور شروع به کار کند ، اما به زودی باعث گرم شدن بیش از حد و در نتیجه سفر خرابکار می شود.
موتورهای تک فاز با چنین مشکلاتی و موتورهای تک فاز پر سر و صدا با خازن ها برای تأیید صحت عملکرد خازن ها به یک خازن سنج نیاز دارند. تقریباً در تمام خازن های موتوری مقدار میکروفار بر روی خازن مشخص شده است.
خازن های تصحیح ضریب توان سه فاز معمولاً از فیوز محافظت می شوند. در صورت عدم موفقیت یک یا چند از این خازن ها ، ناکارآمدی سیستم نتیجه خواهد یافت ، صورتحساب ابزار به احتمال زیاد افزایش می یابد و ممکن است سفرهای تجهیزات ناخواسته اتفاق بیفتد. در صورت ضربات فیوز خازن ، مقدار میکرفارس خازن معیوب باید اندازه گیری و تأیید شود که در محدوده مشخص شده در خازن قرار می گیرد.

 

برخی از عوامل اضافی مربوط به خازن که ارزش آگاهی را دارند:
خازن ها عمر محدودی دارند و غالباً علت بروز نقص هستند.
خازن های خطا ممکن است دارای یک مدار کوتاه ، یک مدار باز باشند و یا ممکن است از نظر جسمی تا نقطه خراب شدن بدتر شوند.
هنگامی که مدارهای خازنی کوتاه باشد ، فیوز ممکن است منفجر شود یا سایر اجزاء آسیب ببینند.
هنگامی که یک خازن باز شود یا خراب شود ، اجزای مدار یا مدار ممکن است کار نکند.
خراب شدن همچنین می تواند مقدار خازن یک خازن را تغییر داده و این می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

 

اینستروسنتر مفتخر است با مشاوره فنی رایگان برای انتخاب بهترین خازن سنج / ظرفیت سنج خازن از بهترین برندها نظیر (TES & PROVA) تس و پرووا تایوان، مستک Mastech، لوترون تایوان (Lutron)، جی پی اس (GPS) و (CEM) با نازلترین قیمت در راستای راهنمایی هر چه بهتر مشتریان عزیز همکاری نماید.

 





تاريخ : 14 / 6 / 1400برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

فلومتر الکترومغناطیسی ( Electromagnetic Flow Measurement ) به کمک اندازه گیری تغییرات شارمغناطیسی در اثر سرعت سیال جاری می توانند مقدار فلو را با دقت قابل قبولی اندازه گیری کنند. درحقیقت با ایجاد شار مغناطیسی در سیال عبوری از فلومتر و اندازه گیری آن می توان به یک فلومترالکترومغناطیسی دست پیدا کرد.

 
ساختمان فلومترمغناطیسی : 
قسمت الکترونیک یا پروسسور
سیم پیچ ها ایجاد میدان
الکترودها
بدنه فلومتر

فلومترهای الکترومغناطیسی معمولاً در دمای حداکثر 80° درجه کار می کنند و با توجه به لایتر داخل فلومتر در کاربردهای مختلف لایتراز جنس تفلون یا هارد رابرو ... ساخته می گردد. فلومترالکترومغناطیسی بر اساس قانون القای فارادی براساس اگر جسم هادی درون یک میدان مغناطیسی حرکت کند ولتاژ در دو سرهائی القا می شود این ولتاژالقایی متناسب با سرعت هادی خواهد بود. کاربرد این روش را محدود به سیالات رسانا می کند.

درچند دهه ی گذشته پس ابداع تکنولوژی ساخت فلومترالکترومغناطیسی ، تکنولوژی های دیگرمانند فلومترهای اولتراسونیک ultra sonic flow meters ، فلومترهای توربینی Turbine flow – meters  و غیر ابداع گردید.
ولی هیچ یک از این تکنولوژی ها، تا کنون نتوانسته اند با دقت قابل اعتماد بودن مقادیر قرائت شده فلومترهای الکترومغناطیسی برابری نمایند. واضح است از آنجا که سرعت در نقاط مختلف سطح مقطع لوله، متفاوت می باشد (پروفیل سیال)، سرعت واقعی در هر سطح مقطع، میانگین سرعت کلیه نقاط آن می باشد. علت دقت بالای فلومترهای مغناطیسی آن است که دبی لحظه ای اندازه گیری شده، میانگین دبی لحظه ای میلیون ها نقطه داخل استوانه کنتوراست که دائماً درحال اندازه گیری می باشند. بعنوان نمونه در فلومترهای اولتراسونیک با دو سنسور، دبی اندازه گیری شده همواره میانگین دبی نقاط مختلف در روی مسیرحرکت سیگنال بین دو سنسوراست نه نقاط داخل کل حجم لوله در نتیجه بهترین دقت فلومترهای اولتراسونیک با دو سنسور 1± تا 3± درصد حداکثرمقدارقابل قرائت فول اسکیل (FS: Full Scale) می باشد. درحالی که دقت فلومترهای الکترومغناطیسی بهتر از 0.5± تا 0.2± درصد می باشد.

 
اصول اندازه گیری در فلومترهای الکترومغناطیسی:
برطبق قانون فارادی می باشد. قاعدتاً هرجسم هادی که یک میدان مغناطیسی را قطع نماید، در داخل آن جسم ولتاژ القا خواهد شد که متناسب خواهد بود با شدت میدان مغناطیسی ، زاویه ی برخورد جسم هادی با میدان مغناطیسی و بالاخره سرعت عبور آن جسم از درون میدان حال با توجه به ثابت بودن شدت میدان و زاویه برخورد در عمل ولتاژ القا شده در داخل ماده هادی متناسب با سرعت حرکت سیال خواهد بود.

کاربرد فلومتر مغناطیسی :
تاسیسات آب فاضلاب، خروجی سدها، چاه ها، ایستگاه های پمپاژ، خطوط آبرسانی شهری و روستایی همچنین اندازه گیری آب خام ، شرب یا تصفیه شده ، هرزآب ، فاضلاب و...
 صنایع شیمیایی ، اسیدها، سودهای سوزآور، سرشین ، چسب
صنایع غذایی، آب معدنی، شیر، ماست، دوغ، ملاس، شیره چغندر
  صنایع دارویی
صنایع فلزی / معدنی
صنایع کاغذ / خمیرکاغذ
 صنایع دریایی 
صنایع شبکه لوله های آب / مدیریت نشست آب
صنایع آبیاری کشاورزی
صنایع اندازه گیری / خرید و فروش آب

رسانایی الکتریکی
هنگام استفاده از فلومترهای الکترومغناطیسی یک نکته مهم وجود دارد. از آنجا که جریان سنج های الکترومغناطیسی براساس قوانین القای الکترومغناطیسی است ، مایعات رسانا تنها مایعاتی هستند که می توانند جریان را برای آنها تشخیص دهند. اینکه مایع رسانا باشد یا نه با وجود رسانایی الکتریکی تعیین می شود. بنابراین ، هدایت الکتریکی چیست؟
هدایت الکتریکی به طور کلی مقداری است که بیانگر سهولت جریان برق است. مقدار عددی مخالف ، مقاومت است که سطح دشواری جریان برق را بیان می کند. برای واحدها ، از S / cm (سیمن در هر سانتی متر) در درجه اول استفاده می شود. برای تعیین سرعت جریان برق ، الکترودهای 1 سانتی متر مربع با فاصله 1 سانتی متر از یکدیگر قرار می گیرند. با استفاده از آب لوله کشی با سرعت 100 تا 200 میکرو ثانیه در سانتی متر ، آب معدنی با سرعت 500 میکرو ثانیه در سانتی متر یا بیشتر و آب خالص با 0.1 میکرو ثانیه در سانتی متر یا کمتر به عنوان نمونه ، می توان نمونه هایی از هدایت الکتریکی اندازه گیری شده واقعی را ارائه داد.
برای محاسبه رسانایی الکتریکی ، لازم است شرایط مانند مساحت الکترود و فاصله بین الکترودها به درستی محاسبه شوند. به همین دلیل ، محاسبه آن نسبتاً دشوار است. به عنوان یک روش کلی برای تایید رسانایی الکتریکی ، می توان از یک کنداکتیومتر (EC متر) الکتریکی برای انجام این اندازه گیری استفاده کرد.

 





تاريخ : 2 / 6 / 1400برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

آنالایزر گاز یک ابزار بررسی جریان برای اندازه گیری ترکیب گاز است. در بسیاری از فرایندهای تولید ، به ویژه آنهایی که دارای واکنش شیمیایی هستند ، اغلب کنترل اتوماتیک فرایندها با توجه به پارامترهای فیزیکی مانند دما ، فشار و جریان کافی نیست. به دلیل تنوع در انواع گازهای مورد تجزیه و تحلیل و اصول تحلیلی ، انواع مختلفی از آنالیز کننده های گاز وجود دارد. آنالایزرهای گازی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند شامل آنالیزورهای گاز مادون قرمز ، آنالیز کننده های گاز لیزری ، آنالیز کننده های گاز ماورا بنفش ، آنالیز کننده های گاز هدایت حرارتی ، آنالیز کننده های گاز الکتروشیمیایی و ... 

نشت یاب گاز یا دتکتور گاز نوعی ابزار تشخیص غلظت نشت گاز است ، از جمله نشت یاب گاز قابل حمل ، نشت یاب گاز دستی ، نشت یاب گاز ثابت ، نشت یاب گاز آنلاین.

در زیر مقدمه ای برای تفاوت بین آنالایزر گاز و نشت یاب گاز است.

 

ساختار
یک نشت یاب گاز ساختار ساده ای دارد که فقط از پروب (سنسور) و مدار تبدیل سیگنال سنسور تشکیل شده است. یک آنالایزر گاز نه تنها دارای یک پروب (سنسور) در داخل است ، بلکه دارای یک مجموعه کامل از سیستم پنوماتیک است که گاز نمونه را وارد دستگاه می کند ، و سپس از دستگاه خارج می شود یا بازیابی می شود.

 

روش های تشخیص 
نشت یاب گاز با قرار گرفتن در معرض مستقیم سنسور در گاز شناسایی شده یا گاز نمونه ، تشخیص را به اتمام می رساند ، در حالی که دستگاه آنالایزر گاز ، گاز شناسایی شده یا گاز نمونه را برای آزمایش ابتدا به روش خاصی وارد دستگاه می کند و سپس گاز را تخلیه می کند.

 

روش های کنترل برای شناسایی شرایط
نشت یاب گاز شامل تنظیم و کنترل شرایط تکنولوژیکی فرآیند گاز نمونه نیست و تشخیص را مستقیماً بدون در نظر گرفتن شرایط محیطی گاز نمونه انجام می دهد.

آنالایزرگاز مجهز به مجموعه ای از سیستم هوا در داخل و تجهیزات پشتیبانی خارجی است که یک فرآیند شیمیایی کامل را تشکیل می دهد. دستگاه آنالایزر گاز می تواند شرایط کار گاز نمونه را بصورت جامع تنظیم و کنترل کند تا به عملکرد نرمال و پایدار سنسورها دست یابد. و این تضمین کننده آنالایزر گاز است که می تواند داده های دقیق را بدست آورد.

 

روش های عملیاتی در تکمیل فرآیند شناسایی گاز
هنگام استفاده از نشت یاب گاز ، دستگاه در محیط آزمایش شده قرار می گیرد و می توان مقدار اندازه گیری را بدست آورد.

آنالایزر گاز باید گاز نمونه را به دستگاه وارد کند و سپس شرایط فرآیند فنی مانند دما ، فشار و میزان جریان و غیره را دقیقاً تنظیم کند تا اطلاعات دقیق را بدست آورد.

 

روش های مختلف برای حذف عوامل تداخل در تشخیص گاز
ردیاب گاز با ورود مستقیم سنسور در محیط آزمایش شده ، تشخیص را انجام می دهد و اینکه آیا تداخلی وجود دارد ، در طراحی ساختار ابزار و کاربرد واقعی مورد توجه قرار نمی گیرد. نشت یاب گاز برای از بین بردن انواع عوامل تداخل طراحی نشده است.

با این حال ، طراحی ، انتخاب و استفاده از آنالایزر گاز باید فاکتورهای مختلف داخلی و خارجی مانند دما و فشار را در نظر بگیرد و اندازه گیری گاز را تحت تأثیر قرار دهد و آنها را به دقت یکی یکی حذف کند. تنها با این کار می توان داده های تشخیص را به طور دقیق بدست آورد. در غیر اینصورت ، به محض نادیده گرفتن یک عامل ، نتیجه تشخیص پذیرفته یا مجاز نخواهد شد.

 

دقت داده ها
نشت یاب گاز فقط می تواند نتایج آنالیز کیفی و داده های کمی تجزیه و تحلیل را ارائه دهد ، و نمی تواند تجزیه و تحلیل خطا را انجام دهد (زیرا فقط داده های تجزیه و تحلیل شده از مقدار واقعی بسیار کوچک است و پس از آن "خطا" می شود). بنابراین ، نمی توان آن را به عنوان آنالیز دقیق داده ها در نظر گرفت تا مبنایی برای تعیین پیشرفت و تعدیل مهم فناوری باشد.

آنالایزر گاز یک ابزار دقیق اندازه گیری است. در آنالیز کمی ، می تواند داده های بسیار دقیقی را فراهم کند که می تواند به عنوان پایه تولید گاز و بهبود تولید ایمنی ، برای هدایت و انجام مدیریت تولید ، مدیریت کیفیت و مدیریت شرکت مورد استفاده قرار گیرد. حتی بیشتر ، این نوع داده ها می توانند به عنوان مبنایی مهم برای تحقیقات قضایی و کیفری مورد استفاده قرار گیرند و می توانند برای انجام پرونده های قضایی و تعیین مرز بین درست و غلط مورد استفاده قرار گیرند.

در اینجا بهترین نشت یاب گاز و یکی از پرفروش ترین های سایت مرجع ابزار دقیق را به شما معرفی می کنیم. نشت یاب گاز شهری مدل GD-3308 ساخت CEM ، محدوده اندازه گیری دستگاه دتکتور گاز GD-3308 بین 0 تا 10,000 ppm می باشد و زمان پاسخ گویی کمتر از 2 ثانیه است.
این نشت یاب گاز شهری دارای سنسوری با طول عمر بسیار بالایی است و با داشتن طول پراب 16 اینچی می توان در مکان های مختلف و دور از دسترس میزان نشتی گاز را اندازه گیری و تست نمود که کار با دستگاه را را بسیار راحت کرده است. محل دقیق و سریع نشت گاز را فراهم می کند ، بهترین وسیله برای جلوگیری از انفجار و تولید ایمن است.

بدون شک ، انتخاب نشت یاب گاز یا آنالایزر گاز باید بر اساس کاربردهای آن باشد. باید ابتدا مشخص کنید که دستگاه را به چه منظوری می خواهید استفاده کنید. اگر در انتخاب دستگاه ها و خرید آن شک دارید می توانید با شرکت ما مرجع ابزار دقیق ایران تماس بگیرید تا کارشناسان شما را راهنمائی کنند.

 





تاريخ : 20 / 5 / 1400برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری


رطوبت سنج خاک
 یکی از ابزارهای کشاورزی است. این ابزار مستقیماً بر محصولات تأثیر نمی گذارد ، اما قابلیت آن ها در اندازه گیری میزان آب در خاک به کشاورزان کمک می کند تا تصمیمات مختلفی بگیرند ، یکی از آن ها زمان مناسب برای آبیاری است.

با این حال ، استفاده از این فناوری به دلیل کمبود اطلاعات حداکثر نبوده است. بنابراین ، در این بررسی ، ما به طور مفصل در مورد همه چیزهایی که می توان در مورد رطوبت سنج خاک دانست ، بحث خواهیم کرد. این که رطوبت سنج خاک چیست؟ چگونه کار می کند؟

رطوبت سنج خاک چیست؟

 

مسلماً کشت گیاهان چیز ساده ای نیست. حتی در بهترین شرایط آب و هوایی ، بسیاری از عوامل باعث شکست این روند می شوند. یکی از دلایل آن ، روند اشتباه آبیاری است.
آبیاری گیاهان به آسانی انجام نمی شود زیرا باید در زمان مناسب و با مقدار مناسب انجام شود. رطوبت زیاد باعث پوسیدگی و گندیدگی ریشه های گیاه می شود و اما کمبود آب باعث خشک شدن و از بین رفتن آن نیز می شود پس زمان مهم ترین عامل این پروسه است.
با این حال ، مشکل اینجاست که ما فقط با نگاه به گیاه متوجه نخواهیم شد که گیاه آیا به آب نیاز دارد یا نه؟ یا نمی دانیم که چقدر به آب نیاز داریم. کشاورزان باستان از لمس دست خود برای تعیین شرایط خاک استفاده می کردند ، اما این همیشه دقیق نبود. خوشبختانه اکنون این مشکل توسط دستگاه اندازه گیری رطوبت خاک قابل حل است.
همانطور که در بالا ذکر شد ، رطوبت سنج خاک وسیله ای است که محتوای آب و رطوبت خاک را اندازه گیری می کند. این ابزار به عنوان یک تستر شناخته می شود که می تواند شرایط خاک را بخواند ، روی هم قرار گرفته یا در مکان های خاصی پنهان باشد.
براساس نتایج بازرسی ، می توانید تصمیم بگیرید که آیا زمین آماده استفاده است یا هنوز به پردازش بیشتری نیاز دارد. برای منطقه کاشته شده ، استفاده از این ابزار به شما در یافتن مقدار آب مورد نیاز گیاه در هر بار آبیاری کمک می کند.
این ابزار می تواند برای گیاهان داخلی و خارجی باشد. استفاده از آن کاملاً ساده است ، همراه با نتایج دقیق. داده های نمودار رطوبت سنج خاک که نمایش داده می شود به شما کمک می کند تا بفهمید شرایط خاک چیست ، بنابراین می توانید تعیین کنید که چه کاری انجام دهید.

 

 

رطوبت سنج خاک چگونه کار می کند؟

 

پس از خواندن توضیحات بالا ، شما ممکن است درک اهمیت دستگاه رطوبت سنج خاک برای افزایش رشد گیاه را متوجه شده باشید. با این حال ، ممکن است برخی از افراد از عملکرد آن تعجب کنند. به طور کلی ، دو نوع خوانش داده وجود دارد:

قرائت دما سنجی

 

خواندن داده ها توسط دما سنج شامل چندین مرحله است ، یعنی توزین ، اجاق و خنک کننده. بعد از هر سه فرآیند ، ما یک نتیجه ثابت داریم. رقم محتوای آب اختلاف وزن قبل و بعد از گرم شدن است.

قرائت هدایت سنجی

 

این سیستم بر اساس رسانایی الکتریکی کار می کند. محتوای آب به طور خطی با ظرفیت الکتریکی اندازه گیری شده متناسب خواهد بود. برق اصلی توسط دستگاهی به نام هدایت سنج آب شناسائی می شود.
با این حال ، لازم نیست در مورد به خاطر سپردن تئوری نحوه کارکرد آن گیج شوید. این ابزار نوعی رطوبت سنج خاک است. این بدان معنی است که شما آن را برای آزمایش در منطقه قرار می دهید و سپس عملیات را شروع می کنید.
ظرف مدت زمانی ، ابزار شرایط خاک را خوانده و آنها را به صورت داده نمایش می دهد. براساس آنچه نشان داده شده است ، می توانید مراحل بعدی را تجزیه و تحلیل و تعیین کنید.

 

انواع رطوبت سنج خاک

 

با وجود عملکرد مشابه ، رطوبت سنج خاک انواع مختلفی دارد. در حال حاضر ، حداقل چهار نوع ابزار وجود دارد که بر اساس نحوه کارکرد آنها و منابع تغذیه تقسیم می شوند.

 

رطوبت سنج خاک آنالوگ

 

هم از نظر طراحی و هم از نظر روش کار ساده ترین نوع دستگاه رطوبت سنج خاک است. خواندن داده ها براساس هدایت الکتریکی محتوای آب در خاک انجام می شود.
جریان به خودی خود دریافت و برای کاوشگر موجود در ابزار ارسال می شود و آن را به داده تبدیل می کند. این ابزار به باتری نیاز ندارد.

 

رطوبت سنج دیجیتال خاک

 

مشخصه اصلی این نوع استفاده از باتری به عنوان منبع انرژی است. با این حال ، برخی از دستگاه ها می توانند از طریق کابل USB نیز متصل شوند. این دستگاه دارای یک سنسور است که برای تعیین شرایط زمین پالس های الکترومغناطیسی کوچکی را به بیرون می فرستد.
داده های دیجیتالی رطوبت سنج خاک در نرم افزار رایانه ای یکپارچه با دستگاه نشان داده شده است. پس از آن ، می توانید آن را پردازش کنید تا تعیین کنید که با این منطقه چه کاری انجام دهید.

 

رطوبت سنج خاک نفوذی

 

نوع نفوذی بهترین رطوبت سنج خاک برای گیاهان داخلی است. این ابزار یک هیدرومتر گیاهی است که رطوبت نمونه های خاک را جذب می کند و سپس آن را بر اساس سیستم تجزیه و تحلیل می کند. با توجه به خوانش داده ها رنگ ها تغییر خواهد کرد.

 

رطوبت سنج ترکیبی خاک

 

این نوع ابزار همزمان چندین کار را در یک دستگاه انجام می دهد. به غیر از یک دستگاه رطوبت سنج ، می توانید از شدت نور ، pH خاک نیز مطلع شوید حتی اگر نتایج خیلی دقیق نباشد. حداقل ، این داده ها می توانند نشان دهند که آیا مشکلی در زمین وجود دارد یا خیر.

 

انتخاب بهترین رطوبت سنج خاک

 

بسیاری از محصولات دستگاه اندازه گیری رطوبت خاک در بازار وجود دارد. با این حال ، هر مارک ویژگی های خود را دارد. بنابراین ، شما باید ابزار مناسب را با توجه به نیازهای کشاورزی خود انتخاب کنید. در زیر برخی از محصولات پرطرفدار و پرفروش را برای شما به صورت مختصر توضیح می دهیم.

 

دستگاه رطوبت سنج خاک PMS-714

 

این ابزار شرایط نم خاک را از 0 درصد تا 50 درصدبادقت 0.1 درصد را اندازه گیری می کند از ویژگی های این دستگاه می توان به کاربری آسان ، مصرف کم نمایشگر اشاره کرد.
PMS-714 برای کارهای خانگی نیز مناسب است. اگرچه اطلاعات نمایش داده شده جزئیات کمتری دارند ، اما شناخت زمان مناسب آبیاری کافی است. توصیه می شود پراب 10 سانتی متر داخل خاک قرار گیرد تا اندازه گیری دقیق تری به شما بدهد.

 

دستگاه DSMM600 برای آزمایش رطوبت ، نور و pH خاک

 

دستگاه DSMM600 تست خواص خاک ( رطوبت، PH، دما و نور خورشید) توسط سنسور به طول 20 سانتی متر خواص خاک را اندازه گرفته و بر روی صفحه نمایش خود نشان می دهد. این دستگاه با اندازه گیری میزان PH شما را در تشخیص مناسب بودن میزان اسیدی بودن خاک برای گیاه های مختلف یاری می کند.
رطوبت سنج خاک کشاورزی DSMM600 با اندازه گیری دما، رطوبت خاک و میزان نور خورشید، کشاورزان و باغداران را در کنترل شرایط محیطی مناسب برای گیاهان یاری می نماید.

 

 



ادامه مطلب...

تاريخ : 26 / 4 / 1400برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

یکی از پارامترهای قابل اندازه گیری که در صنعت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، دمای سیستم می باشد. برای اندازه گیری دما از تجهیزات مختلفی استفاده می شود که با توجه به نیاز، علاوه بر اندازه گیری میزان درجه حرارت، اغلب توانایی تولید سیگنال کنترلی و همین طور سوئیچ را نیز دارا می باشند. دماسنج یا ترمومتر یا حرارت سنج وسیله ای است که برای اندازه گیری حرارت و دما مورد استفاده قرار می گیرد. ترمومترها انواع مختلفی دارند که هر کدام برای کاربردهای خاصی مورد استفاده قرار می گیرند. دماسنج ها در طیف گسترده ای از صنایع از پزشکی گرفته تا کولر خانه و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

 

روش های اندازه گیری دما کدام است؟
روش های اندازه گیری دما متفاوت است، و دما را می توان به روش های تماسی و غیرتماسی اندازه گیری کرد. برای اندازه گیری دما به روش تماسی از تماس یک سنسور که می تواند ترموکوپل یا ترمورزیستنس (PT100) باشد، استفاده می شود. اندازه گیری دما به روش تماسی، در مدل های آنالوگ بیشتر به روش بیمتال یا Gas-filled که از یک حباب و لوله موئین تشکیل شده است، انجام می شود. برای اندازه گیری دما به روش غیر تماسی بیشتر بر اساس مقدار تابش فروسرخ که جسم هدف از خود به محیط ساطع می کند، استفاده می شود. دماسنج هایی که برای اندازه گیری دما به روش غیرتماسی به کار گرفته می شوند، به پیرومتر یا ترمومتر تفنگی یا ترمومتر لیزری مشهور هستند. دلیل استفاده از واژه ی لیزری، استفاده از باریکه ی نور لیزر برای مشخص کردن هدف می باشد.


کاربردهای ترمومتر کدام است؟
نظارت روی موتورها یا بارگذاری
سیستم های تهویه مطبوع
بررسی سیستم های اتوماتیک
فرآیندهای آماده سازی غذا
تشخیص مشکلات پنهان
نظارت بر رطوبت و نشتی یک ساختمان
شناسایی اتلاف انرژی و عایق بندی ضعیف
تشخیص خطاهای الکتریکی و لوله کشی
نصب در آزمایشگاه ها و انبارها


انواع ترمومترها کدام است؟
ترمومتر لیزری (thermometer):
ترمومتر لیزری یا ترمومتر مادون قرمز می تواند تشعشعات لیزری ساطع شده از سطوح مختلف را دریافت کند و بر اساس دما نمایش دهد. تمام اجسام اشعه ی مادون قرمز منتشر می کنند که میزان و شدت آن با دمای آن جسم متناسب است. اساس کار ترمومترهای لیزری به این شکل است که موجی از پرتو مادون قرمز (IR) را ارسال کرده که با جسم برخورد می کند. در اثر این برخورد، با توجه به دمای جسم، انرژی پرتوهای بازگشتی تغییر می کند که با اندازه گیری این تغییر می توانند دمای جسم را اندازه گیری کنند. ترمومترهای لیزری به دلیل آنکه می توانند از راه دور دمای اجسام را اندازه گیری کنند، کاربردهای زیادی در مواردی که امکان نزدیک شدن به منبع حرارت وجود ندارد، پیدا کرده اند. ترمومترهای لیزری به دلیل همین ویژگی که می توانند از فاصله ی چند متری مورد استفاده قرار بگیرند، بسیار مورد اقبال وارد شده اند. حتی در خیلی از مواردی که محدودیتی برای نزدیک شدن به جسم وجود ندارد هم از این ترمومترها استفاده می شود.


ترمومتر دیجیتال (Digital Thermometer):
ترمومترهای دیجیتالی پرتابل (Portable Digital Thermometer) جهت اندازه گیری و تست دما استفاده می شود. ترمومتر دیجیتال در نگاه اول مشابه مولتی متر می باشند. این ترمومترها مجهز به یک یا چند ورودی برای سنسور دما (ترموکوپل نوع K، J، Pt100و…) می باشند و دارای صفحه نمایشگر دیجیتال برای نمایش دما به درجه سانتیگراد یا فارنهایت می باشند. ویژگی این مدل از ترمومترها قابل حمل بودن و امکان تست چندین نمونه دما در مکان ها و زمان های مختلف می باشد. در حالی که سنسورهای دمایی مانند Pt100 به تنهایی در مکانی ثابت می شوند و تنها دمای همان نقطه را می دهند. این ترمومترها قابلیت اندازه گیری دما هم زمان از دو نقطه تا 12 نقطه را دارد. ترمومتر دیجیتال کاربردهای زیادی دارد و تقریبا در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. اساس کار این نوع ترمومترها از طریق نیمه رسانا ها است. سنسور این ترمومترها نوعی نیمه رسانا است که درصورت تغییر دمای آن، مقاومتش تغییر کرده و در نتیجه ی این تغییر مقاومت، جریان عبوری از آن نیز تغییر می کند که با کمک آن، می توان دمای محیط را اندازه گیری کرد. ترمومترهای دیجیتال در یخچال ها، اتو خانه، کولرهای جدید و غیره کاربرد دارند.

دماسنج معمولی یا ترمومتر انبساطی (expansion thermometer):
ترمومتر انبساطی معمولا با عنوان دماسنج جیوه ای (mercury thermometer) گفته می شود و عمدتا ترمومتر محیطی محسوب می شود. این نوع ترمومترها از يك لوله ی باریک مخزن به شکل كروی يا استوانه ای تشکيل شده است كه درون آن با مايعی عمدتا از جنس جيوه يا الکل پر شده است. این مایع که به آن مايع دماسنجی گفته می شود، در اثر گرما منبسط شده و سطح آن درون لوله مطابق با قانون انبساط سطحی مایعات بالا می رود. در این نوع ترمومترها دیواره ی مخزن دماسنج را عمدتا بسيار نازک می سازند تا تبادل گرما بين مايع با محيط بيرون به آسانی و به سرعت صورت گیرد. هر چه لوله ی دماسنج باريك تر، ضخامت ديواره ی مخزن آن نازک تر و حجم مخزن و مايع درون دماسنج بيشتر باشد، دماسنج دقيق تر خواهد بود.

ترمومتر الکلی:
اساس کار این نوع ترمومترها هم مانند ترمومتر جیوه ای است، اما با این تفاوت که به جای جیوه از الکل استفاده می کند. ترمومتر الکلی بیشتر در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا این دماسنج ها برای بازه ی دمایی 0 تا 100 درجه سانتی گراد مورد استفاده قرار می گیرند. دماسنج های الکلی خطر کمتری از نظر سمیت نسبت به دماسنج های جیوه ای دارند و همین هم آنها را به گزینه مناسبی برای این کار تبدیل کرده است.

ترمومتر گازی یا دماسنج گازی (gas thermometer):
در ترمومترهای گازی، مقداری گاز در مخزنی با حجم ثابت قرار دارد و فشار این گاز توسط يك فشارسنج به صورت مداوم اندازه گيری و كنترل می شود. با افزايش دمای گاز، به صورت مستقیم فشار گاز هم افزايش پیدا می کند. اگر اين دماسنج به خوبی درجه بندی شود، با اندازه گيری فشار در هر لحظه، می توان میزان دما را در آن لحظه نیز اندازه گیری کرد.

دماسنج ترموکوپلی یا ترمومتر ترموکوپلی (thermocouple thermometer):
ترمومتر ترموکوپلی در دسته ی ترمومتر تماسی قرار می گیرد. این دماسنج تماسی كه بر اساس پديده ی ترموالکتريک ساخته شده است. طبق اين پديده، اگر دو سر دو رشته ی سيم هادی نازک غير هم گون مانند مس و آهن را به يکديگر متصل كنيم و دو سر انتهايی سیم ها را به يك ميلی آمپرمتر متصل کنیم، با گرم كردن نقطه ی مشترک اتصال دو سيم، در مدار جريان الکتريکی کوچک و اختلاف پتانسیل به وجود می آيد كه مقدار این جریان به جز مقاومت مدار و جنس سيم ها به دمای اعمالی به محل اتصال مشترک آن دو نیز وابسته است. برای اندازه گيری دقيق تر دما می توان دو ميله ی فلزی غير هم گون را از يك سر به هم جوش داد، سپس يكی از سرهای انتهایی مجموعه را به يك دمای ثابت مثلاً دمای صفر درجه مخلوط آب و يخ در حال تعادل و سر انتهایی ديگر را به دمای مجهول تحت اندازه گیری متصل كرد.

پیرومتر یا آذرسنج یا تف سنج (pyrometer):
ترمومتر غیر تماسی برای اندازه گيرى دمای فراتر از گستره ی دمايی دماسنج های ترموكوپلی به کار گرفته می شود. ترمومتر غیر تماسی معمولا برای اندازه گیری دمای كوره های ذوب فلزات استفاده می شود. پایرومترها یا پیرومترها با اسامی دیگری همچون دماسنج غير تماسی، تف سنج يا آذرسنج نیز شناخته می شوند. ساده ترین نوع پیرومترها از يك تلسکوپ مخصوص ساخته شده اند كه درون آن يک لامپ رشته ای (لامپ تنگستنی) كوچک و فيلتری به رنگ قرمز قرار داده شده است. نحوه ی استفاده از پیرومتر به این شکل است که آن را به طرف كوره يا هر جسم ديگری كه قصد اندازه گيری دمای آن را دارند، نشانه گیری می کنند و از پشت لنز تلسکوپ به آن جسم نگاه می كنند. در ابتدا رشته ی درون لامپ با رنگ تیره بر روی زمينه ی روشن كوره دیده می شود، با عبور جريان برق از درون رشته ی تنگستنی لامپ و تنظيم آن به وسيله ی تغيير مقاومت پتانسیومتر، رنگ و روشنایی رشته را با روشنايی زمينه کوره طبیق داده تا رشته از ديد ناظر ناپديد گردد. با یک درجه بندی متناسب بر روی رئوستا می توان از اين نوع ترمومترها برای اندازه گيری دماهای بسيار زياد در حد ذوب و حتی بالاتر بدون نياز به تماس مستقيم استفاده كرد. ترموویژن ها یا همان ترمومتر های تصویری نیز از همین خاصیت برای اندازه گیری دما استفاده می کنند.

دماسنج پزشکی یا ترمومتر پزشکی (clinical thermometer):
این دماسنج ها مخصوص اندازه گیری دمای بدن کودکان و بزرگسالان طراحی و ساخته شده اند.
ترمومتر مواد غذایی:
ترمومتر مواد غذایی ابزار دیگری است که در خانواده ی ترمومترها قرار دارد و به انواع ترمومتر نفوذی و ترمومتر لیزری مواد غذایی و ... تقسیم بندی می شود.

 





ارسال توسط مرجان چناری

آیا هنگامی که شبکه شما خراب شده است گیر افتاده اید و نمی توانید مشکل آن را پیدا کنید؟ وقتی این اتفاق می افتد ، احتمال زیادی وجود دارد که به دلیل نقص کابل باشد. در اینجا چند نکته در مورد اندازه گیری کابل اترنت با استفاده از تستر کابل شبکه آورده شده است.

تست های معمولی
برای اینکه بفهمید چه مشکلی وجود دارد و خطا در کجاست ، چندین آزمایش اساسی وجود دارد که باید آنها را انجام دهید. این موارد به شما کمک می کند تا دلیل خرابی کابل را شناسایی کنید.


طول کابل:طول کابل های اترنت باید حداکثر تا 100 متر یا 328 فوت طول داشته باشد. طول کابل را می توان با یک تستر خازنی اندازه گیری کرد که با مشخصات خازنی کابل کالیبره شده است یا با تستر بازتاب سنج دامنه زمان (TDR) اندازه گیری می شود. در حالی که هر دو نوع می توانند طول کابل را اندازه بگیرند ، تستر TDR از کاربرد بیشتری برخوردار است زیرا می تواند فاصله تا خطا را اندازه گیری کند ، ویژگی فاقد تستر خازنی. همچنین لازم است بررسی کنید که آیا تستر طول هر جفت کابل را گزارش می کند یا خیر ، زیرا برخی از تسترها فقط طول چهار جفت را در یک کابل اترنت گزارش می کنند.

خطاهای کابل و سیم کشی: غالباً دلیل عملکرد ضعیف کابل اترنت به دلیل آسیب دیدن کابل است که باعث ایجاد مدار باز یا آسیب عایق می شود که باعث ایجاد تماس بین دو سیم مجاور می شود. سایر مسائل عبارتند از: جفت تقسیم ، اتصالات معکوس و سیم های عبور یافته. این مشکلات به سختی قابل تشخیص است مگر اینکه از تستر کابل پیچیده استفاده شود.
Power over Ethernet (POE): POE زمانی است که دستگاهی برق را از طریق کابل Ethernet دریافت می کند ، معمولاً از طریق منبع تغذیه POE یا سوئیچ فعال POE. مشکلات می تواند ناشی از مقاومت در برابر مدار بالا باشد ، به این معنی که دستگاه ولتاژ و جریان مورد نیاز را دریافت نمی کند. دو استاندارد وجود دارد: منبع تغذیه 12.5 وات و منبع تغذیه 25 وات با حداکثر ولتاژ 57 ولت. یک تست کننده باید بتواند ولتاژ و جریان POE را اندازه گیری کند و کلاس را مشخص کند.
موقعیت مکانی: بعضی اوقات لازم است درک کنید که کابل اترنت به کدام پورت هاب متصل است تا بتوان ردیابی کابل ها را به درستی انجام داد. بسیاری از آزمایش کنندگان امکانات نور پیوند را ارائه می دهند که سیگنالی را با فرکانس مشخص شده توسط کاربر تزریق می کند که باعث می شود چراغ سوئیچ یا توپی شود. عملکرد مفید دیگر توانایی تزریق سیگنال صوتی به کابل ، استفاده از ردیاب برای دنبال کردن مسیر کابل و شناسایی خاتمه صحیح است.
سرعت پیوند: سرعت پیوند سرعت واقعی اینترنت را نشان می دهد که پیوند قادر به انجام آن است. این امر همچنین توسط سایر تجهیزات موجود در مدار تعیین می شود که باید با سرعت اتصال تبلیغ شده سازگار باشند.
این آزمایشات یک تکنسین را قادر می سازد تا خطاهای کابل اترنت و خصوصیات کابل را شناسایی کند.


انواع کلاس کابل اترنت
چندین کلاس کابل اترنت وجود دارد که برای کاربردهای مختلف در نظر گرفته شده اند. این کابل ها از کابل های دسته 3 (CAT 3) که اغلب برای خطوط تلفن استفاده می شوند ، تا CAT 7 که برای برنامه های اینترنتی بسیار سریع استفاده می شوند ، متغیر است. دسته بندی کابل باید همیشه روی کابل چاپ شود ، به این ترتیب تشخیص اینکه چه کابل استفاده می شود نسبتاً آسان است.
کابل Cat 3: کابل Cat 3 از یک جفت پیچ خورده تشکیل شده است و معمولاً برای خطوط تلفن مسکونی استفاده می شود. بعضی اوقات ممکن است کابل شامل دو ، سه یا حتی چهار جفت باشد. این قابلیت کار با سرعت 10 مگابیت در ثانیه را دارد. به سختی در تاسیسات جدید مورد استفاده قرار می گیرد ، اگرچه معمولاً در ساختمان های قدیمی یافت می شود.
کابل Cat 5: کابل Cat 5 اصلی ترین قسمت اکثر شبکه ها را تشکیل می دهد. این هشت سیم است که به چهار جفت پیچ خورده شکل گرفته است. درجه پیچش در هر جفت به طور قابل توجهی متفاوت است و بین 52 تا 72 دور در متر است. دلیل این امر کاهش تداخل و برخورد متقابل بین جفت ها است. به همین دلیل ، نسبت سیگنال به نویز برای خطوط متعادل خوب است. کابل Cat 5 ممکن است دارای هادی های رشته ای باشد که برای اتصالات انعطاف پذیر و هادی های جامد برای نصب های ثابت استفاده می شود. مهم است که مراقب باشید این کابل ها را به قدرت زیاد خم نکنید. حداقل شعاع خمش چهار برابر قطر خارجی کابل است ، بنابراین در عمل شعاع خمش باید حدود یک اینچ باشد. کابل های Cat 5 می توانند با سرعت 100 مگاهرتز کار کنند و برای سرعت اینترنت 10BASE-T ، 100BASE-TX و گیگابایت مناسب هستند. یک کابل مشخصات بالاتر ، Cat 5e دارای مشخصات سخت افزاری سخت تر است. کابل های Cat 5 برای 25 وات POE مناسب هستند.
کابل Cat 6: کابل Cat 6 از نظر بصری شبیه کابل Cat 5e است اما پهنای باند آن بالاتر (250 مگاهرتز) و مشخصات سختگیرانه تری نسبت به Cat 5e دارد. این کابل به عقب با Cat 5 سازگار است ، اما با پهنای باند بالاتر می تواند در سرعت های بالاتر از جمله اینترنت 10 GBASE-T کار کند. وقتی با این سرعت استفاده می شود ، حداکثر طول کابل که ممکن است به طور قابل توجهی کاهش می یابد. یک کابل مشخصات بالاتر ، Cat 6a ، که می تواند با سرعت 500 مگاهرتز کار کند ، قادر است بیش از 100 متر (328 فوت) فاصله نرمال کار کند.

 

مشکلات اندازه گیری کابل اترنت
با افزایش سرعت اینترنت ، احتمال بروز مشکلات نیز افزایش می یابد. جدا از مسائلی مانند جفت تقسیم ، سیم های عبور یافته و اتصالات معکوس ، تداخل خارجی می تواند باعث ایجاد نویز قابل توجه شود. در سرعت های بالاتر شبکه ، بسیار مهم است که در خاتمه صحیح کابل ها بسیار مراقب باشید و از برش مجدد عایق بیش از حد لازم جلوگیری کنید.
کیفیت کابل نیز ممکن است مشکلاتی ایجاد کند. به طور خاص ، بسیاری از کابل های ارزان قیمت که به عنوان کابل های Cat 6 به فروش می رسند ، ممکن است ضربات متقاطع بیش از حد داشته باشند و از دست دادن بازگشت داشته باشند و در واقع ، از کابل های Cat 5 پایین تر باشند. بنابراین ، هنگام کار در سرعت تبلیغ شده با مشکل روبرو می شوید ، احتمال اینکه خطا در خود کابل باشد را در نظر بگیرید.

 

چگونه مشکلات شبکه را با تستر کابل برطرف کنیم؟
تست کننده کابل شبکه برای محاسبه عملکرد کابل های شبکه پرسرعت شما طراحی شده است. همانطور که می دانید عملکرد ضعیف در این کابل ها می تواند منجر به آسیب به کار ، دسترسی ضعیف به اینترنت و به طور کلی اختلال در شبکه شود.

 

ویژگی های اصلی تستر شبکه
تست کننده شبکه دارای 2 جعبه متفاوت است که جداگانه هستند. این جعبه ها فرستنده و گیرنده هستند. دستگاه تستر شبکه اصلی شامل یک منبع جریان الکتریکی ، یک دستگاه اندازه گیری است که نشان می دهد کابل خوب است و یک اتصال بین این دو ، معمولاً خود کابل است.
تستر کابل شبکه می تواند یک دستگاه ساده باشد که صرفاً تشخیص می دهد جریان از طریق کابل جریان دارد یا ممکن است یک دستگاه پیچیده در سطح حرفه ای باشد که اطلاعات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد تا مشکل را شناسایی کند. تسترهای کابل شبکه در سطح حرفه ای نه تنها وجود مدار باز را تشخیص می دهند ، بلکه ممکن است محل وقفه را تشخیص دهند. بعضی از آنها همچنین اندازه گیری سیم مورد استفاده را مشخص می کنند و می توانند سیگنال خود را برای آزمایش تداخل تولید کنند.

 

مشکلات رایج کابل های شبکه
تعدادی از مشکلات وجود دارد که می تواند با استفاده از عیب یاب کابل شبکه مرتب شود و مطمئناً به شما کمک می کند در وقت خود برای یافتن راه حل های نرم افزاری یا سخت افزاری صرفه جویی کنید
اگر شبکه به درستی کار نمی کند ، مشکل اغلب خطای کاربر یا سایر مشکلات است. بندرت کابل معیوب خواهد بود. بیشتر از یک تستر کابل شبکه برای تشخیص اینکه یک کابل پچ قبل از اتصال کار می کند استفاده می شود. ابتدا باید کابل کشی را بصورت بصری بررسی کرد تا مشکلات آشکاری را شناسایی کند. اگر همه چیز درست به نظر برسد ، ممکن است از دستگاه تست کابل شبکه استفاده شود.
تسترهای پایه کابل شبکه می توانند مشکلات اتصال ساده را آزمایش کنند اما ممکن است مشکلات دیگری را که باعث سو عملکرد کابل می شود شناسایی نکنند. کابل کشی ممکن است هنگامی که نزدیک منبع تداخل است یا کابل بیش از حد طولانی است کار نکند. ممکن است خطاهای متناوب ایجاد شوند که هنگام آزمایش کابل نشان داده نمی شوند. گاهی اوقات مشکل به اندازه کافی پایدار نمی ماند تا در تستر ظاهر شود.

 

چگونه از ردیاب کابل شبکه استفاده کنیم؟

مرحله 1 - تستر را وصل کنید
کابل شبکه را به دو انتهای جعبه وصل کنید ، یکی به فرستنده و دیگری به گیرنده. این جعبه ها مدلی از شبکه رایانه ای شما هستند ، بنابراین باید بتوانید به راحتی مکان کدام جعبه را پیدا کنید. قبل از شروع آزمایش مطمئن شوید که کابل های شما کاملاً وصل شده اند.

مرحله 2 - تستر را روشن کنید
دستگاه تست کننده کابل شبکه را روشن کنید. آزمایش کننده سیگنالی را از یک انتهای جعبه به سر دیگر ارسال می کند و این پیامی است که از طریق کابل پخش می شود ، همان اندازه که در شبکه رایانه شما اتفاق می افتد. در طول آزمون تستر کابل شبکه را همیشه به کابل متصل نگه دارید ، در غیر این صورت کار نمی کند.

مرحله 3 - گزارش آزمایش کننده را بخوانید
در حالی که پیام از یک انتهای کابل به سر دیگر منتقل می شود ، تست کننده کابل شبکه پیام را برای بررسی خطا بررسی می کند و در انتهای دیگر بررسی می کند که پیام به درستی دریافت شده است. اگر آزمایش کننده به این نتیجه برسد که چنین نیست و مشکلی پیش آمده است ، متوجه می شوید که تست کننده تعدادی چراغ قرمز را نشان می دهد. تفاوت بین چراغ های قرمز و چراغ های سبز که به این معنی است که همه خوب کار می کنند ممکن است از تست کننده کابل شبکه تا تستر یکسان نباشد ، اما شما باید با خواندن دستورالعمل ها بتوانید دقیقاً مشکل کابل خود را حل کنید.

مرحله 4 - مشکل را بخوانید
چراغ های مختلف تستر شما برای ارسال سیگنال به شخصی که با دستگاه کار می کند استفاده می شود. کتابچه راهنمای شما به شما امکان می دهد تا به دنبال متفاوت بودن الگوهای مختلف روشنایی ، و در صورت وجود هرگونه مشکلی در کابل خود باشید که باید برطرف شود. هنگامی که مشکل را پیدا کردید ، کابل را از جعبه ها بردارید .

برای آزمایش کابل ، تست کننده شبکه تست کابل کشی کامل ، نمایش نقشه سیم ، شناسه و عیب ها ، از جمله کوتاهی و قطعی ، باز شدن ، سیم های نامناسب ، تقسیم جفت و برگشت را فراهم می کند. تستر کامل شبکه همچنین طول کابل را اندازه گیری می کند و سطح تن را برای ردیابی سیگنال و شناسایی کابل در همه جفت ها ، یک جفت انتخاب شده یا یک پین تولید شده ایجاد می کند.

 

 





تاريخ : 6 / 4 / 1400برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

اسیلوسکوپ دوبل تراکینگ : کار و کاربردهای آن
رویکرد قدیمی ایجاد تصویر سیگنال روشی پیچیده تر و سنگین تر است. از طریق این روش ، محاسبه مقادیر جریان و ولتاژ یک روتور گردان در موقعیت های خاص مربوط به محور روتور و با توجه به محاسبات با استفاده از گالوانومتر خسته کننده تر می شود. با ساده سازی این فرآیند ، دستگاهی به نام اسیلوسکوپ (Oscilloscope) به دست می رسد که در طی دهه 1920 اختراع شده است. انواع و طبقه بندی های مختلفی از این اسیلوسکوپ ها وجود دارد و نوعی که امروزه در مورد آن بحث خواهیم کرد اسیلوسکوپ دوبل تراکینگ است.

اسیلوسکوپ دوبل تراکینگ چیست؟
تعریف اساسی اسیلوسکوپ دوبل تراکینگ این است که یک موج الکترون منفرد دو ردیابی ایجاد می کند که در آن پرتو از طریق دو منبع جداگانه دچار انحراف می شود. تولید هر ردی دارای روش های منحصر به فرد خود است که در آن روش های Chopped و Alternate وجود دارد. این دو رویکرد به عنوان دو حالت عملکرد اسیلوسکوپ دوبل تراکینگ در نظر گرفته می شود.

این دستگاه اسیلوسکوپ دوبل تراکینگ به طور کلی برای ارزیابی سطح ولتاژ مدارهای مختلف الکترونیکی استفاده می شود ، در حالی که شروع همزمان هر رفت و برگشت در دستگاه تا حدودی پیچیده است. بنابراین ، برای ساده سازی این روند اسیلوسکوپ دوبل تراکینگ استفاده می شود که در آن دو اثر از یک پرتو الکترونی ایجاد می شود.

 

نحوه کار اسیلوسکوپ دوبل تراکینگ
این بخش نمودار بلوک اسیلوسکوپ دوبل تراکینگ را نشان می دهد و همچنین نحوه کار این دستگاه را توضیح می دهد. در تصویر بلوک دیاگرام دستگاه که نشان داده شده است ، دارای دو کانال ورودی جداگانه است که A و B نامگذاری شده اند. این ورودی ها به صورت جداگانه به میراگر و فازهای تقویت کننده داده می شوند. و سپس خروجی های این بخش ها به عنوان ورودی به سوئیچ الکترونیکی ارائه شده داده می شود.

از طریق این سوئیچ الکترونیکی ، فقط یک کانال به قسمت تقویت کننده عمود منتقل می شود. این دستگاه همچنین از یک سوئیچ انتخاب ماشه تشکیل شده است که در آن اجازه می دهد مدار را با سیگنال خارجی یا با کانال های A یا B فعال کنید.

و سپس سیگنالی که از قسمت تقویت کننده افقی دریافت می شود به عنوان ورودی به سوئیچ الکتریکی با استفاده از سوئیپ ژنراتور یا از طریق کانال B ارائه می شود. با این کار سیگنال های عمودی و افقی آن کانال های A و B هستند که جهت کار اسیلوسکوپ برای CRT داده می شوند . این اصطلاح "رویکرد X-Y" نامیده می شود و امکان اندازه گیری دقیق X-Y را فراهم می کند.

عملکرد اسیلوسکوپ دوبل تراکینگ را می توان در دو روش توضیح داد که یکی حالت Alternate و دیگری حالت Chopped است.

 

اصل کار اسیلوسکوپ دوبل تراکینگ حالت Alternate
در حالت Alternate ، دستگاه امکان اتصال بین کانال ها را به روش جایگزین فراهم می کند. تغییر کانال A و B در موقعیت شروع هر رفت و برگشت قریب الوقوع اتفاق می افتد. علاوه بر این ، همگام سازی برای نرخ رفت و برگشت و سوئیچینگ وجود خواهد داشت و این همگام سازی به دنبال ردیابی در هر رفت و برگشت در هر دو کانال است.

این بدان معنی است که در رفت و برگشت اولیه ، اثری از A وجود دارد و سپس اثری از B وجود خواهد داشت. انتقال در سوئیچ بین دو کانال در طول دوره رفت و برگشت SWEEP اتفاق می افتد. در این مدت ، پرتو الکترون قابل مشاهده نیست و به همین دلیل ، یک انتقال ایجاد می شود. این حالت عملکرد Alternate در دستگاه اسیلوسکوپ اجازه می دهد تا رابطه دقیق فاز بین دو کانال حفظ شود.


در حالی که اشکال این روش این است که نمایشگر هر دو سیگنال را در موارد زمانی مختلف نشان می دهد. و این سناریو برای نمایش سیگنال هایی که حداقل فرکانس دارند مناسب نیست. خروجی از طریق این عملیات به صورت زیر نشان داده شده است:

 

اصل کار اسیلوسکوپ دوبل تراکینگ حالت Chopped
در حالت Chopped ، فقط در بازه زمانی یک بار جابجایی ، بارها کانال تعویض می شود. روند تعویض آنقدر سریع است که حتی برای یک بخش حداقل ، یک صفحه نمایش وجود دارد. در این حالت ، سوئیچ الکتریکی در محدوده فرکانسی نزدیک به 100KHz - 500KHz کار می کند. این فرکانس براساس فرکانس سوئیپ ژنراتور نیست.

بنابراین ، حداقل بخش های هر دو کانال با یک رویکرد ثابت به تقویت کننده متصل می شوند. در شرایطی که سرعت Chopped بیش از سرعت سوئیپ افقی باشد ، پس از آن بخش مقاطع Chopped اتفاق می افتد ، و این فرم ها در ابتدا سیگنال کانال های ارائه شده در صفحه اسیلوسکوپ را ایجاد می کند. در حالی که ، وقتی سرعت Chopped از سرعت سوئیپ افقی کمتر است ، آن را به سمت سیگنال ناپیوستگی هدایت می کند. موج خروجی حالت Chopped به شرح زیر نشان داده شده است:

بنابراین ، اسلوسکوپ دو کاناله با این جزئیات کار می کند.

 

مشخصات فنی در هنگام خرید اسیلوسکوپ دوبل تراکینگ
اگر که اسیلوسکوپ دوبل تراکینگ را انتخاب می کنید ، مشخصات کمی وجود دارد که باید در نظر گرفته شود و موارد زیر است:

دمای کار: 50 تا 400 درجه سانتیگراد
دقت انحراف 5 ± است
فرکانس Chopped تقریباً 120 کیلوهرتز است
تغییر فاز تقریبا 3 تا 10 کیلوهرتز است
دقت 5 ± است


کاربرد اسیلوسکوپ دوبل تراکینگ
کاربردهای اسیلوسکوپ دوبل تراکینگ شامل موارد زیر است.

برای ارزیابی عملکرد سیستم استفاده می شود
سیگنال های تولید شده توسط مولدهای عملکرد را ارزیابی کنید
برای ارزیابی مسائل ، این موارد در سیستم های الکتریکی و الکترواپتیکی اتفاق می افتد

 





ارسال توسط مرجان چناری

اسید سنج چیست ؟ PH Meter
اسید سنج و یا PH متر دستگاهی است که به منظور اندازه گیری میزان اسیدی یا قلیایی بودن مایعات بکار می رود. PH واژه ای است که جهت تعریف میزان یون های معادل هیدروژن موجود در محلول استفاده می شود. اندازه گیری میزان اسیدی بودن مایعات در بسیاری از صنایع از قبیل صنایع غذایی ، دارویی ، صنایع کشاورزی و دامپروری ، تصفیه خانه ها ، آزمایشگاه های صنعتی و پزشکی و در سایر صنایع که اندازه گیری میزان اسید آن مورد نیاز باشد مورد استفاده قرار می گیرد.

ph متر چیست ؟
PH از لغت فرانسوی Hydrogene گرفته شده ، اصطلاح ph که مخفف دو کلمه Hydrogene و power است بیانگر قدرت یونی هیدروژن در آب می باشد به عبارت دیگر نسبت مولوکول های یونیزه شده به غیر یونیزه شده در محیط های آبی را pH می گویند. در واقع درصد اسیدیته و قلیائیت آب را pH میگوییم .درجه اسیدیته یا قلیائیت آب بین صفر و۱۴ متغیر است و عدد ۷ که حد وسط آن می باشد به معنی نقطه مرزی یا خنثی می باشد که به معنی این است که نه آب اسیدی است نه قلیایی.
اگر هر چه از طرف عدد خنثی یعنی ۷ به طرف صفر حرکت کنیم آب به سمت اسیدی کشیده شده و به معنی کاهش pH است و هر چه از عدد خنثی یعنی ۷ به سمت ۱۴ حرکت کنیم آب به سمت قلیایی و افزایش pH حرکت می کند. با اینکه ممکن است یون‌ های مختلفی در محلول شکل بگیرند، ولی آن‌هایی که تعیین می ‌کنند محلول اسیدی یا قلیائی است، به ترتیب یون هیدروژن (H+) و یون هیدروکسیل (OH-) هستند. زمانی که تعداد یون‌ های هیدروژن از تعداد یون‌ های هیدروکسیل در محلول بیشتر باشد، محلول اسیدی است. وقتی‌که تعداد این دو یون برابر باشد، محلول خنثی است. زمانی که تعداد یون ‌های هیدروژن از تعداد یون‌های هیدروکسیل در محلول کمتر باشد، محلول قلیایی (بازی) است.
میزان تشکیل یون در محلول، برای اسیدها و قلیاها متفاوت است. آن دسته‌ای که تقریباً به‌طور کامل یونیزه می‌شوند، اسید یا باز قوی هستند. هیدرو کلرید اسید و سدیم هیدروکسیل مثال‌هایی برای این دسته‌ اند. بقیه اسیدها و بازهای به مقدار کمی یونیزه می‌شوند و اسید یا باز ضعیف هستند. استیک اسید و آمونیوم هیدروکسیل نمونه‌ هایی برای این گروه می‌ باشند. می‌ توان اسیدها و بازها را بنا بر تعداد یون هیدروژنی که در هر مولکول می‌توانند از دست دهند، دسته‌بندی کرد. اگر اسیدی در هر مولکولش فقط یک یون هیدروژن آزاد کند، به آن اسید تک‌ ظرفیتی می‌ گویند.
حتی آب خالص نیز به مقدار خیلی کم به یون هیدروژن و هیدروکسیل تبدیل می‌شود. در دمای 25 درجه سانتی‌گراد، آب خالص همواره دارای 0.0000001 یا 1x10-7 گرم اکی والان در لیتر یون هیدروژن دارد و چون آب خالص خنثی است به همین میزان یون هیدروکسیل نیز دارد. حاصل‌ضرب این دو غلظت برابر با مقدار ثابت 1.0x10-7 در 25 درجه سانتی‌گراد است. اگر غلظت یون هیدروژن یک محلول 1.0x10-4 گرم اکی والان در لیتر باشد، غلظت یون هیدروکسیل در این محلول برابر 1.0x10-10 گرم اکی والان در لیتر خواهد بود. چون در این مورد غلظت یون هیدروژن بیشتر از غلظت یون هیدروکسیل است، محلول اسیدی است.
برای ساده‌تر بیان کردن غلظت یون هیدروژن، به‌جای بیان آن با اعداد اعشاری و توان‌های منفی، مفهوم PH تعریف‌شده است. بیان ریاضی این مفهوم، برابر با منفی لگاریتم غلظت یون هیدروژن در مبنای 10 است. محلولی با غلظت یون هیدروژن برابر 1.0x10-7 گرم اکی والان در لیتر PH برابر 7 دارد.

 
ازآنجایی‌که در محلول ‌های اسیدی غلظت یون هیدروژن بیشتر از 1.0x10-7 گرم اکی والان در لیتر است، مقدار PH آن‌ها کم‌تر از 7 است. بلعکس محلول‌های قلیایی PH بالاتر از 7 دارند.
مهم است که به یاد داشته باشید، تغییر یک واحد در PH برابر با 10 برابر تغییر در اسیدیته یا قلیایی بودن محلول است؛ بنابراین یک محلول با PH=4 در مقایسه با محلولی با PH=5، 10 برابر اسیدی‌ تر است، محلولی با PH=3 در برابر محلولی با PH=5، 100 برابر اسیدی ‌تر است و محلولی با PH=2 در برابر محلولی با PH=5، 1000 برابر اسیدی ‌تر است. محدوده پذیرفته ‌شده برای تغییرات PH از 0 تا 14 است.

 

روش های مختلف اندازه گیری PH
اندازه گیری دقیق تر pH با یک متر الکترونیکی pH بدست می آید. یک سیستم اندازه گیری pH از سه بخش تشکیل شده است: یک الکترود اندازه گیری pH ، یک الکترود مرجع و یک متر با امپدانس ورودی بالا. الکترود pH را می توان به عنوان یک باتری ، با ولتاژ که با pH محلول اندازه گیری شده متفاوت است ، تصور کرد. الکترود اندازه گیری pH یک لامپ شیشه ای حساس به یون هیدروژن است ، با یک خروجی میلی ولت که با تغییر در غلظت یون نسبی هیدروژن در داخل و خارج از لامپ متفاوت است. خروجی الکترود مرجع با فعالیت یون هیدروژن متفاوت نیست. الکترود pH از مقاومت داخلی بسیار بالایی برخوردار است و باعث می شود اندازه گیری ولتاژ با pH دشوار باشد. امپدانس ورودی pH متر و مقاومت نشت از این رو فاکتور های مهم است. pH سنج در اصل تقویت کننده امپدانس بالایی است که ولتاژ دقیقه الکترود دقیق را اندازه گیری می کند و نتایج را مستقیماً در واحدهای pH بر روی صفحه نمایش آنالوگ یا دیجیتال نمایش می دهد. در بعضی موارد ، ولتاژها را می توان برای برنامه های خاص یا برای استفاده با الکترود های یون-انتخابی یا اکسیداسیون-کاهش پتانسیل (ORP) نیز خواند.

 

دو روش کلی برای سنجش میزان PH در آب ها وجود دارد که شامل دو روش زیر است.
1- روش استفاده از PH متر الکتریکی
2- تعیین PH به روش رنگ سنجی

 

1- روش استفاده از PH متر الکتریکی:
اکثر اندازه گیری های PH در آزمایشگاه با استفاده از PH متر به وسیله یک مدار الکتریکی کار می کند. این مدار از یک الکترود شیشه ای و یک الکترود مرجع خارجی و یک ولت متر که پتانسیل الکتریکی را در مدار ثبت می کند، تشکیل شده است. الکترود شیشه ای از یک سیم حامل جریان تشکیل شده است که در داخل یک محلول که PH مشخص دارد فرو برده شود.

 

2-PH متری به روش رنگ سنجی:
این روش شیمیایی که برای تعیین PH استفاده می شود، افزودن یک قطره از یک اندیکاتور اسید – باز به نمونه است. کاغذهای PH اندیکاتور مناسب برای این کار هستند. یک قطره از نمونه روی کاغذ PH قرار داده می شود و این ترتیب رنگ مورد نظر مشاهده می شود. اندیکاتورها مولکول های بزرگ آلی هستند که بر اساس PH محلول تغییر رنگ پیدا می کنند. در محدوده ای از دامنه PH برای هر اندیکاتور تغییر رنگ مشاهده می شود. (معمولا حدود 5/1 واحد PH ( PHهای متوسط در میانه جدول مشاهده می شوند که بر اساس این مقدار PH رنگ های بینابینی نیز در این محدوده ی PH قرار می گیرند
به عنوان مثال : اندیکاتور کروزول قرمز در PH پایین تر از 7 ،رنگ محلول اندیکاتور زرد است و در PH بالاتر از 8/8 رنگ محلول قرمز رنگ است. در مقادیر PH متوسط براساس نوع PH تغییر درجه رنگ محلول به صورت نارنجی خواهد بود.
اندیکاتورهای مختلف زیادی وجود دارند که می توانند تمام محدوده ی PH را تحت پوشش قرار دهند.

 

pH meter

کالیبره کردن PH متر
قبل از استفاده از دستگاه PH متر باید دستگاه کالیبره شود. محلول های بافری با PH های معلوم برای چنین کاری مناسب هستند.
دستگاه PH متر را روشن می کنیم، الکترود را با آب مقطر می شوییم . آن را تکان می دهیم تا خشک شود. سپس آن را درون بشری که حاوی محلول بافری با PH 7 است قرار می دهیم صبر می کنیم تا عدد روی صفحه نمایش ثابت شود. الکترود را با آب مقطر می شوییم به خوبی آن را تکان می دهیم تا آب آن گرفته شود. بعد داخل محلول بافر با PH 4 قرار می دهیم تا PH متر به حالت ثبات قرار گیرد.
کالیبره کردن دستگاه را از طریق اندازه گیری در PH استاندارد 7 کنترل می نماییم. برای انجام این کار الکترود باید در داخل محلول قرار گیرد.در این مرحله PH متر آماده است.
در این مرحله مقدار کافی از نمونه را داخل بشر 100 میلی لیتر می ریزیم و الکترود را داخل آن غوطه ور می کنیم و می گذاریم حدود 2 دقیقه دستگاه به حالت ثبات نماند، وقتی عدد روی دستگاه ثابت شد از روی صفحه نمایش مقدار PH نمونه مورد نظر را می خوانیم.


کاربرد انواع اسید سنج ها
اسید سنج های مختلف برای کاربرد های مختلف طراحی گردیده اند که دو نوع بسیار رایج مدل های پرتابل و مدل های قابل نصب هستند. مدل های پرتابل بیشتر مصارف آزمایشگاهی دارد ولی نمونه های قابل نصب با خروجی پیوسته اطلاعات و میزان PH را در هر لحظه مانیتور میکند .در مواردی که اندازه گیری به صورت پیوسته مد نظر است باید از ترانسمیتر PH متناسب استفاده کرد و میزان اسیدی بودن را به صورت همزمان به اتاق کنترل یا مانیتورینگ فرستاد.
به طور کلی از اسید سنج ها در بسیاری از صنایع از قبیل صنایع غذایی،دارویی، صنایع کشاورزی و دامپروری ، تصفیه خانه ها ، آزمایشگاههای صنعتی و پزشکی و در سایر صنایع که اندازه گیری میزان اسید آن مورد نیاز باشد استفاده می شود.

PH-2 l

پارامترهای مهم در انتخاب یک اسید سنج
در انتخاب یک اسید سنج باید به موارد زیر توجه داشت:
• دقت اسید سنج
• نوع پراب دستگاه ، کاربرد و نحوه نصب
• طول کابل سنسور ( در مواردی که زیاد باشد نیاز به پری آمپلیفایر یا تقویت کننده داریم )
• داشتن کنترلر و نمایشگر اسید در مدلهای قابل نصب
• رزولوشن دستگاه اندازه گیری
• قابلیت کالیبره کردن
• قابل اتصال به کامپیوتر

 

اثر دما بر pH :


درجه حرارت بالاتر از 25 درجه سانتیگراد : جبران دما pH بالا را کاهش می دهد و pH کم را بالا می برد و در نتیجه مقدار آن به خنثی نزدیک می شود. درجه حرارت زیر 25 درجه سانتیگراد : جبران درجه حرارت باعث افزایش pH بالا (اساسی تر) و pH کم (اسیدی تر) می شود ، و در نتیجه مقادیری دورتر از خنثی قرار می گیرد. استفاده از نیاز به جبران دما یا عدم استفاده از آن ، مربوط به دقت pH لازم است. به عنوان مثال ، اگر میزان دقت آن pH 0.1 pH pH باشد ، در pH 6 و درجه حرارت 45 درجه سانتیگراد (113 درجه فارنهایت) ، خطا 0.06 است ، خوب در حد نیازهای دقیق. از طرف دیگر ، با همان میزان دقت pH pH 0.1 ± ، کارکردن در pH 10 و 55 درجه سانتیگراد (131 درجه فارنهایت) خطای 0.27 pH را به همراه دارد و باید از جبران خسارت استفاده کرد.

در صورت نیاز به جبران خسارت می توان از یکی از دو روش انجام داد. اگر دما در نوسان باشد ، باید از جبران ساز اتوماتیک استفاده شود. اگر دما در چند درجه سانتیگراد ثابت باشد ، می توان از جبران ساز دستی استفاده کرد. در صورت عدم نیاز به جبران ساز ، می توان یک مقاومت ثابت در سراسر پایانه های جبران کننده دما نصب کرد. هر یک از دستگاه های فوق - جبران ساز خودکار ، جبران ساز دستی یا مقاومت ثابت - به عنوان تابعی از مدار الکترونیکی pH سنج عمل می کند. به این ترتیب ، اطلاعات و قطعات باید از تولید کننده کنتور بدست آید. در صورت استفاده از جبران ساز های اتوماتیک ، همیشه باید در محل مشابه الکترود pH قرار داشته باشند. هنگامی که الکترودها در بافر کالیبره می شوند ، جبران کننده دما نیز باید در بافر باشد. در یک روش مشابه ، یک جبران ساز دمای دستی باید تنظیم شود تا منعکس کننده دمایی باشد که الکترود pH در طول هر دو کالیبراسیون و عملکرد در معرض آن باشد.

 

چالش ها در زمان اندازه گیری ph :

مطمئناٌ زمان اندازه گیری ph مشکلاتی برای اندازه گیری به وجود می آید. لیست زیر انواع مشکلی را که می توانید هنگام اندازه گیری pH و نحوه رسیدگی به آنها انتظار داشته باشید نشان می دهد.
- ابزار دقیق اغلب با ایجاد خطای تکرارپذیری ، سر و صدای اندازه گیری یا هیسترزیس دریچه منبع اختلال در سیستم های pH است.
- اگر نقاط تنظیم بر روی اجزای شیب دار منحنی های تیتراسیون باشد ، حلقه های pH درون خط ، بدون در نظر گرفتن حالت های کنترل و تنظیم ، نوسان می کنند.
- مجتمع های فرونشانی الکترود pH با خاتمه غیرقابل انعقاد در زیر سطح مایع در نهایت خاتمه مرطوب دارند.
- دریچه های کنترل کننده معرف که به سیستم تزریق داخل سیستم نزدیک نیستند ، باعث تاخیر در تحویل معرف به اندازه کافی بزرگ برای توصیف ابزارهای کلمات تجاری شما می شوند که ممکن است خارجی به نظر برسند.
شما برای تشخیص مشکلات به یک جریان سنج یا یک هشدار دهنده نیاز دارید.
- سیگنال های جریان مستقیم باید با خروجی های کنترل کننده pH ضرب شوند و برای کار مستقیم شیرهای معرف یا ایجاد نقاط کنترل جریان معرف استفاده شوند.
- تأخیرهای حمل و نقل به الکترودهای pH در خانه های آنالایزر بیش از مهلت های اختلاط خواهد بود - به گونه ای که افزایش راحتی در بررسی الکترودها با کاهش راحتی در بررسی ضبط روند.
- الکترودهای تزریقی باید ترجیح دهند که هر زمان ممکن امکان استفاده از قطعات نگهدارنده را داشته باشند تا مشکلات تعمیر و نگهداری و زمان پاسخگویی را بهبود بخشند - اما همه الکترودهای تزریقی برابر نیستند.
- اگر لازم نیست آنها را کنترل کنید مخازن بزرگ خوب هستند. از حجم بالادست برای کاهش مصرف معرف یا پایین دست برای کاهش خطای کنترل استفاده کنید.





تاريخ : 11 / 3 / 1400برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

کنداکتیویمتر چیست ؟
میزان رسانایی و یا هدایت الکتریکی مایعات را می توان به وسیله هدایت سنج یا کنداکتیویمتر اندازه گیری کرد. هدایت الکتریکی رابطه مستقیمی با نمک های رسانای موجود در مایع دارد و هر چه نمک های رسانا بیشتر باشد هدایت الکتریکی بیشتر می گردد. از هدایت سنج های الکتریکی به منظور آنالیز آب ، آزمایشات محیطی و همچنین در مراحل تولید که نیاز به بررسی رسانایی محلول وجود دارد استفاده می شود.


آب مقطر یا آب خالص تقریباً هادی جریان الکتریسیته نیست ولی اگر در آب نمک های ‌محلول ‌وجود ‌داشت ‌باشد آب را هادی جریان ‌الکتریسیته می کند، ‌هر چه مقدار املاح حل شده در آب بیشتر باشد قابلیت هدایت الکتریکی نیز افزایش می یابد؛ به عبارت دیگر مقاومت الکتریکی آن کاهش می یابد. با توجه به ‌نقش درجه ‌حرارت در میزان هدایت الکتریکی آب، اندازه گیری ها نسبت به درجه حرارت استاندارد که همان 25 درجه ‌سانتیگراد ‌است بایستی اصلاح گردد. ‌هدایت ‌الکتریکی به ازاء افزایش هر درجه سانتی گراد تقریباً 2 درصد افزایش می ‌یابد.
واحد هدایت الکتریکی که آن را با (EC  (Electric meter نیز نمایش می دهند ohm-1 یا mho می باشد و واحد هدایت الکتریکی ویژه آب µ mho/cm (میکرو موس بر سانتیمتر) که در سیستم SI با µSiemens/cm (میکرو زیمنس بر سانتیمتر) نمایش داده می شود.
هدایت الکتریکی آب باران بین 2 تا 100 میکر وموس بر سانتیمتر تغییر می کند و ‏در آب های سطحی و زیرزمینی از حدود 90 میلی موس بر سانتیمتر شروع شده و به چندین هزار میکروموس می رسد. هدایت الکتریکی آب دریاهای آزاد حدود 90000 ‏ میکروموس است که در دریاچه های شور چندین برابر دریاهای آزاد است.
با توجه به نوع کاربرد هدایت سنج های مختلفی وجود دارد به عنوان مثال  EC متر قلمی، EC متر پرتابل و EC متر رومیزی هرکدام مزایایی برای کاربر ایجاد می کنند و طبیعتا محدودیت هایی هم دارند. انواع قلمی و پرتابل طوری طراحی شده اند که برای استفاده در محیط خارج از آزمایشگاه مناسب باشند. نوع رومیزی قابل حمل به خارج از آزمایشگاه نیست، معمولا با برق شهری کار کند و علاوه بر هدایت الکتریکی قابلیت اندازه گیری میزان شوری  (TDS)، مقاومت الکتریکی، PH ، دما و NaCl موجود را دارد. کالیبراسون اتوماتیک، کالیبراسیون چند نقطه ای و قابلیت ذخیره اطلاعات امکانات دیگری است که امروزه بیشتر تولیدکنندگان روی دستگاه ها قرار می دهند.


عوامل موثر بر هدایت الکتریکی
1- درجه حرارت : با افزایش درجه حرارت هدایت نیز افزایش می یابد بطوریکه با افزایش یک درجه حرارت هدایت الکتریکی دو درجه افزایش می یابد . هدایت آب را بطور استاندارد در 25 درجه سانتیگراد اندازه می گیرند . به همین دلیل بیشتر کنداکتیوی مترها شامل ویژگی جبران اتوماتیک دما می باشند.
2- گازها محلول در آب نظیر CO2و NH3  باعث بالا رفتن هدایت می شود.
3- یون هاي H+ و OH- باعث افزایش هدایت می شوند .بنابراین براي اندازه گیري هدایت باید محلول تقریبا خنثی باشد ، بطور مثال براي اندازه گیري هدایت در حضور آمونیاك نمونه را باید با اسید گالیک خنثی کرد .


رابطه  EC با TDS
در آب تقریباً خالص رابطه بین هدایت الکتریکی و غلطت کل املاح به صورت زیر است:


EC=2TDS

وقتی غلظت ناخالصی ها در آب زیاد شود ، یون ها بر روی حرکت یکدیگر اثر منفی گذاشته و دیگر هدایت الکتریکی محلول با غلظت یون ها رابطه خطی نخواهد داشت. در واقع رابطه بین TDS و EC برای هر نمونه آب فرق دارد و بستگی به غلظت و نوع ناخالصی های موجود در آب دارد.برای بسیاری از آب های شهری و طبیعی EC (μmho/cm)= (mg/l)TDS  می باشد.

کاربرد اندازه کنداکتیوی متر یا هدایت سنج
هدایت سنج ها جهت آنالیز آب خالص، آزمایشات محیطی جهت تعیین سلامت حوضچه ها و سایر بستر های آب به کار می روند. هچنین تعدادی از مراحل تولید مانند ترکیب کردن یا شستشو pcb به رسانایی محلول حساس هستند و اندازه گیری رسانایی امری الزامی است.
همچنین هدایت سنج ها در تصفیه آب، آکواریوم، نوشیدنی ها، مکان های تخم گذاری ماهی ها، تهیه غذا، عکاسی، آزمایشگاه، صنعت کاغذ سازی، صنعت آبکاری و کنترل کیفیت کاربرد دارند.

 

نکات مهم در انتخاب یک کنداکتیوی متر یا هدایت سنج
•    بازه اندازه گیری
•    دقت اندازه گیری
•    دارا بودن سنسور دمایی ، ATC (جبران ساز دمایی اتوماتیک)
•    دارابودن استاندارد IP67، ضد آب
•    قابلیت کالیبره کردن اتوماتیک
•    قابليت سنجش ph ‌تا 14 با قابليت اندازه گيري اكسيژن تا 20 ppm
•    قابلیت سنجش PH, EC, TDS, MV

 

ECمتر چگونه اندازه گیری می کند؟
یک ECمتر از دو قسمت تشکیل شده است: یک فنجان اندازه گیری و خود متر. شما باید اندازه گیری را به شرح زیر انجام می دهید:
* مهم است که فنجان برای اندازه گیری کاملا تمیز باشد. بنابراین ابتدا آن را با آب نمک معدنی بشویید.
* مایع مورد نظر برای اندازه گیری EC را در فنجان اندازه گیری قرار دهید. فنجان را تا آستانه پر کنید.
* ECمتر را روشن کنید.
* ECمتر را چند دقیقه در فنجان اندازه گیری بگذارید. الکترونیک در ECمتر داده ها را پردازش کرده و تصحیح دما را اعمال می کند.
* اگر ECمتر دارید که تصحیح دما را انجام نمی دهد ، ابتدا ECمتر را در مایع کالیبراسیون با همان دمای نمونه ای که از آن می خواهید EC را کالیبره کنید.
* مقادیر را بخوانید.
* ECمتر را خاموش کرده و لیوان اندازه گیری را با آب مقطر شستشو دهید.

تفاوت بین سختی سنج و EC متر
حتی اگر می توانید از نتایج EC برای تعیین سطح TDS (سختی سنج) استفاده کنید ، این کنتورها متفاوت هستند ، به همین دلیل تبدیل نتایج دقیق TDS را ارائه نمی دهد سختی سنج هر دو ذره تولید کننده EC و آنهایی که الکتریسیته ندارند را اندازه گیری می کند.
بنابراین ، عوامل تبدیل EC به TDS بسته به محتویات موجود در نمونه متفاوت است. این عوامل عموماً از 0.4 تا 1.0 متغیر است. گفته می شود ، ماده ای که بر میزان EC تأثیر نمی گذارد ، اما بر میزان TDS تأثیر می گذارد ، اندازه گیری EC را برای تعیین مقادیر TDS کافی نمی کند.
EC متر معمولاً برای تهیه مقادیر تقریبی TDS به TDS اندازه گیری و تبدیل می شود. علاوه بر این ، سختی سنج به طور خودکار مقدار EC را که توسط ضریب تبدیل تعیین می شود ، تبدیل می کند. برای به دست آوردن مقدار واقعی TDS ، شما باید نمونه خود را به آزمایشگاه ببرید و در آنجا بررسی شود. شاید فکر کنید که بهتر است از متری استفاده کنید که وسیع ترین محدوده اندازه گیری را داشته باشد. با این وجود ، با استفاده از یک متر که در یک منطقه خاص متمرکز است ، دقت نتایج خود را افزایش دهید.





تاريخ : 11 / 3 / 1400برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

سختی سنج آب چیست ؟ دستگاه سختی سنج یا TDS وسیله ای است جهت اندازه گیری مجموع ذرات محلول در مایعات که نشان دهنده ی یون های نمکی موجود در آب می باشد. TDS مخفف Total Dissolved Solid و به معنای کل جامدات محلول است که معادل مجموع غلظت همه یونهای موجود در آب می باشد که به وسیله سختی سنج ها می توان آن را اندازه گیری کرد. واحد سنجش سختی TDS میلیگرم در لیتر Mg/l می باشد که (PPM (part per thousand نیز نامیده می شود. با توجه به اینکه عبور مقدار سختی در آب از حد مجاز آن می تواند منجر به بروزخطراتی برای سلامتی انسان گردد، اندازه گیری مقدار سختی بوسیله سختی سنج ها با دقت بالا ، از موارد مورد توجهی می باشد.
سختی کلی بیانگر مقادیر یون های منیزیم و کلسیم حل شده در آب می باشد . در واقع سختی کلی وسیله ی سنجش یون های فلزاتی چون کلسیم ، منیزیم و روی می باشد که بر اثر عبور آب باران از میان سنگ ها به وجود می آیند .
در بیش تر آب ها ترکیبی از کلسیم ، منیزیم ، نمک و مقادیر کمی از سایر فلزات وجود دارد که این سختی ها به رسیدگی و جلوگیری از افزایش یون های محلول احتیاج دارد . ابتدا در آب سختی موقت شکل گرفته و با ورود کربنات به آب ، سختی کلی شکل می گیرد .

 حداکثر مقدار مجاز TDS آب آشامیدنی در استاندارد آب شرب ذکر شده است. این مقدار در استاندارد آب شرب ایران 1500 و در شرایط ویژه 2000 میلی گرم در لیتر ذکر شده است.
با توجه به اینکه قلیایی، اسیدی و سختی محلول با هم رابطه ی مستقیم داشته و افزایش یکی از آنها سبب افزایش دو تای دیگر نیز می شود، بسیاری از دستگاه های سنجش توانایی اندازه گیری چندین پارامتر را دارا می باشند و اغلب می توانند قليائيت، اسيديته، کلريد، سختي کل، اکسيژن، کلر، آمونياک، فسفات،هيدرازين را اندازه گیری کنند. این نوع دستگاه ها از نظر روش سنجش به دو گروه تقسیم می شوند:

 

۱- کیت حجم سنجی
رايج ترين و دقيقترين روش سنجش براي اندازه گيري غلظت يون ها در آب، کيت هاي حجم سنجي مي باشند. در اين روش از يک استوانه کوچک و ظرف هاي مجهز به قطره چکان استفاده مي شود. استوانه تا خط نشانه از نمونه، پر و معرفهاي لازم به آن اضافه مي گردد. قطره قطره از محلول استاندارد به نمونه اضافه مي شود. زماني که تمام يون هاي مورد نظر با محلول استاندارد واکنش دهد، نمونه تغيير رنگ خواهد داد. اين نقطه پاياني شناخته مي شود. تعداد قطرات مصرفي از محلول استاندارد ضربدر ضريب مشخص، غلظت يون مورد نظر را تعين خواهد کرد.

 

2- کیت رنگ سنجی
توسط اين نوع کيت، غلظت يون مورد نظر از طريق رنگ سنجي اندازه گيري مي شود. مقدار معيني از معرفهاي شيميايي به نمونه اضافه مي شوند، اين معرفها با يون مورد نظر واکنش مي دهد و رنگ خاصي ايجاد مي کند، غلظت يون توسط مقايسه شدت رنگ ايجاد شده با نمونه رنگهاي ظرف آزمايش تععين مي شود.

SAKHTI2
پارامترهای مهم در انتخاب سختی سنج
• قابلیت اندازه گیری پارامترهای مختلف( PH، , EC, TDS, ORP شوری, کنداکتیویمتر, سختی, هدایت)
• دقت اندازه گیری
• محدوده اندازه گیری
• قابلیت کالیبره کردن اتوماتیک
• داشتن استاندارد IP57 برای بدنه ضد آب و مقاوم ABS
• قابلیت اتصال به کامپیوتر
• قابلیت ثبت اطلاعات

 

TDS متر چگونه کار می کند؟
TDS متر با هدایت کار می کند و رسانایی آب را اندازه گیری می کند. با PPM (قطعات در هر میلیون) اندازه گیری می شود.
آب خالص H2O یا آب مقطر الکتریسیته را هدایت نمی کند ، بنابراین اگر یک دستگاه TDS متر در آب کاملاً مقطر غوطه ور شود ، در صورت وجود اثری از مواد معدنی در آب ، "0" یا تعداد بسیار کم حاصل می شود. این بار الکترون ها است که مواد معدنی منتقل کننده الکتریسیته را تشکیل می دهد. به طور خلاصه ، آب با مواد معدنی بیشتر برق بیشتری نسبت به آب بدون مواد معدنی هدایت می کند.
اگر نمک آشپزخانه را در یک آب مقطر قرار دهیم ، خواهیم دید که میزان خوانش TDS متر بسته به مقدار نمکی که اضافه می کنیم ، افزایش می یابد. افزودن نمک بسیار کم می تواند هدایت را به میزان قابل توجهی تغییر داده و مقدار آن را فقط با کمی نمک از 0 به 500 ppm تغییر دهد.

نمک یک کلرید سدیم است و از دو ماده معدنی تشکیل شده است. اگر این دو ماده معدنی ، سدیم و کلرید را به آب اضافه کنیم ، بار الکترونیکی این عناصر باعث هدایت الکتریسیته ، افزایش رسانایی و اندازه گیری TDS در آب می شود.

 

آیا می توان متوجه شد که چه مواد معدنی در آب با دستگاه سختی سنج حل می شوند؟
نه. تشخیص مواد معدنی مختلف در آب امکان پذیر نیست. TDS متر یک اندازه گیری هدایت عمومی را محاسبه می کند که به مقدار کلی مواد معدنی محلول در آب بستگی دارد. بنابراین ، ما نمی توانیم بدانیم که کلسیم ، منیزیم یا پتاسیم ، مثلاً آب ، چه سطحی دارد.

 

آیا سختی سنج کیفیت آب را نشان می دهد؟
خیر. برای آگاهی از کیفیت آب ، لازم است تجزیه و تحلیل کاملی از آب انجام شود.

اگر یک TDS متر در یک لیوان آب بطری معدنی ضعیف غوطه ور شود ، مقدار قرائت بسیار کم خواهد شد ، در حدود 50 ppm.
اگر در آب بطری معدنی تری غوطه ور شود ، به تعداد ppm 500 می رسد.
اگر در آب معدنی بالا غوطه ور شود ، به عددی بالاتر از 1500 ppm می رسد.
در هر سه مورد آنها آب بطری مناسب برای مصرف اما با سطح مواد معدنی و رسانایی متفاوت هستند. ما نمی توانیم نتیجه بگیریم که آب با مواد معدنی کمتر از آب با مواد معدنی بیشتر بهتر است ، زیرا خواندن دستگاه TDS متر نتیجه ای در مورد کیفیت آنها ارائه نمی دهد.

 

 آیا می توان آلودگی را با TDS متر کشف کنید؟
نه ، زیرا این یک خوانش عمومی برای رسانایی است. برای شناسایی آلودگی لازم است تجزیه و تحلیل دقیق آب انجام شود. به همین دلیل در شبکه های آب آشامیدنی که معیارهای WHO را رعایت می کنند استفاده از فیلتر را محدود می کنند.

 

آیا برای تست آب لوله کشی باید TDS متر خریداری کنید؟
TDS متر جایگزین آزمایش آب نیستند ، اما می توانند نقش مهمی در نظارت بر کیفیت آب خانه شما داشته باشند.
از آنجا که مواد جامد محلول در اکثر مواد معدنی وجود دارد ، باغداران با دانستن اینکه با چه گیاهانی آبیاری می کنند سود می برند. سطح بالاتر TDS برای اکثر گل ها و سبزیجات مفید است. طرفداران آب قلیایی و بسیاری از مزایای آن برای سلامتی نیز خوشحال هستند که می دانند چه چیزی می نوشند.
به همین ترتیب ، بررسی سطح مخازن ماهی زیستگاه را بهبود می بخشد و هزینه های آزمایش را کنترل می کند. غلظت TDS بالای 300 میلی گرم در لیتر ممکن است شفافیت آب را کاهش داده و فتوسنتز را در گیاهان حساس آبزی کاهش دهد. همچنین می تواند به بی نظمی در دمای آکواریوم و مشکلات گوارشی ماهی کمک کند. فیلترهای آکواریوم فقط مواد جامد معلق (TSS) را حذف می کنند.
پس از آزمایش ، متخصصان آکواریوم می توانند آب شیر را قبل از افزودن آن به مخزن ، با یک متر آزمایش کرده و آن را با آب تصفیه شده مخلوط کنند تا به تعادل ایده آل TDS برسند و در عین حال نوارهای تست گرانتری را صرفاً برای عیب یابی مواد خاص ذخیره کنند. این یک پس انداز کننده پول است.

سرانجام ، آلودگی چاه های کم عمق به مواد جامد در مناطق مستعد طغیان غیر معمول نیست. با یک بررسی سریع با TDS متر می توان به شما پی برد که آیا سیلاب در چاه شما نفوذ کرده است یا خیر و آزمایش بیشتری لازم است.
TDS مترها همچنین می توانند آب شهری را در هر زمان که تغییر غیرمنتظره ای وجود دارد ارزیابی کنند. به عنوان مثال وقفه اصلی آب ، ممکن است باعث افزایش شدید مواد جامد محلول شود که می تواند آلودگی های بالقوه خطرناکی را با خود حمل کند.
اگر فقط توانایی تست آب یا TDS متر دارید ، تست را انتخاب کنید. اما با کمتر از 20 دلار ، یک متر آرامش خاطر کافی را برای سرمایه گذاری ارزشمند فراهم می کند.
اگر از قبل سختی سنج آب دارید ، یک قدم جلوتر در مدیریت ایمنی آب خود هستید. اما از آنجا که مدل های قدیمی و کم حساس ، مواد جامد محلول کمتری را با بار الکتریکی کم تشخیص می دهند ، اگر سنسور شما بیش از دو سال باشد ، از فن آوری پیشرفته تری بهره خواهید برد.





تاريخ : 11 / 3 / 1400برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

ترانسمیتر فشار یا پرشر ترانسمیتر چیست و کاربرد آن

ترانسمیتر فشار (Pressure Transmitter پرشر ترانسمیتر، منتقل کننده فشار) از جمله تجهیزات پرکاربرد ابزار دقیق  جهت کنترل فرآیندهای صنعتی می باشد که اغلب برای اندازه گیری فشار گاز یا مایع به کار می رود.

ترانسمیتر فشار ، که اغلب به آن پرشر فشار گفته می شود ، مبدل ای است که فشار را به یک سیگنال الکتریکی آنالوگ تبدیل می کند. اگرچه انواع مختلفی از مبدل های فشار وجود دارد ، اما یکی از رایج ترین آنها مبدل پایه کرنش-گنج است.

تبدیل فشار به یک سیگنال الکتریکی با تغییر شکل بدنی فشارهای فشار که به دیافراگم مبدل فشار متصل شده و به یک پیکره پل گندم سنگ وصل می شود ، حاصل می شود. فشار وارد شده به مبدل فشار باعث انحراف دیافراگم می شود که فشار را به دهانه ها وارد می کند. فشار باعث تغییر مقاومت الکتریکی متناسب با فشار می شود.

محل نصب ترانسمیتر فشار
محل نصب ترانسميترها روي لوله ها و مخازن در سراسر محوطه در نقاط اندازه گيري می باشد. در مجموع ترانسميترها از سه قسمت اصلي تقويت كننده، مبدل (ترانسديوسر) و حس كننده ساخته شده اند.

ترانسميترها در دو نوع نيوماتيكي والكتريكي تولید شده اند. خروجي ترانسميتر هاي الكتريكي بين ۴ تا ۲۰ ميلي آمپر است  و ترانسميتر هاي نيوماتيكي بين ۳ تا ۱۵ psi بر حسب تغييرات كميت ورودي مي تواند تغيير كند.  قابل توجه است که قسمت هاي مبدل و تقويت كننده براي انواع ترانسميترها یکسان است و براي كميت هاي مختلف تنها قسمت حس كننده تفاوت دارد.

به عنوان مثال درمورد ترانسميتر هاي فشار قسمت حس كننده به درجه فشار حساس  است و در مورد ترانسميتر درجه حرارت ،قسمت حس كننده به (دما) درجه حرارت حساس  است. براي كاليبره كردن  یا مدرج كردن ترانسميترها  براساس دستور سازنده با دادن ورودي هاي مشخص خروجي را باید تنظيم كنيم.به طور مثال  در صورتی که ورودي صفر است خروجي ترانسميتر نيوماتيكي بايد ۳ psi بشود و و در صورت حداکثر بودن ورودی در خروجي بايد ۱۵ دیده شود.

ترانسدیوسر  وسیله ای است که کار آن تبدیل حالات انرژی به یکدیگر است ، یعنی  در صورتی که همراه ترانسدیوسر  یک سنسور فشار داشته باشیم ، پارامتر  توسط سنسور فشار اندازه گیری می شود و مقدار مشخص شده به ترانسدیوسر تحویل داده می شود ، بعد ترانسدیوسر آن را به یک سیگنال الکتریکی قابل درک برای کنترلر و قابل فرستادن به وسیله سیم های فلزی ، تبدیل می کند. در نتیجه همیشه خروجی یک ترانسدیوسر ، سیگنال الکتریکی می باشد که می تواند ویژگی ها و پارامترهای الکتریکی نظیر ولتاژ ، جریان و فرکانس را در سمت دیگر خط تغییر دهد ، البته  باید در نظر داشت که سنسور انتخابی از نوع سنسورهایی باشد که مبدل پارامترهای فیزیکی به الکتریکی باشد و بتواند به طور مثال دمای اندازه گیری شده را به یک سیگنال بسیار ضعیف تبدیل کند که در مرحله بعدی به ترانسدیوسر  وارد شده و سپس به مدارهای الکترونیکی تحویل داده می شود.

معرفی پرشر ترنسمیتر 
ترانسمیتر فشار هم در کنترل فشار و نمایش مقدارهای فشار به کار می رود هم به عنوان ترانسمیتر مقادیر سطح مایعات در مخازن کاربرد دارد و در مدل های دیفرانسیلی ( ترانسمیتر اختلاف فشار ) در مانیتورینگ و کنترل به کار برده می شوند. این تجهیزات اگر در نوع مدل های قلمی باشند دارای قیمت ارزان هستند. ترانسمیتر فشار برای اندازه گیری دقیق فشار مکانیزم های متفاوتی را به کار می برد که در اکثر مدل ها از نوع استرین گیج در المان سنسور ترانسمیتر استفاده می شود. نکته دیگر دقت وسایل می باشد که در ترانسمیترهای آزمایشگاهی دقیق و یا پیشرفته تا بیست و پنج صدم درصد و یا بالاتر و در مدلهای عادی و معمولی تا نیم درصد می باشد.

 

انواع ترانسمیتر فشار :
•    ترانسمیتر فشار به همراه نمایشگر
•    ترانسمیتر فشار مخصوص محیط های انفجاری
•    ترانسمیتر فشار تفاضلی
•    ترانسمیتر فشار هوشمند
•    ترانسمیتر فشار پایین
•    ترانسمیتر فشار صنعتی
•    ترانسمیتر فشار قلمی
هم چنین دسته ای از ترانسمیترهای فشار موجود هستند که برای اندازه گرفتن شکل پویای تغییرات سریع طراحی می شوند. مثالی که می توان از کاربرد این نوع ترانسمیترهای فشار بیان کرد اندازه گرفتن فشار احتراق سیلندر موتور و یا گاز توربین است.

 

در انتخاب ترانسمیترهای فشار بایستی نکات زیر را در نظر داشت.
منفی یا مثبت بودن فشار
دقت  وسیله
مطلق یا نسبی بودن فشار
محدوده اندازه گیری
نوع خروجی لازم
نوع خورندگی ماده

کاربرد ترانسمیتر فشار :
ترانسمیتر های فشار در محیط های زیادی استفاده می شوند. در تحقیق ترانسمیتر های خاص و با حساسیت زیاد برای به نتیجه رسیدن آزمایش ها استفاده می شوندو در تکنولوژی کنترل ، ترانسمیتر های توسعه یافته خاصی به کار برده می شوند.
روزانه ترانسمیتر های فشار برای مانیتورینگ و کنترل  فرآیندهایی که با آن ها ارتباط داریم به کار برده می شوند.

 
مزایا و کاربردهای ترانسمیتر فشار به شرح زیر است:
•    کاهش هزینه
•    انعطاف پذیری
•    مراقبت از محیط زیست
•    سیگنال های قابل اطمینان و سریعی از error ها در سیستم کنترل شده ایجاد می کند. مثل شکستگی وسیله و یا تراکم و گرفتگی.
•    تشخیص فرسودگی ابزار.
•    در خودکار سازی جریان و  خودکار کردن کنترل کیفیت مواد و مدیریت دیده بانی مواد استفاده می شوند.
•    ایجاد سیگنال خطر در محل کار مثلا برای انباشته شدن بیش از اندازه آلاینده ها.
•    ایجاد محیط کار مناسب برای بشر، زیرا باعث حذف نیاز به اندازه گرفتن ها و کنترل ها در مکان های پرخطر می شوند.

 
کاربرد های دیگر ترانسمیتر ها به شرح زیر می باشد:
1-    اندازه گیری فشار
این کاربرد، در مواردی از جمله تجهیزات هواشناسی، هواپیما، اتومبیل و سایر وسایلی که در آن‌ ها فشار کارایی دارد استفاده می شود که منظور همان کاربرد مستقیم ترانسمیتر های فشار است.

 

2-اندازه گیری ارتفاع از سطح دریا
کاربرد آن در موشک،هواپیما، بالن‌های هواشناسی، ماهواره و غیره است. در همه این موارد از رابطه بین تغییرات فشار با ارتفاع نسبت به سطح دریا استفاده میشود.

 

3-اندازه گیری جریان
جریان را می توان به وسیله اثر ونتوری و رابطه آن با فشار، اندازه گرفت. در یک تیوب ونتوری اختلاف فشار بین دو بخش (ضمن داشتن دهانه ای با قطرهای متفاوت) اندازه گرفته می شود. این اختلاف فشار، رابطه مستقیم با سرعت جریانی که  از تیوب می گذرد دارد. چون که این اختلاف فشار نسبتاً کوچک است ترانسمیتر فشار  که دارای بازه کم به کار برده میشود.


4-اندازه گیری ارتفاع / عمق
می توان برای اندازه گیری ارتفاع سطح مایع ازترانسمیتر فشار استفاده نمود.عمدتا از این تکنیک برای اندازه گرفتن موقعیت جسم غوطه ور در آب ( مثل زیر دریایی ها، غواص‌ها) و یا ارتفاع سطح مایع درون یک مخزن (مانند مایع داخل برج آب) استفاده می شود. در اکثر کاربردهای عملی، سطح مایع با فشار متناسب است.

 

5-آزمایش نشتی
با اندازه گرفتن افت فشار می توانیم  نشتی سیستم را محاسبه کنیم. روش‌های معمول برای این کار، دو روش  می باشند:

مقایسه کردن فشار سیستم با فشار سیستمی که نشتی مشخصی دارد و استفاده کردن از این اختلاف فشار .
اندازه گرفتن فشار و کنترل تغییرات آن در طول یک بازه زمانی
 





تاريخ : 10 / 3 / 1400برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

LCR متر چیست ؟
خازن سنج یا ظرفیت سنج خازن (Capacitance Meter) دستگاهی است که ظرفیت خازن و یا انرژی الکتریکی ذخیره شده در خازن را اندازه گیری می کند. می توان به وسیله پراب های دستگاه و یا محل در نظر گرفته شده برروی دستگاه، خازن را به خازن سنج متصل نمود و ظرفیت آن را اندازه گیری کرد. خازن سنج ها قادر هستند ظرفیت خازن را با دقت و سرعت بالا در رنج های مختلف اندازه گیری کنند و بر روی نمایشگر خود نمایش دهند. از خازن سنج ها میتوان در کلیه آزمایشگاههای مهندسی الکترونیک، کارخانه ها، فروشگاههای خدماتی و مدارس استفاده کرد.

خازن یک المان الکتریکی است که از دو صفحه موازی فلزی که در میان آن لایه ای از هوا یا عایق قراردارد، تشکیل شده است، وظیفه خازن نگهداری انرژی الکتریکی می باشد و به همراه مقاومت ها در مدارات تایمینگ استفاده می شوند.
ظرفیت خازن معیاری برای اندازه گیری توانایی نگهداری انرژی الکتریکی است. که این ظرفبت را می توان به وسیله خازن سنج و یا ظرفیت سنج خازن اندازه گیری کرد. واحد اندازه گیری ظرفبت فاراد(F)  می باشد،1 فاراد واحد بزرگی است به همین دلیل در خازن ها از واحدهای کوچکتر مانند میکرو فاراد، نانوفاراد و پیکوفاراد استفاده می کنند.


کاربرد خازن سنج ها
خازن سنج ها در آزمایشگاههای الکترونیک، کارخانه ها، فروشگاههای خدماتی و مدارس و به طور کلی ابزار های الکتریکال  کاربرد دارند.
از خازن سنج ها می توان در بررسی تلرانس، مرتب کردن و تعیین کردن مقادیر دقیق خازن ها، اندازه گیری خازن هایی که مقدارشان مشخص نیست، جدا کردن مجموعه های مشابه و اندازه گیری کابل ها استفاده کرد.


نکات مهم در انتخاب یک خازن سنج / ظرفیت سنج خازن
•    دقت اندازه گیری
•    دارا بودن گیره و ورودی مستقیم جهت اندازه گیری
•    محدوده اندازه گیری
•    نمایشگر دیجیتال برای نمایش ظرفیت اندازه گیری شده
•    دارا بودن پیچ تنظیم نقطه صفر برای دستگاه

 

بررسی اجمالی LCR متر
عیب یابی موتورهای تک فاز یکی از کاربردهای کاربردی خازن سنج دیجیتال است.
خازن ، موتور تک فاز که از کار افتاده است ، نشانه خازن معیوب است. اینگونه موتورها پس از کار به کار خود ادامه خواهند داد و عیب یابی را مشکل می کنند. خرابی خازن سخت برای کمپرسورهای HVAC نمونه خوبی از این مشکل است. ممکن است موتور کمپرسور شروع به کار کند ، اما به زودی باعث گرم شدن بیش از حد و در نتیجه سفر خرابکار می شود.
موتورهای تک فاز با چنین مشکلاتی و موتورهای تک فاز پر سر و صدا با خازن ها برای تأیید صحت عملکرد خازن ها به یک خازن سنج نیاز دارند. تقریباً در تمام خازن های موتوری مقدار میکروفار بر روی خازن مشخص شده است.
خازن های تصحیح ضریب توان سه فاز معمولاً از فیوز محافظت می شوند. در صورت عدم موفقیت یک یا چند از این خازن ها ، ناکارآمدی سیستم نتیجه خواهد یافت ، صورتحساب ابزار به احتمال زیاد افزایش می یابد و ممکن است سفرهای تجهیزات ناخواسته اتفاق بیفتد. در صورت ضربات فیوز خازن ، مقدار میکرفارس خازن معیوب باید اندازه گیری و تأیید شود که در محدوده مشخص شده در خازن قرار می گیرد.

 

برخی از عوامل اضافی مربوط به خازن که ارزش آگاهی را دارند:
خازن ها عمر محدودی دارند و غالباً علت بروز نقص هستند.
خازن های خطا ممکن است دارای یک مدار کوتاه ، یک مدار باز باشند و یا ممکن است از نظر جسمی تا نقطه خراب شدن بدتر شوند.
هنگامی که مدارهای خازنی کوتاه باشد ، فیوز ممکن است منفجر شود یا سایر اجزاء آسیب ببینند.
هنگامی که یک خازن باز شود یا خراب شود ، اجزای مدار یا مدار ممکن است کار نکند.
خراب شدن همچنین می تواند مقدار خازن یک خازن را تغییر داده و این می تواند مشکلاتی را ایجاد کند.

 

اینستروسنتر مفتخر است با مشاوره فنی رایگان برای انتخاب بهترین خازن سنج / ظرفیت سنج خازن از بهترین برندها نظیر (TES & PROVA) تس و پرووا تایوان، مستک Mastech، لوترون تایوان (Lutron)، جی پی اس (GPS) و (CEM) با نازلترین قیمت در راستای راهنمایی هر چه بهتر مشتریان عزیز همکاری نماید.

 





تاريخ : 9 / 3 / 1400برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

تفاوت میدان الکتریکی و مغناطیسی:

به همان صورت که یک ذره باردار در اطراف خود میدان الکتریکی ایجاد می کند، یک آهنربای کوچک نیز در اطراف خود میدان مغناطیسی ایجاد می کند. میدان مغناطیسی و میدان الکتریکی هر دو بردار می باشند. همان طور که می دانیم هر آهنربا دارای دو قطب N و S است و میدان مغناطیسی در قطب ها بیشترین مقدار خود را دارا می باشد و برخلاف بارهای الکتریکی که فقط می توانند یا مثبت باشند و یا منفی آهنربا همواره دارای دو قطب مثبت N و منفی S می باشد و حتی با بخش کردن یک آهنربا نمی توان قطب های آن را از هم جدا کرد و حتی بعد از بخش کردن هم هر آهنربا مجدد یک قطب N و یک قطب S دارد. اگر بخواهیم کمی علمی تر به بحث میدان مغناطیسی بپردازیم، می توان میدان مغناطیسی را میدان اطراف یک بار الکتریکی در حال حرکت تعریف کرد. بنابراین گوس می تواند توسط سیم های حامل جریان نیز ایجاد شود. همچنین روش دیگر تولید میدان مغناطیسی، تغییر میدان الکتریکی می باشد. زمین هم با توجه به خاصیت هسته خود دارای میدان مغناطیسی است و قطب های مغناطیسی آن برعکس قطب های جغرافیایی می باشند، یعنی قطب شمال زمین معادل جنوب مغناطیسی می باشد.

 

چه موادی خاصیت مغناطیسی دارند؟

برخی مواد دارای این خاصیت می باشند که وقتی در میدان مغناطیسی واقع می شوند دارای خاصیت آهنربایی می شوند که این مواد به دو دسته زیر تقسیم می شوند:
مواد فرومغناطیس نرم: موادی که به آسانی آهنربا شده و به همان سادگی هم خاصیت آهنربایی خود را از دست می دهند را مواد فرومغناطیس نرم گویند به عنوان مثال آهن یک ماده فرومغناطیس نرم است.

مواد فرومغناطیس سخت: به موادی که دیر آهنربا شده و دیر هم خاصیت خود را از دست می دهند مواد فرومغناطیس سخت گفته می شود. به عنوان مثال فولاد یک ماده فرو مغناطیس سخت است.

 

میدان مغناطیسی حاصل از عبور جریان:

در قرن هجدهم بسیاری از دانشمندان به دنبال کشف ارتباط بین الکتریسیته و مغناطیس بودند. البته مشخص شد که بار الکتریکی ساکن و آهنربا هیچ اثر و یا انرژی بر یکدیگر ندارند تا زمانی که هانس کریستال اورستد پدیده جالبی را کشف کرد. او به صورت اتفاقی دریافت که سیم حامل جریان می تواند بر روی راستای عقربه قطب نما که در نزدیکی سیم قرار داشت اثر بگذارد. بنابراین نتیجه گرفت که ظاهرا سیم حامل جریان، میدان مغناطیسی تولید می کند. بنابراین کشف اورستد سرآغاز پیدایش دانش جدیدی به نام الکترومغناطیس شد. سیم حامل جریان هم چنین می تواند به صورت یک سیم پیچ باشد. بدین صورت که اگر یک هادی جریان الکتریکی را به صورت دایره هایی با مراکز مشترک بپیچیم در واقع یک نوع ساده از سیم پیچ را ایجاد کرده ایم. این سیم پیچ هم چنین به نام هایی چون بوبین یا سلف نیز شناخته می شود. وقتی از این بوبین و یا سلف جریان الکتریکی عبور کند، میدان مغناطیسی به وجود می آید. اگر بوبین را ایده آل در نظر بگیریم (بوبینی ایده آل نامیده می شود که طول آن نسبت به مساحتش بسیار بزرگتر باشد.) میدان مغناطیسی داخل سیم پیچ یکنواخت می شود و از میدان مغناطیسی خارج آن بسیار بیشتر می باشد، به طوری که میدان مغناطیسی دهانه سیم پیچ نصف میدان مغناطیسی میانه سیم پیچ است. این سیم پیچ ها در تمام موتورهای الکتریکی و ترانس ها به کار می روند و این سیم پیچ ها به صورت های مختلف مانند توزیع شده و متمرکز پیچیده می شوند. میدان مغناطیسی داخل سیم پیچ به عواملی از قبیل تعداد پیچش سیم در واحد متر به دور هسته آهنی که وجود این هسته خود موجب تقویت میدان می شود و نیز به بزرگی جریان عبوری از سیم نیز بستگی دارد، به طوری که هر چه جریان بزرگتر باشد، میدان تولید شده نیز بزرگتر است.

 

تاثیر میدان های الکترومغناطیسی بر سلامت:

با توجه به روند صنعتی شدن جوامع و از جمله افزایش روز افزون تجهیزات الکتریکی، طیف بیشتری از افراد جامعه چه در محیط های کاری و چه در محیط های مسکونی در معرض مواجهه با میدان های مغناطیسی و الکتریکی قرار دارند، و این مساله امکان ایجاد اثرات زیان بار بر سلامت افراد را افزایش داده است و همانگونه که زغال سنگ در گذشته انقلاب صنعتی را رقم زده است، امروزه هم الکتریسته به عنوان سوخت نامرئی زندگی مدرن می باشد و استفاده از این نیرو سبب تولید میدان های الکتریکی و مغناطیسی می شود. میدان های الکترومغناطیسی بر اساس رنج فرکانس شان به دو دسته ELF و VLF تقسیم می شوند. فرکانس میدان ELF در رنج 3 تا 300 هرتز می باشد و رنج فرکانس میدان VLF در رنج 3 تا 300 کیلوهرتز می باشد. میدان های الکترومغناطیسی می توانند توسط هر نوع کابل کشی و تجهیزات حامل جریان الکتریکی مانند خطوط برق هوایی و زمینی و سیم کشی منازل و تجهیزات پزشکی و وسایل الکتریکی و غیره تولید شوند. هر چه فاصله از منبع افزایش یابد شدت میدان کاهش می یابد و معمولا در اطراف منبع مولد حداکثر می باشد. با اینکه میدان های الکتریکی و مغناطیسی با هم تولید می شوند، اما ماهیت فیزیکی و نحوه تاثیر آنها روی بدن انسان متفاوت است. نگرانی بیشتر در مورد میدان های مغناطیسی می باشد، زیرا میدان های مغناطیسی به راحتی در ساختمان ها و پوست افراد نفوذ می کنند و به سختی قابل کنترل هستند. بنابراین به صورت کلی هم جهت اهداف سلامت و هم اهداف صنعتی اندازه گرفتن میدان های مغناطیسی لازم است و برای اندازه گیری این میدان ها در حال حاضر تجهیزاتی مانند گوس متر یا تسلامتر و یا میدان سنج مورد استفاده قرار می گیرد.

 

انواع گوس متر:

گوس متر یا تسلامتر که اصطلاحا به آن میدان سنج هم می گویند، وسیله ای برای اندازه گیری میدان های مغناطیسی می باشد که این میدان سنج ها می توانند میزان شدت میدان را در یک جهت و یا سه جهت اندازه گیری نمایند. میدان سنج ها می توانند شدت میدان را با دو واحد تسلا و یا گوس اندازه گیری نمایند. هم چنین از نظر اندازه گیری شدت میدان در فرکانس های پایین و بالا هم گوس مترها به دو دسته تقسیم می شوند و برخی در فرکانس های پایین را اندازه می گیرند و برخی در فرکانس های بالا. برخی محصولات که برای اندازه گیری میدان الکتریکی و یا مغناطیسی مورد استفاده قرار می گیرند به شرح زیر می باشند:

 

گوس متر قیمت 

 

 





تاريخ : 11 / 2 / 1400برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

ارت سنج چیست ؟ (earth tester) یا همان دستگاه تست مقاومت زمین شبیه میگر برای اندازه گیری مقاومت طراحی گردیده با این تفاوت که مقاومت زمین بسیار کمتر از عایق های معمول می باشد. در حقیقت رنج میگر در بازه مگا اهم و تستر مقاومت زمین در حدود اهم می باشد. از دستگاه تست مقاومت زمین (ارت تستر) معمولا برای اندازه گیری مقاومت بین دو نقطه زمین در حدود 5 یا 10 اهم است استفاده می کنند. ارت تستر ها معمولا دارای سه عدد کانکشن هستند که به کمک میله ای فلزی امکان اتصال به زمین داشته و به نام الکترودهای جریان، زمین، و پتانسیل شناخته می شوند.

 

ساختار تستر زمین
تستر زمین از یک ژنراتور محور دستی استفاده می کند. جریان چرخشی و یکسو کننده دو قسمت اصلی یک تستر زمین هستند. reverser فعلی و یکسو کننده ها در شفت ژنراتور DC نصب شده است. تستر زمین فقط به دلیل یکسو کننده در DC کار می کند.
ارت تستر دارای دو کموتاتور در کنار reverser فعلی و یکسو کننده جریان است. هر کموتاتور شامل چهار برس ثابت شده است. کموتاتور یک دستگاه مورد استفاده برای تبدیل جهت جریان فعلی است. به صورت سری با آرماتور ژنراتور متصل می شود. و برس ها برای انتقال نیرو از قطعات ثابت به قسمت های متحرک دستگاه ها استفاده می شود.
ترتیب برس ها می تواند به گونه ای انجام شود که بطور متناوب با یکی از بخش ها حتی پس از چرخش در کموتاتور متصل شوند. برس ها و کموتاتور ها همیشه به یکدیگر متصل هستند.
تستر زمین شامل دو فشار و سیم پیچ های جاری است. هر سیم پیچ دارای دو پایانه است. جفت سیم پیچ فشار و سیم پیچ جریان در سراسر آهنربای دائمی قرار می گیرند. یک جفت سیم پیچ جریان و فشار کوتاه است و به الکترودهای کمکی وصل می شود.
ترمینال یک طرفه سیم پیچ فشار به یکسو کننده متصل است و انتهای دیگر آنها به الکترود زمین متصل است. به همین ترتیب ، سیم پیچ فعلی به یکسو کننده و الکترود زمین متصل می شود.
تستر زمین شامل سیم پیچ بالقوه ای است که مستقیماً به ژنراتور DC متصل می شود. سیم پیچ بالقوه بین آهنربای دائمی قرار می گیرد. سیم پیچ به نشانگر متصل می شود و نشانگر در مقیاس کالیبره شده ثابت می شود. نشانگر میزان مقاومت زمین را نشان می دهد. انحراف نشانگر به نسبت ولتاژ سیم پیچ فشار به جریان سیم پیچ جریان بستگی دارد.
جریان اتصال کوتاه از تجهیزات به زمین می رسد و از نظر ماهیت متناوب است. بنابراین ، می توان گفت جریان متناوب در خاک جریان می یابد. این جریان جایگزین اثر ناخواسته از خاک، که به دلیل اقدام های شیمیایی و یا به دلیل تولید emf ، برگشت رخ می دهد را کاهش می دهد.

در سایت های کامپیوتری زمین مناسب از دو بابت حائز اهمیت می‌باشد:

الف ـ حفاظت در مقابل صاعقه و اضافه ولتاژها

ب ـ هم پتانسیل بودن تجهیزات نصب‌شده در سایت و کارکرد صحیح آنها بخصوص تجهیزات دیجیتال و انتقال دیتا با توجه به بکارگیری تجهیزات کامپیوتری جدید.


لزوم استفاده از سیستم ارت سنج (ارت تستر) :
به منظور حفاظت افراد و دستگاه ها ، اضافه ولتاژهای تولید شده در بدنه که باعث صدمه دیدن دستگاه ها و افراد می‌شود ، همچنین ولتاژهای بسیار زیاد و خطرناک ناشی از برخورد صاعقه با دکل های کامپیوتری را باید در جایی خنثی نمائیم . به همین منظور استفاده از سیستم ارت (ارت تستر) و حفاظت از تجهیزات بسیار لازم و ضروری است بعلاوه با افزایش استفاده از سیستمهای دیجیتالی و حساس ، لزوم بازنگری در طراحی ، نصب و نگهداری سیستمهای حفاظتی گراندینگ وجود دارد.


به طور خلاصه اهداف بکارگیری سیستم ارتینگ یا گراندینگ(ارت تستر) عبارتند از :
1ـ حفاظت و ایمنی جان انسان
2 ـ حفاظت و ایمنی وسایل و تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی
3ـ فراهم آوردن شرایط ایده‌ال جهت کار
4 ـ جلوگیری از ولتاژ تماسی
5ـ حذف ولتاژ اضافی
6 ـ جلوگیری از ولتاژهای ناخواسته و صاعقه
7 ـ اطمینان از قابلیت کار الکتریکی


چاه ارت چیست؟
به معناي زمين مي باشد كه در صنعت برق به آن سيستم اتصال زمين مي گويند.
وظيفه اصلي سيستم ارتينگ (ارت سنج) اين است كه هر جريان الكتريكي كه وارد اين سيستم شد را به طور كامل به زمين منتقل كند. سيستم ارتينگ متشكل از چاه ارت و سيم متصل به چاه مي باشد.
اگر ما بدنه تمام دستگاه هاي برقي اعم از صنعتي و مخابراتي و خانگي و...و يا به طور كلي هرنوع مصرف كننده برق را توسط يك رشته سيم به سيم اتصال به زمين متصل كنيم، يك سيستم ارتينگ ايجاد كرده ايم.
هدف از ايجاد اين سيستم اين است كه اگر هريك از سيم هاي فاز و يا سيم نول به هر طريقي به بدنه دستگاه اتصال يابد و مدار الكتريكي مورد نظر دچار نشتي جريان شود ؛ اين نشتي جريان توسط سيم ارت به زمين منتقل شده و از برق گرفتگي و يا در مواردي اتصالي دستگاه جلوگيري مي شود.
در مواردي به اشتباه بدنه مصرف كننده هاي خانگي را به لوله هاي آهني آب و يا گاز و يا حتي به اسكلت ساختمان اتصال مي دهند كه اين كار بسيارخطرناكي است كه منجر به برق گرفتگي هاي كشنده مي شود.
درهنگام اتصال كامل سيم هاي فاز به سيم ارت فيوز مربوط به آن فاز عمل كرده و جريان را قطع مي كند ودر هنگام اتصال كامل سيم نول به سيم ارت اگر مدار ارتينگ داراي فيوز محافظجان (FI ) باشد،اين فيوز از 30 ميلي آمپر نشتي جريان به بالا را قطع مي كند وباعث قطع كامل جريان فاز و نول مي شود.
لازم به ذكر است كه سيم ارت و سيم نول به ظاهر از نظراينكه بي برق هستند بسياربه يكديگر شبيه هستند ولي در عمل دوسيم مستقل از هم و عملكردي متفاوت از يكديگر دارند و هيچگاه نمي توان از يكي به جاي ديگري استفاده كرد.
آنچه در مورد چاه ارت مهم است مقدار رطوبت است. بنابر این هرچه مقدار رطوبت بیشتر باشد چاه مقاومت کمتری داشته و بهتر جواب میدهد. البته هر چه خاک فشرده تر باشد باز هم جواب بهتر است.


کاربردها ومزایای کلی ارت تسترو ارت سنج:
1.مخابرات
2.نیروگاهای برق
3.کارخانه ها وتسهیلات
4.سیستم های تلفن همراه
5.مخازن گاز
6.ساختمان های بلند
7.استودیوهای ضبط صدا
8.اتاق های کنترل وسرورها
9.بانک ها وموسسات داده پردازی
10.پالایشگاهها وپتروشیمی ها

 





تاريخ : 11 / 2 / 1400برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

برق کاران حرفه ای برای تست و آزمایش ، انواع گسترده ای از کارکردهای الکتریکی در سیم کشی برق مسکونی و تجاری از تجهیزات مختلفی استفاده می کنند و صاحبان خانه نیز از این ابزارها را استفاده می کنند. یادگیری و شناسایی این تجهیزات تستر ولتاژ برق (Electrical Testers) ، درک عملکردهای آن ها و یادگیری نحوه استفاده از آنها ، تخصص شما را در هنگام کار بر روی سیم کشی برقی بسیار گسترش خواهد داد.

برخی از این تجهیزات دستگاه های چند منظوره هستند که می توانند بیشتر از همه وظایف تست ولتاژ برق را در همه موارد انجام دهند ، در حالی که برخی دیگر دستگاه های تک کاره هستند که یک عملکرد واحد را آزمایش می کنند. تستر های ولتاژ برق مختلفی می توانند برای بررسی سطح ولتاژ در مدارهای AC و DC ، برای تست آمپراژ ، پیوستگی ، مدارهای کوتاه و مدارهای باز ، قطبیت و موارد دیگر استفاده شوند. برخی از این دستگاه ها برای اکثر صاحبان خانه ناآشنا است ، اما مهم ترین آن برای کسی که قصد دارد در سیم کشی برق خانه کار کند ، دانستن چگونگی تست ولتاژ است. چندین دستگاه ذکر شده در زیر این عملکرد را انجام می دهند.

1 - تستر ولتاژ غیر تماسی (القائی)
تستر ولتاژ غیر تماسی (همچنین به عنوان تستر ولتاژ القایی شناخته می شوند) احتمالاً ایمن ترین تسترها که در اختیار ما هستند و مطمئناً ساده ترین استفاده را دارند. یکی از انواع تستر ولتاژ غیر تماسی به شما امکان می دهد ولتاژ را در سیم ها یا دستگاه ها بررسی کنید بدون اینکه مجبور به لمس سیم و قطعات باشید. دستگاه مانند مینی گیره با نوک کوچک که در انتهای آن است و ولتاژ را در مواردی از قبیل سیم کشی برق ، پریز برق ، قطع کننده مدار ، سیم کشی لامپ ، سوکت نور و سوئیچ تشخیص می دهد. می توانید با چسباندن پراب تستر به داخل یک محفظه خروجی یا حتی لمس کردن قسمت بیرونی سیم یا کابل برق ، نتیجه را بدست آورید.
تسترهای القاء از باتری برای تغذیه دستگاه استفاده می کنند و بیشتر مدل ها ولتاژ موجود با چراغ قرمز در پراب تستر و همچنین صدای وزوز را به شما اطلاع می دهند. معمولا این دستگاه با یک کیف دستی همراه ارائه می شود تا بتوانید آن را با خود حمل کنید و همیشه آن را برای اهداف ایمنی آماده کنید. اساسی ترین این ابزارها اطلاعات ساده " On-Off" را ارائه می دهند ، تنها در صورت وجود ولتاژ بله یا خیر را نشان می دهد. انواع پیشرفته تر (و گران تر) اندازه گیری احتیاطی از میزان ولتاژ موجود را نشان می دهد ، اگرچه اندازه گیری توسط این تستر ولتاژ غیر تماسی تقریبا به اندازه اندازه گیری توسط مولتی متر یا تسترهای ولتاژ دیگر دقیق نیست.

از آنجا که این دستگاه باتری سرخود است ، مهم است که باتری به طور کامل شارژ شود تا دستگاه ردیاب برق به درستی کار کند. همیشه دستگاه را روی یک پریز برق یا سوئیچ تست کنید که می دانید برق در آن جریان دارد تا بررسی کنید که تستر به درستی کار می کند. این دستگاه تستر ولتاژی است که بیشتر صاحبان خانه باید از آن را داشته باشند.
2 - تستر ولتاژ نئون
تسترهای ولتاژ نئون یا تسترهای مدار نئون بسیار ساده هستند. آنها یک بدنه کوچک با نور نئون در داخل خود دارند و دو سیم کوتاه با یک پروب فلزی که در انتها آن قرار می گیرد. تستر ولتاژ نئون فقط به شما می گوید ولتاژ وجود دارد یا نه. این دستگاه به شما نمی گویند که ولتاژ در مدار چقدر است. برخلاف تستر ولتاژ غیر تماسی ، این امر به شما نیاز دارد تا سیم های مدار ، ترمینال های پیچ یا شکاف های خروجی را با پروب های سیم لمس کنید. این دستگاه از باتری استفاده نمی کند و به همین دلیل آن را به ابزاری بسیار قابل اعتماد تبدیل می کند.

برای استفاده از تستر ولتاژ نئون ، کافی است یک پروب تستر را به سیم داغ ، ترمینال پیچ یا شکاف خروجی وصل کنید و پروب دیگر را به تماس خنثی یا زمینی وصل کنید. در صورت وجود جریان ، لامپ نئونی کوچک در نوک دستگاه روشن می شود. این ردیاب برق همچنین می تواند تأیید کند که آیا یک پریز به درستی پایه گذاری شده است: اگر تستر جریان برق روشن شود وقتی پروب ها داخل شکاف داغ و شکاف های خنثی روی پریز قرار می گیرند ، اما با انتقال پروب از خنثی به شکاف زمین نمی توان آن را روشن کرد. این بدان معناست که محل خروجی به درستی پایه نشده است.

این تستر جریان برق یک ابزار بسیار آسان برای استفاده است ، اما باید با احتیاط از آن استفاده کرد: اگر به طور تصادفی هر یک از پروب های فلزی را در طول آزمایش لمس کنید و ولتاژ در مدار وجود داشته باشد احتمال اینکه صدمه ببینید بسیار زیاد است. در هنگام استفاده از تستر مدار نئون ، پراب ها را به وسیله محفظه پلاستیکی نگه دارید.
از آنجا که این تستر جریان برق بسیار ارزان است ، بیشتر صاحبان خانه ها باید یک عدد از آن را داشته باشند ، حتی اگر یک تستر ولتاژ غیر تماسی داشته باشند. اگر تستر جریان غیر تماسی شما باتری نداشته باشد یا مشکل داخلی باشد ، تستر نئون روشی مطمئن برای بررسی جریان است. همچنین روشی مناسب برای بررسی این است که اطمینان حاصل کند یک تسترولتاژ غیر تماسی به درستی کار می کند.

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط مرجان چناری

در بازار امروز انواع مختلف ترمومتر موجود است. قبل از خرید ، بسیار مهم است که از طیف وسیعی از محصولات در دسترس خود مطلع شوید. همچنین باید مناسب بودن هر یک از انواع ترمومتر ها برای کاربردهای مختلف را درک کرده و در هنگام خرید آن را در نظر بگیرید. رعایت مقررات ذخیره سازی ایمن در یک مرکز تهیه غذا ، به ترمومتر کاملاً متفاوتی نسبت به تولید کالا احتیاج دارد. همانطور که تب سنج مطب یا محل کار برای اندازه گیری های حیاتی صنعتی مناسب نیست. به اعتقاد ما در اینستروسنتر انتخاب دماسنج مناسب با توجه به کاربرد موردنظر شما بسیار مهم است. بنابراین بیایید ترمومتر های مختلفی را که ارائه می دهیم و کاربردهای ایده آل آنها را بررسی کنیم. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با ترمومتر به مقاله ترمومتر چیست مراجعه کنید

 

ترمومتر تماسی ( ترمومتر پراب دار )

دماسنج های تماسی یکی از متداول ترین انواع ترمومتر ها هستند. ترمومترهای تماسی قرائت دمای فوری مواد غذایی ، مایعات و نمونه های نیمه جامد را ارائه می دهند. پراب این ترمومتر اغلب به یک نوک تیز مجهز است و آنها را برای نفوذ و غوطه وری در ماده مورد نظر ایده آل می کند. این ترمومتر برای استفاده در مراکز تهیه غذا برای آزمایش بهداشت ، خرده فروشی ها و آزمایشگاه ها ایده آل هستند. به طور معمول دو نوع از این ترمومتر تماسی در دسترس هستند. ترمومترهای قلمی که ساختاری شبیه به قلم دارند و اغلب استفاده از آنها ارزان تر و ساده تر است. ترمومترهای پراب دار معمولاً دارای حداقل یک کابل 1 متری و ویژگی های اضافی پیچیده تر هستند. البته طرح های تاشو و تعداد زیادی ویژگی از آنها در دسترس است. اگر از این نوع ترمومتر در یک محیط حرفه ای استفاده می شود ، کالیبراسیون قابل ردیابی چیزی است که ما اکیداً توصیه می کنیم.

 

فواید ترمومتر های تماسی

استفاده از آن با نمایشگرهای ساده بسیار آسان است

قابل حمل

اندازه ، مواد و قدرت مانور پراب ها متفاوت است

پراب های سیمی بدون به خطر انداختن دقت ، نتیجه را به حداکثر می رسانند

دامنه ، وضوح و دقت متغیر اندازه گیری

 

دماسنج مادون قرمز

ترمومتر مادون قرمز یکی از انواع ترمومتر برای اندازه گیری غیر تماسی است. ویژگی غیر تماسی آنها را به بهترین ابزار برای اندازه گیری دمای سطح بسیار بالا یا پایین تبدیل می کند. ترمومتر های مادون قرمز شامل یک سیستم هدف گیری لیزری هستند که برای نشان دادن مرکز منطقه اندازه گیری طراحی شده است. از بین تمام دماسنج ها ، به دلیل پیچیدگی هایی مانند اندازه لکه و میزان انتشار ، می توانند برای پیچیده ترین اندازه گیری ها مورد استفاده قرار گیرند. توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آنها به صفحه دماسنج مادون قرمز ما مراجعه کنید. این دماسنج های مادون قرمز در مکان هایی مانند تجارت خودرو و سیستم های تهویه مطبوع استفاده می شوند. فرایندهای تولیدی که شامل دمای شدید هستند نیز آنها را مفید می دانند. کالیبراسیون قابل ردیابی و همچنین درک صحیح از اندازه و میزان انتشار لکه ها توصیه می شود.

 

فواید دماسنج مادون قرمز

عدم تماس باعث می شود با خیال راحت دمای شدید گرفته شود

اندازه گیری ها با کشیدن ماشه انجام می شود

سیستم های هدف گیری لیزری امکان قرارگیری دقیق حسگر را فراهم می کنند

دامنه ، وضوح و دقت متغیر اندازه گیری

 

 

ترمومتر لیزری با ترموکوپل های نوع K (دماسنج های نوع K)

ترمومتر تماسی با ترموکوپل های نوع K یکی از انواع دماسنج های تخصصی و متنوع هستند. این ترمومترهای لیزری نوع K با دماهای شدید سر و کار دارند و بیشتر در آزمایشگاه ها و صنایع وجود دارد. این نوع دستگاه مناسب برنامه هایی است که به دقت بالایی نیاز دارند. قابل توجه ترین ویژگی آنها توانایی تسهیل طیف وسیعی از پلاگین قابل تعویض در پراب ها است. 'K-type' در واقع به ترکیب فلز پراب اشاره دارد. ما هنوز از این واحد به عنوان K-Type یاد می کنیم زیرا متداول ترین نوع پراب است. هر پراب هدف خاصی دارد. ما آنها را به دسته پروب های هوا ، مایع ، نفوذ و سطح تقسیم می کنیم. اگر در یک محیط حرفه ای چندین برنامه کاربردی دارید ، k-types بهترین گزینه شماست. مدل های دارای چندین سنسور ، قرائت مقایسه ای را امکان پذیر می کنند. ما به شما توصیه می کنیم قبل از خرید ، پراب های ترموکوپل را بررسی کنید. با توجه به دقت زیاد مورد نیاز در این دستگاه ها ، ما همیشه کالیبراسیون را توصیه می کنیم.

 

فواید ترمومتر لیزری با ترموکوپل های نوع K

دامنه های اندازه گیری دما

دقت بالا

زمان پاسخ اندازه گیری سریع

پراب های قابل تعویض مناسب برای هر کاربرد

مدل های سنسور دوگانه ، قرائت مقایسه ای را امکان پذیر می کنند

اندازه ، مواد و قدرت مانور پراب ها متفاوت خواهد بود

دامنه ، وضوح و دقت متغیر اندازه گیری

 

 

دیتالاگر دما
دیتالاگر دما ، امکان اندازه گیری مداوم دما را دارند. پس از فعال شدن ، آنها دما را در فواصل از پیش تعیین شده ضبط کرده و در حافظه ذخیره می کنند. بارگیری داده ها و مشاهده آنها بر روی نمودار عملیاتی معمول است اما برخی از دستگاه ها ، داده ها را در زمان واقعی نشان می دهند. اکثر دیتالاگرها با هر رایانه ، لپ تاپ یا تبلت سازگار هستند. طراحی دیتالاگر ها به آنها امکان می دهد سطح حرارت را در مناطق بحرانی که باید درجه حرارت ثابت وجود داشته باشد ردیابی کنند. مکان های معمول برای یافتن آنها شامل اتاق های ذخیره سازی ، حمل و نقل و آزمایشگاه ها است. اگر مایلید سوابق منظمی را از این فعالیت ها به مدیریت ، حسابرسان یا همكاران خود ارائه دهید ، دیتالاگرها ایده آل ترین گزینه هستند. انواع دماسنج که نقش های مهمی مانند این را دارند همیشه باید کالیبره شوند.

 

فواید دیتالاگر دما

اندازه گیری های ضبط شده را می توان به ایمیل یا گزارش پیوست کرد

محدودیت های هشدار قابل تنظیم کاربر به طور معمول گنجانده شده است

یک کاربر ممکن است نرخ ورود به سیستم ، زمان شروع و حالت ورود به سیستم را انتخاب کند

نرم افزار تجزیه و تحلیل ارائه شده نمایش گرافیکی از داده ها را فراهم می کند

دامنه ، وضوح و دقت متغیر اندازه گیری

 

لیبل دما

هنگامی که نیاز به اندازه گیری دما در شرایط مختلف صنعتی وجود دارد ، اکثر مهندسان در مورد تجهیزات گران قیمت الکترونیکی اندازه گیری دما فکر می کنند. گرچه در بسیاری از موارد ، شما می توانید کار را با روش های کم هزینه و بسیار ساده انجام دهید. درصورت نیاز فقط به این نکته که دمایی از قبل تعیین شده یا نرسیده است ، مواد حساس به حرارت به صورت مداد رنگی ، رنگ ، گلوله یا برچسب می توانند کار را به آسانی ، ارزان و به اندازه کافی دقیق برای اکثر افراد انجام دهند.
این مواد قابل ذوب و حساس به گرما از جامدات بلوری تشکیل شده اند. با گرم شدن ، به دمایی می رسیم که در آن مواد جامد به شدت به مایع تبدیل می شوند. نقطه ذوب قابل تولید است و عملا تحت تأثیر شرایط محیطی که ممکن است باعث خطا در سایر روش های سنجش دما شود ، نمی شود. به عنوان مثال ، وسایل الکتریکی اندازه گیری دما اغلب در حضور الکتریسیته ساکن ، "سر و صدای" الکتریکی یا هوای یونیزه در نزدیکی تجهیزات الکتریکی به طور نامنظم عمل می کنند.
لیبل دما نشانگر دما هستند که از یک یا چند نشانگر حساس به گرما تشکیل شده اند و در زیر پنجره های مقاوم در برابر حرارت مهر و موم شده اند.

 

فواید لیبل دما

هر بخش دارای مقادیر دمای ° C و ° F است

هر برچسب در برابر روغن و آب مقاوم است

تغییر رنگ حتی پس از سرد شدن جسم اندازه گیری شده غیرقابل برگشت است(البته نوع بازگشتی هم وجود دارد)

پس از استفاده ، می توان برچسب ها را برداشته و به گزارش ها چسباند

فوق العاده برای گزارش های ردیابی

 

ترمومتر محیطی (دماسنج محیطی)

دماسنج های محیطی به دلیل نحوه ثبت و نمایش داده ها بی نظیر هستند. برخلاف بسیاری از دستگاه های دیگر ، آنها حاوی دو پراب هستند. این پراب ها انواع مختلفی دارند. متداول ترین چیدمان ، یک پروب داخلی در داخل واحد است و یک پراب خارجی نیز گاهی از طریق سیم متصل می شود. پراب خارجی را می توان در فاصله زیادی از واحد قرار داد. برخی از پراب های خارجی می توانند برای دامنه طولانی ، بی سیم باشند. صفحه نمایش هر دو قرائت را همزمان نشان می دهد که امکان مقایسه مستقیم را دارد. یک استفاده معمول به عنوان دماسنج یخچال فریزر است. آنها همچنین در محل های ذخیره سازی و کلاس های درس معمولا مورد استفاده قرار می گیرند. ترمومترهای محیطی یک گزینه ارزان قیمت اما با دوام تر برای دستگاه های آنالوگ هستند. ما کالیبراسیون را در هر دستگاهی که در یک محیط حرفه ای مورد استفاده قرار می گیرد ، توصیه می کنیم.


فواید ترمومتر محیطی

مقایسه همزمان مکان های مختلف

به شناسایی دلایل خارجی تغییر دما داخلی کمک کنید

دامنه ، وضوح و دقت متغیر اندازه گیری

 

ترمومتر آنالوگ

دماسنج های آنالوگ اغلب یکی از ارزانترین و محبوبترین انواع دماسنج ها هستند. آنها برای استفاده در خانه یا محیط های غیر تخصصی که به دقت قابل ردیابی نیاز نیستند ایده آل هستند. بیشتر افراد ترمومتر آنالوگ را با دستگاه های پر از مایع مرتبط می کنند. اما این اصطلاح شامل طیف وسیعی از دستگاه های Bi-Metal است که با استفاده از اجزای مکانیکی کار می کنند. نمایشگر بصری اغلب یک صفحه یا نشانگر یا مقیاس است.

 

فواید ترمومتر آنالوگ

نمایشگرهای ساده ای که به راحتی قابل خواندن هستند

به طور معمول در هر دو درجه سانتی گراد و درجه فارنهایت اندازه گیری می شود

اکثر دستگاه ها به صورت دیواری قابل نصب هستند

دامنه ، وضوح و دقت متغیر اندازه گیری





تاريخ : 24 / 1 / 1400برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

پرشر سوئیچ | ساختار پرشر سوئیچ چیست ؟ پرشر سوئیچ (Pressure switch) تجهیزی است که برای کنترل فشار یک فرایند طراحی شده است. این تجهیز زمانی که به یک فشار معین از قبل تعیین تنظیم شده برسد خروجی را فراهم می کند. تعریف دیگر اینکه پرشر سوئیچ نوعی سوئیچ است که زمانی که فشار به یک میزان معین برسد تماس الکتریکی را برقرار می کند. پرشر سوئیچ ممکن است به گونه ای طراحی شود که بر اثر افزایش و یا کاهش فشار این سوئیچ را بدهد یا تماس الکتریکی را برقرار کند. سوییچ های فشار به طور گسترده‌ای در صنعت برای نظارت و کنترل اتوماتیک سیستم هایی که از مایعات تحت فشار استفاده می کنند، استفاده می‌شود. نوع دیگر پرشر سوئیچ نیروی مکانیکی را تشخیص می دهد به عنوان مثال یک قطعه حساس به فشار برای باز کردن خودکار در ها در ساختمان های تجاری استفاده می شود. از این سنسورها در برنامه های زنگ خطر امنیتی مانند سطوح حساس به فشار نیز استفاده می ‌شود.

 

ساختار پرشر سوئیچ
سوئیچ فشاری که برای فشار مایعات ساخته می‌شود شامل اجزای زیر است:
1- کپسول
2- دم
3- لوله بوردون
4- دیافراگم یا پیستون



ادامه مطلب...

تاريخ : 22 / 1 / 1400برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

فیوز مینیاتوری
کارشناسان برق از فیوز مینیاتوری (MCB)  که مخفف Miniature Circuit Breaker می باشد و نوعی قطع کننده جریان الکتریکی است در نقطه اتصال ورودی برق شهری به سیستم برق رسانی ساختمان و مراکز استفاده می نمایند، کاربرد اصلی فیوز‌ها بدین گونه می باشد که در صورتی که جریان اولیه و اضافه بار  در مسیر انتقال انرژی مشاهده گردد به طور آنی جریان برق را قطع می‌کنند. فیوز های مینیاتوری در شدت جریان متناوب 16 آمپر الی جریان تا ۱۰۰ آمپر طراحی و تولید می گردند. به ظور کلی وطیفا اصلی فیوز جلوگیری از بروز آسیب های مالی  جانی ناشی از افزایش آمپر جریان الکتریکی می باشد، در صورت بروز این اتفاق فیوز آسیب دیده و می سوزد لذا از آسیب دیدن وسایل برقی جلوگیری می نماید.
درون بدنه نارسانا فیوز یک نوار فلزی وجود دارد که در صورتی که ولتاژ عبور از آن بیش از حد استاندارد آن فیوز باشد نوار فلزی ذکر شده ذوب می گردد و باعث قطع شدن جریان می گردد.

دورمن اسمیت

از لحاظ سرعت عکس العمل فیوز ها به دو دسته تقسیم می گردند:

فیوز‌ کندکار: در صورت ایجاد عبور جریان بیش از حد مجاز از این نوع فیوز‌، برق دیرتر قطع می گردد، همچنین  واکنش این فیوز در مقابل جریان اتصال کوتاه لحظه‌ای می باشد.

فیوز‌های تندکار: این فیوز زمان قطع کمتری نسبت به دسته اول دارا می باشند و اکثرا از آن جهت مصارف روشنایی استفاده می گردد.
جریان بلند مدت از طریق یک فلز (بیمتال) مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت عبور جریان بیش از حد مجاز، فلز گرم شده و خم می گردد که این باعث می شود، عمل کنتاکت در فیوز مینیاتوری قطع گردد. در همین راستا جریان اتصال کوتاه از طریق سیم پیچی که درون فیوز موجود می باشد تشخیص داده می شود.

 

انواع جریان های قابل کنترل در فیوز مینیاتوری

جریان لحظه‌ای: به جریان ابتدایی ای گفته می‌شود که در یک لحظه (کمتر از یک ثانیه)  وارد فیوز می گردد و فیوز توانایی تحمل این جریان را دارد.

جریان نامی: به حداکثر جریانی گفته می‌شود که فیوز قادر است آن را تحمل نماید و در صورتی که جریانی بیش از حد مجاز از آن عبور نماید باعث آسیب دیدن فیوز می گردد.

 

انواع فیوز از لحاظ تیپ بندی:


فیوز مینیاتوری نوع B. روشنایی:
 این فیوز عموما در مصارف خانگی و روشنایی قابل استفاده می باشد و قادر است جریان اضافه بار بین ۳ تا ۵ برابر جریان نامی مشخص را قطع نماید و حساسیت مناسبی برای کاربرد‌های خانگی دارند و به عنوان فیوز مینیاتوری تندکار در سطح بازار شناخته می شود.

فیوز مینیاتوری نوع C. موتوری:

کاربرد اصلی این فیوز در صنعت می باشد و قادر است جریان اضافه بار بین ۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی مشخص را قطع نماید و  نسب به فیوز های تیپ B زمان بیشتری را صرف می نماید. بیشتر است و به عنوان فیوز مینیاتوری کندکار در سطح بازار شناخته می شود.

فیوز مینیاتوری نوع D. ترانسفورماتوری:
جهت مصارف صنعتی خاص (مانند مولد‌های اشعه ایکس X-Ray و یا ترانسفورماتور‌ها) از فیوز مینیاتوری نوع D استفاده می گردد و در برابر جریان اضافه بار بین ۱۰ تا ۲۰ برابر جریان نامی مدار را قطع می کند و دارای زمان قطع  بیشتری نسبت به سایر تیپ‌های فیوز می باشد.

فیوز مینیاتوری نوع K. قدرت:
جهت حفاظت از مدارات قدرت، ترانسفورماتور و موتور‌ها از مینیاتوری های نوع K استفاده می گردد، کاربرد این دسته از فیوز ها بدین گونه می باشد که در برابر جریان اضافه به نسبت سایر فیوز ها بسیار حساس تر می باشد و سریع جریان الکتریکی را قطع می نماید.

فیوز مینیاتوری نوع Z. بسیار حساس:
در صورتی که جریان عبوری از جریان نامی بیشتر گردد، این نوع از کلیدهای مینیاتوری در مدت زمان معین شده، فرمان قطع را صادر می‌کند و دارای حساسیت بسیار بالا در برابر اضافه بار و اتصال کوتاه نسبت به تمامی فیوز های مینیاتوری دارد و در صورت رویت خطا مدار را قطع می نماید.

 





تاريخ : 18 / 1 / 1400برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

از مانومتر برای اندازه گیری فشار استفاده می شود که به وسیله آب یا جیوه انجام می شود. میزان ارتفاع این مواد در ستون مانومتر، نشان دهنده میزان فشار خواهند بود.در زمانی که جیوه در مانومتر به کار گرفته شده باشد، به آن مانومتر جیوه ای و اگر آب در آن استفاده شده باشد مانومتر آبی گفته می شود.

در فشارسنج یو شکل شیشه ای، هر دو طرف لوله باز بوده و با میزان مشخصی از جیوه پرشده وهنگامی که هر دو سوی لوله را متاثر از فشار اتمسفر نمایند،ارتفاع جیوه در دو سوی لوله به یک اندازه خواهد بود.این ارتفاع مبنا می باشد.

در زمانی که می خواهیم فشاری را اندازه بگیریم می بایست یکی از ستون های لوله U شکل را به آن متصل کرده وبا وارد کردن فشار اتمسفریک بر یکی از ستون ها در سمت دیگر با این فشار مقابله می شود.هنگامی که فشاری که از سوی مخزن وارد می شود بیش از فشار اتمسفر باشد،باعث می شود که جیوه ای که در سمت متصل شده به مخزن است، پایین آمده ودر صورتی که این فشار کمتر باشد، سطح جیوه در همان ستون بالا خواهد رفت.

فشارسنج با فشاری پایین تر از اتمسفر را خلا گفته و آن را بر مبنای میلی متر جیوه می خوانند.از آن جایی که آب و جیوه دارای اختلاف دانسیته هستند،فشارهای بسیار کم در ستون جیوه نیز می تواند تغییرات زیادی را در ستون آب ایجاد نماید.به همین منظور است که مانومترهایی که آبی هستند را جهت اندازه گرفتن فشار کم به کار می گیرند.از سویی دیگر سیالات، هنگامی که تغییر دما حاصل می شود دچار انقباض و انبساط می شوند،به همین منظور در مواقعی که دقت زیادی نیاز است باید انحرافات درجه حرارت در مانومتر را نیز در نظر گرفت.

 

2# ساختار مانومتر

همانگونه که اشاره شد، یکی از وسایلی که برای اندازه گیری فشار استفاده می شود مانومتر است که به طور معمول می توان فشار گاز درون مخازن را با توجه به فشاری در لوله مانومتر اعمال می شود اندازه گیری نمود.

U شکل بودن مانومتر، از آن ساختاری می سازد که از یک سو، باز بوده و از سوی دیگر به مخزن و محل فشار اتصال یابد. نوع دیگر مانومتر دارای لوله بوردون است که در محفظه فشارسنج جایگذاری شده و کالیبره شده است. هنگامی که فشار وارد می شود عقربه با کمک گیربکسی که در داخل محفظه وجود دارد به حرکت درآمده و فشار را نشان می دهند در این نوع از فشارسنج می توان فشاری بین سی تا پنجاه هزار پوند بر این اینچ مربع را سنجش نمود.

 

 کاربرد مانومتر

از مانومتر برای کاربرد های متفاوتی استفاده می شود که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود

1:سنجش ارتفاع از سطح دریا که با مانومتر ممکن است

. 2- استفاده در صنایعی مانند موشک، کشتی و ماهواره که تغییر فشار را متناسب با ارتفاع اندازه گیری می کنند

. 3- برای اندازه گیری جریان، با توجه به اثر ونتوری در نوعی از مانومتر و ارتباطش با فشار، می توانند جریان را سنجش نمایند. روش کار چنین است که بین دو قسمت ابتدا و انتهای یک تیوپ، اختلاف فشار را با سنسور فشار اندازه گیری می کنند.

 

4- سنجش عمق و ارتفاع مایعات نیز با کمک سنسورهای فشار سنج ممکن می شود.این روش به طور معمول در مواقعی استفاده می شود که اجسام حالت معلق در مایعات دارند. کاربرد آن می تواند در زیردریایی یا جهت اندازه گیری سطحی از مایع در درون یک محفظه باشد.

 

5- اندازه گیری فشار از مهم ترین و کاربردی ترین وظایف مانومتر می باشد که با کمک آن می توان فشار را دقیق اندازه گیری نمود.

 

انواع فشارسنج

فشارسنج U شکل

فشارسنج یو شکل، دارای یک لوله به شکل U می باشد که یک سوی آن باز بوده و سوی دیگر را به مخزن گاز وصل کرده اند. در درون این لوله عمدتا جیوه ریخته می شود به شکلی که در دو سمت لوله ارتفاعی برابر را خواهید داشت.

در زمانی که شیر مخزن گاز باز شده و به لوله مانومتر متصل می شود، ارتفاع جیوه تغییر کرده و بر اساس آن میزان فشار گاز سنجش خواهد شد.

فشارسنج مورب

این تجهیز همانند فشارسنج های معمولی می باشند با این تفاوتی که یکی از لوله ها بصورت شیب دار یا مورب می باشد و

در شرایط معمول در این لوله سطح مایع در نقطه صفر قرار می گیرد و هنگام وارد آمدن فشار، در لوله شیب دار مایع بالا خواهد رفت. این نوع از فشارسنج دارای دقت بالایی است.

از فشارسنج مورب برای سنجش فشار پایین استفاده می کنند.

3-4# میکرو مانومتر

میکرومانومتر

میکرو مانومترها ساختاری شبیه به مانومترهای ساده یا دیفرانسیل دارند. فشارسنج ساده یک مخزن و مانومتر دیفرانسیل دو مخزن دارد و تفاوت میکرومانومترها با این دو نوع در میزان دقت بالای آن در سنجش و نوع مخزن دقیق آن است. این نوع از مانومتر همانند مانومتر مورب یا مایل، برای اندازه گیری فشارهایی که بسیار کم است، کاربرد دارد. از این وسیله به دلیل دقت بالا، جهت اندازه گیری اختلاف فشارهای بسیار پایین استفاده می شود.

 

4-4# پیزومتر

پیزومتر

این وسیله بسیار ساده بوده و کاربرد آن ها برای سنجش فشار سیالات و فشار نسبی پایین می باشد.در این مانومتر انتهای لوله باز است و هنگامی که فشار منفی است هوا وارد آب شده و به همین منظور فشار را نمی توان اندازه گیری کرد.

به همین دلیل است که این نوع از مانومتر برای سنجش فشار نسبی منفی مناسب نیست و برای این شرایط مانومتر یو شکل مناسب خواهد بود.

 

 بارومتر

بارومتر

از بارومتر یا همان مانومتر مخزنی، برای اندازه گرفتن فشار جو استفاده می کنند. هوا یک سیال است که همواره میزان آن در تغییر بوده و بنابراین وزن هوا یا همان فشار هوا، پیوسته در حال تغییر می باشد. هنگامی که فشار هوا تغییر می کند می تواند تغییراتی را نیز در آب و هوا و شرایط آن ایجاد نماید. برای اندازه گیری این تغییرات به نوعی از مانومتر که به بارومتر شناخته می شود، نیاز است.

 





تاريخ : 2 / 12 / 1399برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

از اسیلوسکوپ (Oscilloscope) برای مشاهده شکل موج سیگنال ولتاژ الکتریکی نسبت به زمان استفاده می‌شود؛ کاری که توسط مولتی‌متر قابل اجرا نیست. اسیلوسکوپ‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارند. در این مطلب سعی داریم تا به بررسی اجزای اصلی مشترک در اکثر اسیلوسکوپ‌ها بپردازیم که برای شروع کار بیشترین کاربرد را نیز دارند. همچنین نحوه اندازه‌گیری دامنه و فرکانس سیگنال ولتاژ به وسیله اسیلوسکوپ را نشان می‌دهیم.

اسیلوسکوپ چیست ؟ معمولا هنگام اندازه‌گیری با اسیلوسکوپ، در صفحه نمایش آن یک خط راست دیده می‌شود، که از یک سمت به سمت دیگر آن کشیده شده است. در واقع این خط، یک گراف از ولتاژ بر حسب زمان است. محور y بیانگر یک ولتاژ آنالوگ یا دیجیتال اندازه‌گیری‌ شده است و محور x زمان را نشان می‌دهد.

اسیلوسکوپ ‌ها دارای دو نوع آنالوگ و دیجیتال هستند. در این مطلب نحوه استفاده از اسیلوسکوپ دیجیتال را بررسی خواهیم کرد. کنترل هر دو نوع اساسا یکسان است، اما توجه کنید که ممکن است بعضی از ابزارهای کنترل اسیلوسکوپ دیجیتال در منو (Menu) روی نمایشگر باشند و برای آن‌ها از دستگیره (Knob) یا دکمه استفاده نشده باشد.

آشنایی با ابزارهای کنترل‌ اسیلوسکوپ
سرتاسر نمایشگر اسیلوسکوپ یک صفحه مشبک دیده می‌شود. این شبکه‌ برای زمانی‌ که بخواهید با اسیلوسکوپ اندازه‌گیری انجام دهید، کاربرد زیادی دارد. تمام اسیلوسکوپ‌ها دارای تعدادی دکمه و دستگیره کنترل اصلی به صورت مشترک هستند که روی اسیلوسکوپ قرار دارند. این ابزارها به صورت زیر هستند:

vertical position/offset: توسط این ابزار می‌توان شکل موج را به سمت بالا و پایین در راستای محور y جابه‌جا کرد. در تصویر، عدد ۱ دستگیره تنظیم موقعیت عمودی برای کانال اول و عدد ۲ دستگیره تنظیم موقعیت عمودی برای ورودی کانال دوم را نشان می‌دهند.
volts/div: این دستگیره به ما اجازه می‌دهد که مقیاس ولت نشان داده شده توسط هر قسمت عمودی صفحه مشبک روی نمایشگر را تغییر دهیم. در تصویر، شماره‌های ۳ و ۴ به ترتیب متعلق به تنظیم volts/div کانال اول و دوم هستند.
horizontal position/offset: توسط این ابزار می‌توان شکل موج را به سمت راست و چپ حرکت داد. عدد ۵ در تصویر نشان‌دهنده موقعیت این دستگیره در اسیلوسکوپ است.
trigger level: این ابزار که در تصویر با عدد ۶ مشخص شده است، به ما اجازه می‌دهد که شکل موج را روی صفحه نمایشگر ثابت و پایدار کنیم. در قسمت‌های بعد این ابزار را بیشتر شرح خواهیم داد.
time/div: این دستگیره به ما اجازه می‌دهد که مقیاس زمان نشان داده شده توسط هر قسمت افقی صفحه مشبک روی نمایشگر را تغییر دهیم. در شکل زیر این دستگیره با شماره ۷ مشخص شده است.
ورودی: هر اسیلوسکوپ حداقل یک ورودی دارد. پراب (Probe) اسیلوسکوپ ( یا کابل کواکسیال) به سیگنال ورودی متصل می‌شود. در تصویر زیر ورودی کانال اول با شماره 8 و ورودی کانال دوم با شماره ۹ مشخص شده است.

تنظیمات اسیلوسکوپ
ابتدا اسیلوسکوپ را روشن کنید. اگر هیچ چیزی به اسیلوسکوپ متصل نباشد، باید یک خط راست روی صفحه نشان داده شود که به این معنی است که ولتاژ ورودی تغییر نمی‌کند. اگر خطی راست مشاهده نمی‌کنید، ابتدا پراب‌ها را از اسیلوسکوپ خارج کنید. اگر هیچ چیزی روی صفحه نمایش داده نشد، مراحل زیر را انجام دهید.

اسیلوسکوپ استفاده شده در این مطلب، یک اسیلوسکوپ دو کاناله است، یعنی دو ورودی دارد. فشار دادن دکمه «channel 1» که در تصویر زیر نشان داده شده است، باعث می‌شود که ورودی متصل به کانال اول روی صفحه به رنگ زرد نشان داده شود و اگر بار دیگر فشار داده شود، ناپدید می‌شود. فشار دادن دکمه «channel 2» ورودی متصل به کانال دوم را به رنگ آبی نشان خواهد داد. اسیلوسکوپ ممکن است فقط یک ورودی داشته باشد، در این صورت دکمه‌های انتخاب کانال وجود نخواهند داشت. البته ممکن است بیشتر از دو ورودی هم وجود داشته باشد. اسیلوسکوپ‌های آنالوگ کانال‌های مختلف را به رنگ‌های مختلف نشان نخواهند داد و همه را با رنگ سبز نشان می‌دهند.
دکمه انتخاب کانال ۱
دکمه انتخاب کانال ۱
ممکن است شما بر روی یک ناحیه سیاه از فضا زوم (Zoom) کرده باشید. در این صورت باید دستگیره «volts/div» را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا از حالت زوم خارج شود. همچنین دستگیره کنترل موقعیت عمودی (Vertical Position) را بچرخانید تا یک خط راست در مرکز صفحه دیده شود.
اطمینان حاصل کنید که اسیلوسکوپ در مد «x-y» نباشد.
از دستگیره‌های volts/div و vertical position برای قرار دادن خط افقی خود در مرکز صفحه نمایش استفاده کنید و مقدار volts/div را برای شروع برابر با 1ms قرار دهید.

اتصال اسیلوسکوپ به یک سیگنال نوسانی
در این مرحله، به یک سیگنال پایدار با فرکانس ثابت نیاز دارید. اگر به یک مولد شکل موج (Waveform Generator) دسترسی دارید، می‌توانید از آن استفاده کنید و پالسی با دامنه 2٫5V و فرکانس 500HZ را در خروجی مولد تنظیم کنید. اگر مولد شکل موج در اختیار ندارید، به یکی از روش‌های زیر عمل کنید.

اندازه‌گیری دامنه شکل موج
دامنه موج برابر با اختلاف ارتفاع قله (Peak) موج و مقداری است که موج حول آن نوسان می‌کند (Wave’s Equilibrium). در این‌جا موج را برای نوسان حول خط مرکزی شبکه روی صفحه نمایش تنظیم کرده‌ایم و همان‌طور که در شکل دیده می‌شود، دامنه موج برابر با 2٫5 واحد عمودی روی شبکه است. چون volts/div روی 1V تنظیم شده است، 2٫5 واحد برابر با 2٫5 ولت خواهد شد. بنابراین دامنه موج نیز برابر با 2٫5 ولت است.

اندازه‌گیری دامنه شکل موج
اندازه‌گیری دامنه شکل موج
برنامه آردوینو، پین ۸ آردوینو را برای نوسان بین ۰ تا ۵ ولت تنظیم کرده است. بنابراین مقدار به دست آمده در بالا برابر با نصف این مقدار یعنی ۲٫۵ ولت است و مقداری منطقی و درست است.

اندازه‌گیری فرکانس شکل موج
فرکانس یک موج برابر با تعداد دفعات تکرار یک شکل موج در ثانیه است. فرکانس یک موج را در بعضی از اسیلوسکوپ‌ها نمی‌توان مستقیما اندازه گرفت، اما می‌توان یک پارامتر بسیار نزدیک به فرکانس، یعنی دوره تناوب (Period) را اندازه‌گیری کرد. دوره تناوب یک موج برابر با زمانی است که طول می‌کشد تا یک موج یک سیکل کامل را تکمیل کند.

همان طور که در شکل دیده می‌شود، یک سیکل کامل از موج در دو خانه افقی از شبکه روی صفحه تکمیل شده است. در پایین صفحه مقدار time/div بر روی 1ms تنظیم شده است. بنابراین دو خانه از صفحه برابر با 2ms خواهد شد.

اندازه‌گیری دوره تناوب یک شکل موج
اندازه‌گیری دوره تناوب یک شکل موج
چون فرکانس برابر با عکس دوره تناوب است، با توجه به مقدار دوره تناوب به دست آمده، فرکانس سیگنال برابر با 500 هرتز خواهد شد.

AC/DC/Ground Coupling در اسیلوسکوپ
در قسمت‌های قبل به AC coupling اشاره کردیم. در حالت کلی AC coupling برای مشاهده یک سیگنال AC و DC coupling برای مشاهده یک سیگنال DC است. AC coupling قسمت DC سیگنال را از بین می‌برد، در نتیجه سیگنال حول مقدار صفر نوسان خواهد کرد. در بسیاری از اسیلوسکوپ‌ها این یک مزیت محسوب می‌شود، زیرا به کمک آن می‌توان بیشتر بر روی شکل موج زوم کرد و اغتشاشات کوچک AC را نیز اندازه‌گیری کرد. اگر آفست DC سیگنال برای شما اهمیتی نداشته باشد و فقط بخواهید قسمت AC سیگنال را مشاهده کنید، از مد AC coupling استفاده کنید. اما اگر بخواهید هر دو قسمت AC و DC سیگنال را مشاهده کنید یا فقط قسمت DC برای شما اهمیت داشته باشد، از DC coupling استفاده کنید.

بعضی از اسیلوسکوپ‌ها ممکن است گزینه Ground Coupling را نیز داشته باشند. اگر اسیلوسکوپ در این مد قرار گیرد، خطی مسطح را خواهید دید که موقعیت صفر ولت را نشان خواهد داد. از ابزار vertical position برای تطابق این مقدار با یکی از خطوط صفحه مشبک استفاده کنید. این خط نشان‌گر ولتاژ زمین خواهد بود. حال می‌توانید دوباره به مد DC برگردید تا فاصله آن از زمین را اندازه بگیرید. در صورت لزوم از volt/div برای تنظیم سیگنال در صفحه استفاده کنید. تغییر وضعیت به مد AC باعث حذف قسمت DC سیگنال می‌شود و شاهد نوسان حول ولتاژ زمین (Ground) خواهید بود.

 





تاريخ : 25 / 11 / 1399برچسب:اسیلوسکوپ چیست ,
ارسال توسط مرجان چناری

ما در این مقاله در مورد انواع ترانسمیتر فشار صحبت خواهیم کرد. ترانسمیتر فشار وسیله ای مکانیکی است که نیروی انبساط یک نمونه مایع یا گازی را اندازه گیری می کند.
این نوع حسگر که به عنوان مبدل فشار نیز شناخته می شود ،معمولاً از یک سطح حساس به فشار ساخته شده از فولاد ، سیلیکون یا مواد دیگر تشکیل شده است. پشت این سطوح ، قطعات الکترونیکی وجود دارد که قادر به تبدیل نیروی وارد شده به نمونه بر حسگر فشار به سیگنال الکتریکی است. فشار به طور کلی به عنوان مقدار نیرو در واحد سطح اندازه گیری می شود و به عنوان مقدار مورد نیاز برای جلوگیری از انبساط مایع ، گاز یا بخار بیان می شود. برای اندازه گیری فشار از واحدهای مختلفی استفاده می شود ، از جمله: پاسکال یا نیوتن بر متر مربع و یا پوند بر اینچ مربع.
محیط های حساس به فشار مانند صنایع گاز ، پتروشیمی ، آزمایشگاه و داروسازی معمولاً به مانیتورهای فشار برای نظارت بر نیروی اعمال شده مایعات و گازها به عنوان مقدار Pa یا psi نیاز دارند. با این حال بیشتر اوقات ، متخصصان صنایع برای حفظ سطح فشار مطلوب برای گاز ، روغن و مایعات با دمای بالا ، به سیستم های سنجش جامع با فرستنده های فشار ترکیبی اعتماد می کنند. فرستنده های فشار سنج مجهز به اندازه گیری فشار مطلق با ملاحظات خاص صنعت برای پشتیبانی از نظارت بر فرآیندهای تشدیدی هستند.

دیافراگم های فولادی نصب شده در مخازن تحت فشار یا لوله کشی می توانند تغییر شکل های دقیق مربوط به نیروی وارد شده را ثبت کنند ، که به نوبه خود توسط یک سنسور فشار در داخل ترانسمیتر به سرعت به یک سیگنال الکتریکی تبدیل می شود.مکانیزم ها و تکنولوژی های متعددی برای تبدیل و انتقال این کمیت فیزیکی(فشار) به سیگنال های الکتریکی از قبیل 4 تا 20 میلی آمپر و یا خروجی دیجیتال HART وجود دارد .

1- سنسور های strain gauge

سنسورهایی هستند که مقاومت الکتریکی آن ها با اعمال فشار تغییر می کند: 

 

با تحت کشش قرار گرفتن یا فشرده شدن نمونه آزمایش (strain gauge) هادی های straing gauge به طریق مشابهی تغییر فرم می دهند. از آنجایی که مقاومت الکتریکی با طول هادی رابطه مستقیم و با سطح مقطع آن رابطه عکس دارد بنابراین با تحت کشش قرار گرفتن هادی مقاومت آن افزایش یافته و با تحت فشار قرار گرفتن آن مقاومت کاهش می یابد.طبق رابطه پل وتستون با تغییرات به وجود آمده در این مقاومت می توان تغییرات ایجاد شده در ولتاژ کل را به دست آورد. بنابراین شاهد یک خروجی سیگنال متناسب با فشار وارده بر آن هستیم. معمولا این strain gauge ها بر روی دیافراگم نصب می شوند و فشار وارده بر دیافراگم را به خروجی سیگنال تبدیل میکنند.امروزه از strain gauge های سیلیکونی به جای فلزی استفاده می شود. یک نمونه از یک ترانسمیتر فشار که از strain gauge سیلیکونی استفاده می کند، مدل IDP10 برند فوکسبرو است .

2- سنسورهای خازنی:

در این مکانیزم تغییرات فشار موجب تغییر در فاصله صفحات خازن می شود که در نهایت ظرفیت خازن را تغییر داده و خروجی سیگنال می دهد .

از ترانسمیتر هایی که از این تکنولوژی استفاده می کنند می توان به رزمونت مدل 1151 اشاره کرد.

 

3-سنسورهای رزونانتی:

سنسورهای رزونانتی به این شکل عمل می کنند که با اعمال فشار باعث ایجاد یک فرکانس در سیم پیچ شده و این تغییرات فرکانس موجب به وجود آمدن یک خروجی برای ترانسمیتر می شوند. مدل EJA110 یوکوگاوا ازاین تکنولوژی استفاده می کند.

 

 

کاربرد ترانسمیتر فشار:

از ترانسمیترهای فشار به طور معمول در طیف وسیعی از بخش های صنعتی استفاده می شود. درحفاری و اکتشاف نفت معمولاً از سنسورهای فشار برای اندازه گیری مقادیر افتراقی بین فضای داخلی و خارجی تجهیزات حساس به فشار استفاده می کنند صنایع زیادی برای حفظ شرایط مطلوب محصول از دستگاه های حمل و نقل و نگهداری حساس به فشار استفاده می کنند که باید برای اطمینان از تحویل ایمن و درنهایت استفاده دقیق از آنها نظارت شود. آزمایشگاه ها همچنین از سنسورهای فشار برای اندازه گیری فشار نسبی محفظه های خلا به جو استفاده می کنند و از یک طیف وسیعی از مطالعات در حال ظهور پشتیبانی می کنند.

 

انواع سنسورهای فشار:

ترانسمیترهای فشار بر اساس طراحی آنها انواع مختلفی دارند.  این سنسورها می توانند به چندین شکل و اندازه باشند ، اما فناوری موجود نیز می تواند متفاوت باشد.بر این اساس 4 نوع سنسور فشار اصلی وجود دارد: 

1-strain gauge
2-ترانسمیتر فشار خازنی
3-ترانسمیتر فشار پتانسیومتری
4-ترانسمیتر فشار سیم تشدید شده


اصول کار ترانسمیترهای فشار:

به طور کلی ، یک ترانسمیتر فشار از سه جز اصلی تشکیل شده است: یک سنسور فشار ، یک مدار اندازه گیری ، و یک اتصال فرآیند. عملکرد اصلی ترانسمیتر فشار تبدیل پارامترهای فیزیکی گاز ، مایع و سایر پارامترهای فیزیکی سنسور فشار به یک سیگنال الکتریکی استاندارد است. ترانسمیترهای فشار خازنی تمام اجزای حساس را در یک ساختار کاملا جوش داده شده اندازه گیری می کنند. نصب سیستم اندازه گیری فرستنده فشار دیفرانسیل ، شامل سه قسمت است ، یعنی لوله گذاری هدایت فشار قرار دادن کابل سیگنال الکتریکی و نصب فرستنده فشار دیفرانسیل در طول عملکرد فرستنده فشار ، فشار محیط به دیافراگم اندازه گیری مرکزی منتقل می شود  از طریق دیافراگم جدا کننده و روغن سیلیکون  و اختلاف فشار از لوله هدایت فشار دو طرفه بر روی دیافراگم جدا کننده دو طرفه دریافت می شود جایی که غشا اندازه گیری می شود. این ورق به عنوان یک عنصر انعطاف پذیر عمل می کند و با اختلاف فشار تغییر شکل می یابد. یک رابطه متناسب مثبت وجود دارد بین جابجایی دیافراگم اندازه گیری و فشار دیفرانسیل  و تحت تأثیر جابجایی دیافراگم ظرفیت خازن دیفرانسیل نیز تغییر می کند و مدار اندازه گیری آن را به سیگنال جریان مستقیم 20-20 میلی آمپر تبدیل می کند. با استفاده از فرستنده مدل SI1151 به عنوان مثال ، این نوع فرستنده فشار فاقد محور مرکزی است ، صفحه ثابت کروی است و فرستنده دارای یک ساختار دو محفظه متقارن است.

فرستنده فشار سنسوری است که معمولاً در کاربردهای صنعتی استفاده می شود. این به طور گسترده ای در محیط های مختلف کنترل صنعتی استفاده می شود ، صرفه جویی در مصرف آب و انرژی آبی ، حمل و نقل ریلی ، ساختمان هوشمند ، اتوماسیون تولید ، هوافضا ، نظامی ، پتروشیمی ، چاه نفت ، نیروی برق ، کشتی. در بسیاری از صنایع ، مانند ماشین آلات و خطوط لوله ، نقش اصلی فرستنده های فشار انتقال سیگنال های فشار برای نمایش فشار بر روی کامپیوتر است. سیگنال مکانیکی فشار فشار آب به یک جریان (4-20 میلی آمپر) تبدیل می شود ، و فشار سیگنال الکترونیکی یک رابطه خطی دارد ، با مقدار ولتاژ یا جریان ، که به طور کلی متناسب استبنابراین ، ولتاژ یا جریان خروجی توسط فرستنده با افزایش فشار افزایش می یابد ، بدین ترتیب رابطه ای بین فشار و ولتاژ یا جریان بدست می آید.

 

خروجی فرستنده فشار چیست؟

مبدل های فشار به طور کلی با سه نوع خروجی الکتریکی در دسترس هستند:

میلی ولت

ولتاژ تقویت شده 

4-20 میلی آمپر.

ترانسمیترهای فشار با خروجی میلی ولت:

مبدل های دارای خروجی میلی ولت به طور معمول اقتصادی ترین مبدل فشار هستند. خروجی مبدل میلی ولت به طور اسمی حدود 30 میلی ولت استخروجی به طور مستقیم با توان ورودی یا تحریک مبدل فشار متناسب است. اگر تحریک نوسان داشته باشد ، خروجی نیز تغییر می کند

مبدل های فشار خروجی ولتاژ:

خروجی به طور معمول 0-5Vdc یا 0-10Vdc است از آنجا که خروجی آنها از سطح بالاتری برخوردار است ، این مبدل ها به اندازه مبدل های میلی ولت در معرض سر و صدای الکتریکی نیستند ، و بنابراین می تواند در محیط های صنعتی بسیار بیشتری مورد استفاده قرار گیرد. اطلاعات

 

مبدل های فشار خروجی 4-20 میلی آمپر:

این نوع مبدل ها به عنوان فرستنده فشار نیز شناخته می شوند. از آنجا که یک سیگنال 4-20mA حداقل تحت تأثیر نویز الکتریکی و مقاومت در سیم های سیگنال قرار می گیرد ، این مبدل ها بهترین زمانی استفاده می شوند که سیگنال باید در فواصل طولانی منتقل شود. استفاده از این مبدل ها در مواردی که سیم سرب باید 1000 فوت یا بیشتر باشد غیر معمول نیست.

 





تاريخ : 13 / 11 / 1399برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

فیوز مینیاتوری یا کلید مینیاتوری Miniature Circuit Breaker که اختصارا MCB نامگذاری شده است تجهیزات الکتریکی خانگی و صنعتی را در برابر اتصال کوتاه و اضافه بار ( عبور جریان غیر مجاز ) محافظت میکند. 

به عبارت ساده می توان گفت فیوز یک وسیله حفاظتی است که در تجهیزات و مدارات الکتریکی به کار برده می‌شود تا در مواقعی که جریانی بیشتر از حد انتظار از وسیله عبور می کند مدار قطع شود تا سایر تجهیزات آسیبی نبینند.

فیوز مینیاتوری از دو مکانیزم برای عملکرد خود استفاده میکند : عملکرد بیمتالی برای حفاظت اضافه بار و عملکرد مغناطیسی جهت حفاظت از اتصال کوتاه.

بعبارت دیگر ، تشخیص جریان اضافه به عهده یک فلز ( بیمتال) میباشد ( شماره ۵ )  که بوسیله عبور جریان مدت دار بیش از جریان نامی گرم شده و بر اثر خم شدن باعث عمل کنتاکت فیوز مینیاتوری شده و مدار را قطع میکند.

همچنین جریان اتصال کوتاه بوسیله سیم پیچ (شماره ۷ ) که دارای تعداد دور کم و قطر زیاد میباشد بصورت مغناطیسی تشخیص داده شده و فیوز مینیاتوری عمل می کند.

سایر المانهای فیوز مینیاتوری طبق تصویر عبارتند از :

۱) Actuator piker : for trip and reset

۲) Actuator Device mechanism

۳) Main contact : flow of current

۴) Terminal Block

۵) Bimetallic steel strip

۶) Tripping calibration screw

۷) Solenoid coil

۸) Arc extinguisher

فیوز مینیاتوری از نظر کاربرد به تیپهای B روشنایی ، C موتوری ، D ترانسفورماتوری ، K قدرت ، Z بسیار حساس تقسیم بندی می گردد:

فیوز مینیاتوری نوع B روشنایی :

کلید مینیاتوری نوع B عموما در مصارف خانگی و روشنایی کاربرد دارند. این کلیدها در جریان اضافه بار بین ۳ تا ۵ برابر جریان نامی در زمان مشخص ، مدار را قطع می کنند و حساسیت مناسبی برای کاربردهای عادی خانگی دارند. این کلید به فیوز مینیاتوری تندکار نیز معروف است.

فیوز مینیاتوری نوع C موتوری :

کلید مینیاتوری نوع C بیشتر کاربرد صنعتی دارند. این کلیدها در جریان اضافه بار بین ۵ تا ۱۰ برابر جریان نامی در زمان مشخص ، مدار را قطع می کنند و زمان قطعشان از تیپ B بیشتر است. این کلید به فیوز مینیاتوری کندکار نیز معروف است.

فیوز مینیاتوری نوع D ترانسفورماتوری :

کلید مینیاتوری نوع D برای مصارف صنعتی خاص ( مانند مولد های اشعه ایکس X-Ray و یا ترانسفورماتورها ) استفاده می شوند. این کلیدها در جریان اضافه بار بین ۱۰ تا ۲۰ برابر جریان نامی در زمان مشخص ، مدار را قطع می کنند و زمان قطعشان از تمامی تیپها بیشتر است.

فیوز مینیاتوری نوع K قدرت :

کلید مینیاتوری نوع K برای حفاظت در مدارات قدرت ، ترانسفورماتور و موتور ها استفاده می شوند. در این نوع از کلید مینیاتوری حد جریان برای قطع در موارد اضافه بار کمتر از سایر کلیدهاست و هنگام به وجود آمدن اضافه بار مدار را سریعتر قطع می کنند ولی در موارد اتصال کوتاه منحنی قطع این نوع کلید ها بین تیپ D و C می باشد.

فیوز مینیاتوری نوع Z بسیار حساس :

این نوع از کلید مینیاتوری هنگامی که جریان عبوری از جریان نامی بیشتر شود در یک مدت زمان خاص ( که از تمامی تیپها کمتر است ) طبق منحنی قطع ، فرمان قطع را صادر می کند. حساسیت این نوع از کلیدها ، هم در مواقع اضافه بار و هم اتصال کوتاه از تمامی تیپهای دیگر بیشتر است و در صورت بروز خطا مدار را سریعتر قطع می کند. بنابر این کاربرد این نوع فیوز مینیاتوری در مدارات با حساسیت بالا می باشد.

زمان قطع این تیپها به ترتیب ( از سریعترین ) عبارت است از : Z و B و C و D

 





تاريخ : 7 / 11 / 1399برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

رطوبت

رطوبت در تعریف عامیانه مقدار نم موجود در هواست که این نم در نگاه علمی تر بخار آب نامیده می شود. رطوبت به طور عمده با دو صورت رطوبت مطلق و رطوبت نسبی تعریف می شود. بنا بر تعریف رطوبت مطلق Absolute humidity به مقدار بخار آبی که در واحد حجم هوا موجود است گفته می شود. این مقدار رطوبتی که در حجم خاصی از هوا موجود است وابسته به دمای هواست. رطوبت نسبی Relative humidity به نسبت مقدار رطوبت موجود در حجم هوا با دمای ثابت T بر حداکثر رطوبتی است که آن هوا می‌تواند در همان دمای T داشته باشد.

رطوبت مخصوص specific humidity نسبت جرم بخار آب به جرم کل بخشی نمونه گیری شده از هوا است و گاهی اوقات به آن نسبت رطوبت humidity ratio نیز گفته می شود. رطوبت مخصوص با نسبت اختلاط یا نسبت آمیختگی مساوی در نظر گرفته می شود. نسبت اختلاط به صورت نسبت جرم بخار آب در بخشی از هوا به جرم هوای خشک برای همان نمونه تعریف می شود.

رطوبت همواره در جو موجود است به هوایی که بدون بخار آب باشد هوای خشک گفته می شود. این نوع هوا در هیچ کجای جو زمین حتی در جو روی بیابانها و لایه های بالایی جو وجود ندارد. بنا به تعریفی دیگر هوای مرطوب برابر است با هوای خشک + رطوبت. تبخیر از سطح اقیانوسها و آبهای سطحی و تعرق، تنها منبع رطوبت هوا، در نتیجه ایجاد ابرها و بارندگی است. حداکثر بخار آب موجود در جو ۴–۳ درصد است.

رطوبت سنج

تاریخچه رطوبت سنج

رطوبت سنج ها در طول تاریخ با شکل های متفاوتی ساخته شده اند. چینی ها برای سنجش رطوبت از زغال چوب قرار گرفته در معرض رطوبت هوا و مقایسه وزن آن با نمونه خشک بهره می گرفتند. یکی از راههای استفاده از این خاصیت ساخت نواری آویزان متصل به زغال چوب و مقایسه تاثیر وزن ناشی از رطوبت بر روی نوار آویزان است.

لئوناردو داوینچی دانشمند ایتالیایی نخستین رطوبت سنج را که شکلی ابتدایی داشت در سده ی پانزدهم میلادی ابداع نمود.در این مدل با استفاده از علم دوران باستان و تاثیر رطوبت بر وزن اجسام طراحی شده بود داوینچی با استفاده از دو گلوله پنبه ای خشک به وزن مساوی و قرار دادن یکی از پنبه ها در رطوبت و مقایسه وزن دو گلوله در ساختار دیده شده عکس میزان رطوبت را اندازه گیری می کرد

فرانچسکو فولی هم در سال 1664 یک رطوبت سنج دیگر را ابداع نمود.

رابرت هوک یکی از دانشمندان سده ی هفدهم هم عصر آیزاک نیوتون بود او توانست تعدادی ابزار هواشناسی نظیر فشار سنج و باد سنج را اختراع کند. رطوبت سنج اختراع شده توسط او نخستین نم سنج مکانیکی محسوب می شود که از غلافک گیاه جو در اندازه گیری استفاده می شود که طبق رطوبت هوا حلقه دار و راست می شود. در مدلی دیگر فنری حلقوی از نمک کوارتز یا هر ماده دیگری مشابه با دماسنج ترموکوپل که از دو فلز با ویژگی انبساط حرارتی متفاوت تشکیل شده ساخته میشود. تغییرات احساس شده توسط این مکانیزم بر روی صفحه ای مدرج توسط عقربه نمایش داده می شود.

اختراعات دیگر هوک قفل کاردان، دستگاه تنفس مصنوعی اولیه، چرخ لنگر و فنر تعادلی بود که برای ساخت ساعتهای دقیقتر به کار گرفته شد. اما مهمترین اختراع او باتری بود.

در سال 1783 فیزیکدان و زمین شناس سوییسی Horace Bénédict de Saussure نخستین رطوبت سنج را با استفاده از خواص موی انسان ساخت. این نم سنج که بر مبنای اصول مواد ارگانیک (مثلاً موی انسان) کار می کنند را رطوبت سنج مکانیکی می گویند. رطوبت سنج مویی با توجه به کم و زیاد شدن رطوبت با انقباض و انبساط مو و تکان دادن سوزن اندازه گیر کار می کند.در این مدل با خذف چربی از موی انسان مقادیر به سمت دقت بالاتر پیش می رود

حباب رطوبت سنج خشک و مرطوب

این رطوبت سنج دیجیتال دارای دو دماسنج (thermometer) جیوه ای است که یکی مرطوب و دیگری خشک است. آب موجود در دماسنج مرطوب تبخیر شده و گرما را جذب می کند. با این کار سطح آب ترمومتر پایین می آید. سپس با استفاده از جدول محاسباتی و اندازه گیری مقدار پایین آمدن آب رطوبت نسبیRH اندازه گیری می شود.

در سال 1820 شیمی دان و هواشناس بریتانیایی جان فردریک دانیل یک رطوبت سنج شبنمی اختراع نمود. این ابزار برای اندازه گیری دما در جایی که هوای مرطوب به نقطه ی اشباع می رسد استفاده ی همگانی یافت. برخی نم سنج ها با اندازه گیری تغییرات مقاومت الکتریکی کار می کنند. برای این کار تکه ی نازکی لیتیوم کلراید یا مواد نیمه هادی دیگری را استفاده کرده و با اندازه گیری مقاومت آنها (که تحت تاثیر رطوبت کم و زیاد می شود) رطوبت اندازه گیری می شود.

 





تاريخ : 4 / 11 / 1399برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

در ابتدا توضیح می دهیم که صوت سنج چیست سپس به مواردی مثل صداو فرکانس و ... می پردازیم 
صوت سنج ها ابزاری هستند که قادر به سنجش شدت امواج صوتی هستند. صدا یک سری از امواج فشار است که از طریق واسطه ای مانند هوا یا آب عبور می کند. هر چه فشار قوی تر باشد صدای بلندتر می شود. این امواج فشار از طریق گوش ما دریافت می شود و توسط مغز ما درک می شود. صدا از چیزهایی که ما دوست داریم تا دلخوری ها متغیر باشد ، می تواند مضر باشد. این دستگاه ها قابلیت اندازه گیری پارامتر صدا بر حسب دسی بل را دارد. معمولا صوت سنج های موجود از نوع صوت سنج دیجیتال پورتابل بوده و نمونه های حرفه ای آن قابلیت آنالیز صوت ( آنالیزور صوت ) و ذخیره مقادیر اندازه گیری شده ( دیتالاگر صدا ) را دارد.

صدا چیست؟
وقتی تغییرات فشار هوا موجب تولید امواجی از فشار شده که در اتمسفر منتقل می شود صوت ایجاد می شود . هنگام عبور،  این امواج به روش های گوناگونی با محیط خود ارتباط دارند. صدا واژه ای است که  ناخود آگاه  برای صوت به کار برده می شود . طریقه انتقال صوت به صورت موج است که موج سینوسی معمول ترین نوع موج صوتی است که در یک سمت و بدون واگرایی از منبع تولید دور می شود.

ما تقریباً در هر لحظه ، با صداها بمباران می شویم . اگرچه بسیاری از این صداها چیزهایی هستند که یا می خواهیم یا باید آنها را بشنویم ، اما اغلب آنها بخشی از زندگی هستند که ما را در دنیای مدرن احاطه کرده است مانند ترافیک ، ماشین آلات ، هشدارها و موارد دیگر.

این یک واقعیت است که اثبات شده این است که سر و صدا تأثیرات زیادی بر سلامتی دارد. بالا رفتن سطح صدا می تواند باعث فشار خون بالا ، کاهش شنوایی ، بیماری قلبی ، اختلال در خواب ، استرس و نارسایی ذهنی شود. برخی از سر و صداها حتی لازم نیست در سطح بالایی باشند که باعث بروز این بیماری ها شود. تأثیرات نویز بر سلامتی به اندازه کافی جدی است که مواجهه با سر و صدای زیاد توسط آژانس های بهداشت حرفه ای (مانند OSHA) ، آژانس حفاظت از محیط زیست ، قوانین ایالتی و احکام محلی تنظیم می شود.

صدا سنج ها قادر به اندازه گیری کمیت صدا هستند تا از قرار گرفتن ما در معرض صداهایی که آزاردهنده و زیان آور هستند ایمن باشیم.

برای اندازه گیری تراز فشار صوت ، صوت سنج ساخته شده است .

با وجود اینکه ویژگیهای ترازسنج های صوتی می تواند تنوع داشته باشد اما در کل یک ترازسنج صوت حداقل دارای سه قسمت مهم می باشد : الف – پردازشگر ب –میکروفن ج - نمایشگر
وظیفه هر میکروفن بر اساس اعمال فشار صوت بر سطح دیافراگم آن و تولید جریان متناظر الکتریکی می باشد. در پردازشگر با توجه به ویژگی دستگاه و نیاز کاربر ، اطلاعات گرفته شده از میکروفن تقویت ، توزین و پردازش  میشود سپس توسط نمایشگر دیجیتال یا عقربه ای مقادیر نشان داده می شود.
این وسیله که یک میکروفن خازنی در ورودی خود دارد صوت را می گیرد و بعد از چند طبقه تقویت،این سیگنال آنالوگ را به دیجیتال تبدیل  می کند و نشان می دهد. این وسیله یک تراز سنج صوت میباشد که آلودگی های صوتی محیط را بر حسب دسی بل مشخص میکند و بر روی نمایشگر به ما نشان می دهد.

فرکانس صدا:
موج صوتی یک فرکانس مشخص دارد که به شکل تعداد امواج کاملی است که از یک نقطه مشخص در زمان یک ثانیه می گذرد.واحد و یکای فرکانس هرتز است .ردیف صوتی قابل شنیدن برای انسان ها در رنج 20 هرتز تا 20000 هرتز می باشد.

انسانها در تمام فرکانس ها به همان شیوه صداها را نمی شنوند . سیستم شنوایی ما بیشتر به فرکانسهای بین 500 هرتز و 8 کیلوهرتز پاسخ می دهد و نسبت به صداهای بسیار کم فشار یا پر فشار حساسیت کمتری دارد. بنابراین ، اندازه گیری سطح صدا با شنوایی انسان به طور دقیق بیانگر چگونگی درک صدا نیست. به همین دلیل ، صوت سنج ها از فرکانس استفاده می کنند تا اطمینان حاصل کنند که محدوده مشابه صداها را با آنچه در واقع می شنویم اندازه گیری می کند.

 
توان صوت:
توان صوت بر حسب وات  تعریف شده و میزان انرژی صوتی تولید شده در واحد زمان است. کمترین میزان توان صوتی که  قابلیت تحریک گوش انسان را دارد برابر با  10-12 وات می باشد.

 
شدت صوت:
میزان انرژی ای که در واحد زمان از واحد سطح عبور میکند شدت صوت نام دارد . سطح  گفته شده بر راستای انتشار موج صوتی عمود میباشد.
کمترین شدت صوتی که برای گوش انسان قابل درک میباشد، برابر با 10-12 وات بر مترمربع است.


دیاگرام ترازسنج صوت: 
دیاگرام صوت سنج

شیوه عملکرد صوت سنج :
مرحله ورودی
منظور از مرحله ورودی  تبدیل سیگنال میکروفن، به گونه ای است که مدارات الکتریکی تراز سنج صوت که استاندارد هستند، به آسانی بتوانندآن را پردازش کنند. در این مرحله از نظر تکنیکی  سیگنالی که امپدانس بالایی دارد به سیگنالی تبدیل میشود که امپدانس کمی دارد . توصیه می شود در مورد تعدادی از تراز سنج های صوت که میکروفن با چند متر سیم به دستگاه تراز سنج منتقل شود تا از این راه آن دو از یکدیگر دور شوند. احتمال ایجاد اختلالات الکترونیکی وقتی هست که این  کابل مستقیما به میکروفن متصل شود .سیگنال به وسیله ی یک کابل به تراز سنج متصل می شود که می تواند سیگنالی با امپدانس کم را منتقل کند.


شناساگر:
شناساگر برای  تبدیل سیگنال متناوب به ولتاژ مستقیم است. نسخه ی واقعی صدای محیط ،توسط میکروفن متصل به تراز سنج صوت برداشت می شود. در این هنگام باید ثابت زمانی دستگاه انتخاب شود.


تجمیع کننده:
تراز سنج های قدیمی به وسیله ی مدارات آنالوگ ، بیشتر محاسبات و پردازش اطلاعات را انجام می دادند. تراز سنج های مدرن محاسبات و پردازش اطلاعات را به وسیله ی ریز پردازنده ها انجام می دهند . برای چاپگر از جمله وظایف تجمیع کننده تبدیل فشار صوت به واحد دسی بل ذخیره سازی اطلاعات،میباشد.


باطری:
باطری که قوی نباشد باعث بروز خطا و کسب اطلاعات اشتباه می شود. تراز سنج های امروزی کاربر را از حالت و وضعیت باطری آگاه می سازند و یک آلارم هنگامی که انرژی باطری حداقل شود میزنند.


میکروفن:
میکروفنی که استفاده میشود بایستی بسیار دقیق باشد برای همین بسیار گران  می باشند .کیفیت میکروفن تا حد زیادی کلاس تراز سنج را تعیین میکنند . مثالی از میکروفن هایی که عمدتا استفاده میشوند میکروفن های خازنی و میکروفن های الکترت هستند.


نمایشگر:
نمایشگر های عقربه ای  که بر روی تراز سنج های قدیمی سوار میشدند دیگر ساخته نمیشوند. این دسته از نمایشگرها نمی توانستند  یک  نمایش بسیاردقیق داشته باشند . نمایشگر های جدید خیلی پیچیده میباشند و اکثرا دارای یک نمایشگر شبه آنالوگ میباشند . که معمولا این نمایشگر یک ستون متحرک است که طول آن باتوجه به عددی که نشان داده میشود از طریق یک نشانگر زیاد و کم می شود.

حساسیت:
میزان سیگنال خروجی میکروفن های مختلف که در تعدادی از اصوات یکسان قرار میگیرند امکان دارد فرق داشته باشند. به میزان اندکی خروجی میکروفن را تجهیزات معمولی کالیبراسیون تنظیم می کنند اما اختلاف سیگنال خروجی میکروفن ها تا حدی زیاد  است که امکان یکسان سازی در کالیبراسیون های معمولی آنها وجود ندارد.
حالت نمونه برداری سریع و آهسته در صوت سنج ها:
اشاره به این که دستگاه به صدا با چه سرعتی  از خود واکنش نشان می دهد. اکثر دستگاهها قسمتی را برای انتخاب حالت کند یا سریع دارند. حالت کند در بیشتر موارد برای برنامه های OSHA و شنیدن مکالمات به کار برده می شود و حالت سریع برای کم کردن سر و صدا به کار برده میشود. مثلا  خیلی سریع منبع سر وصدای ناشی از سوختن را شناسایی میکند که کارمندان آتش نشانی قادر به استفاده از آن هستند.

 





تاريخ : 24 / 10 / 1399برچسب:صوت سنج چیست,
ارسال توسط مرجان چناری

مولتی متر دیجیتال ابزاری ضروری برای آزمایش ، تشخیص و عیب یابی مدارهای الکتریکی ، اجزا و دستگاه ها است. اولین مولتی متر دیجیتال در اواخر دهه 1970 معرفی شد و بسیار دقیق تر و قابل اعتمادتر از مولتی متر های آنالوگ قدیمی سوزنی است. در درجه اول برای اندازه گیری ولتاژ (ولت) ، جریان (آمپر) و مقاومت (اهم) استفاده می شود. اما این فقط چند کار اولیه ای است که این ابزار شگفت آور مفید می تواند انجام دهد.
در زیر 5 کاربرد مولتی متر دیجیتال آورده شده است. توجه داشته باشید که دستورالعمل های ارائه شده در اینجا برای اکثر مولتی متر ها قابل اجرا است. با این حال ، روش های دقیق و نحوه خواندن صفحه ممکن است بر اساس ویژگی ها و عملکردهای دستگاه خاص شما کمی متفاوت باشد.

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط مرجان چناری

فیوزی که خراب شده و آسیب دیده می تواند خیلی آزار دهنده باشد ، اما در واقع فیوز ها از آسیب الکتریکی و آتش سوزی جلوگیری می کنند. خوشبختانه فیوزها ارزان قیمت هستند و جایگزین کردن آنها بسیار آسان است. اگر سیستم برق خانه یا اتومبیل شما دچار مشکل شده است ، باید بتوانید فیوزها را به سادگی فقط با دیدن آنها بررسی کنید. به داخل فیوز مورد نظر نگاه کنید تا علائم سوختگی ، سیاه شدن یا رشته سیم های شکسته داشته باشد. اگر علائم واضحی را مشاهده نمی کنید ، می توانید از مولتی متر استفاده کنید تا متوجه بشوید فیوز به درستی کار می کند یا نه!

 

عیب یابی جعبه فیوز خانه
1- به دنبال جعبه فیوز در زیرزمین یا گاراژ خود باشید. جعبه فلزی را بررسی کنید. در داخل بسیاری از فیوزهای شیشه ای را مشاهده می کنید که به پریزها پیچ می شوند. به طور معمول ، جعبه های فیوز در زیرزمین ، گاراژها ، اتاق های لباسشویی و یا ورودی منزل قرار دارند.

اگر در یافتن جعبه فیوز خود مشکلی دارید ، کنتور برق خارج از خانه خود را بررسی کنید. سعی کنید سیم را با متر اندازه گیری کنید. جعبه های فیوز و قطع کننده های مدار معمولاً در نزدیکی محل ورود برق به خانه قرار دارند.

 خانه های قدیمی دارای فیوزهای شیشه ای هستند که شبیه لامپ هستند. هنگامی که فیوزها در حالت چشمک زن هستند ، باید تعویض شوند. از طرف دیگر ، خانه های جدید دارای جایگزین کننده مدار هستند که فقط باید آنها را تنظیم کنید.

 



ادامه مطلب...

تاريخ : 1 / 7 / 1399برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

نصب کنتاکتور چگونه است ؟

بسیاری از تجهیزات بزرگ مستقیماً از خطوط فشار قوی تأمین می شوند. این خطوط در اکثر خانه ها بسیار فراتر از استاندارد برق 120 ولت است. 240 ولت AC و 480 ولت AC معمولاً برای این تجهیزات بزرگ مانند موتورها ، ماشین آلات صنعتی و وسایل بزرگ خانگی مانند واشر و خشک کن استفاده می شود. این ولتاژها باید از ولتاژ متناوب 120 ولت به صورت الکتریکی جدا شوند. برای ایجاد این جداسازی از کنتاکتور ها استفاده می شود(کنتاکتور چیست). کنتاکتورها از انرژی استاندارد 120 ولت برای انرژی دادن به یک سیم پیچ مغناطیسی استفاده می کنند ، که باعث بسته شدن مجموعه ای ازکنتاکت های داخلی و تأمین توان بالاتر تجهیزات می شود. برای یادگیری نحوه سیم کشی کنتاکتور از این نکات استفاده کنید.

 

1- بعد از خرید کنتاکتور اطمینان حاصل کنید که کنتاکت های کنتاکتور هم در ولتاژ و هم در جریان درجه بندی شده اند تا بار مورد انتظار را که توسط تجهیزات مورد نیاز مورد نیاز است تحمل کند. شما می توانید کنتاکتور دورمن اسمیت که یکی از قدیمی ترین و حرفه ای ترین شرکت ها در تولید تجهیزات تابلوئی می باشد را با بهترین قیمت و کیفیت و خدمات پس از فروش از شرکت اینستروسنتر نماینده رسمی محصولاتدورمن اسمیت در ایران خریداری نمائید.

2- اطلاعات تولید کننده کنتاکتور را مطالعه کنید. اطلاعات سازنده 2 پایه ورودی را برای کنترل ولتاژ 120 ولت مشخص می کند. ممکن است 2 یا چند مجموعه از کنتاکت های خروجی مشخص شده باشد. این کنتاکت ها ممکن است روی برچسب به صورت معمول باز (NO) و به طور معمول بسته (NC) نشان داده شوند. همچنین ممکن است این کنتاکت به صورت رسم یک خط از 1 کنتاکت ختم شده به یک نقطه (کنتاکت NC) و یک خط دیگر از یک کنتاکت دیگر که نزدیک به نقطه است نشان داده شود ، اما نقطه (کنتاکت NO) را لمس نمی کند.

3- کنتاکت خروجی کمکی را بررسی کنید. برخی از کنتاکتورها یک کنتاکت خروجی کمکی را به عنوان سیگنالی به قسمت جدا شده مدار ارائه می دهند که به کنتاکتور انرژی داده شده است. این کنتاکت کمکی در ولتاژ بالاتر درجه بندی نمی شود. در عوض ، باید 120 ولت جریان متناوب باشد.

4- سیم ها را مسیریابی کنید. برق تمام سیم ها را قطع کنید. تمام سیم های ورودی و خروجی را به کنتاکتور وصل کنید. این سیم ها باید در اطلاعات سازنده درجه بندی شوند. قبل از برش سیم توسط سیم چین اطمینان حاصل کنید سیم ها به اندازه کافی بلند باشند تا به کنتاکت مورد نظر برسد. سیم چین مناسب را در فروشگاه های سخت افزار و فروشگاه های لوازم الکتریکی تهیه کنید.

5- سیم ها را ببندید. از نوارهای سیمی استفاده کنید تا از انتهای هر سیم نیم اینچ (13 میلی متر) باریک شود. اگر سیم رشته ای است ، سیم در معرض دید را بچرخانید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ رشته ای آویزان نیست. رشته های لخت ممکن است ناخواسته با قطعه ای از تجهیزات کنتاکت داشته باشند و باعث آسیب شوند.

6- ورودی ها و کنتاکت های کمکی را به سیم ها متصل کنید. با استفاده از یک پیچ گوشتی پیچ های نگهدارنده در بلوک های کنتاکت سیم ها را باز کنید. سیم ها را فقط تا آنجا وارد کنید که هیچ عایقی به منطقه کنتاکت بلوک وارد نشود. اطمینان حاصل کنید که هیچ رشته ای از بلوک کنتاکت خارج نشده است. پیچ های بلوک های کنتاکت را محکم کنید.

7- برق کنتاکتور را قطع کنید. ولتاژ کنترل را روی ورودی اعمال کنید. گوش دهید تا کنتاکتور شروع به کار کند تا کلیک کند. برق کنتاکتور را از برق خارج کنید.

8- خروجی ها را وصل کنید. پس از شل شدن پیچ بلوک ، انتهای برداشته شده هر سیم را در بلوک کنتاکت مناسب قرار دهید. اطمینان حاصل کنید که هیچ رشته سیم از بلوک های کنتاکت خارج نشده است. پیچ بلوک های کنتاکت را محکم کنید.

 

کنتاکتور دورمن اسمیت

کنتاکتورهای برند دورمن اسمیت انگلستان، کلیدهای الکترومغناطیسی می باشند که یکی از مهم ترین اجزای مدارهای قدرت و فرمان را تشکیل می دهند. کلید الکترومغناطیس، قطع و وصل کننده ی مدارات قدرت می باشد که برای تحریک و انجام کار، از نیروی الکتریکی و مغناطیسی یا خاصیت آهنربایی بهره می برد.

کلیدهای مختلف در صنعت برق توسط نیروی محرک دستی، مدارات قدرت را قطع و وصل می کنند، در صورتی که کنتاکتور این عمل را توسط نیروی الکتریکی یا همان مدار فرمان انجام دهد. به عبارت دیگر، کنتاکتور واسطی بین مدار قدرت و فرمان می باشد.

کنتاکتورهای دورمن اسمیت انگلستان، دارای رنج جریان نامی 9 تا 780 آمپر می باشند و توان نامی این کنتاکتورها در رنج 4 تا 425 کیلووات می باشد و این کنتاکتورها مطابق استاندارد IEC 60947-1,IEC 60947-4 and VDE-0660 هستند.





ارسال توسط مرجان چناری

تعریف فلومتر چیست ؟

فلومتر Flow Meter (یا جریان سنج) ابزاری است که برای اندازه گیری میزان جریان خطی ، غیرخطی ، حجمی یا جرمی یک مایع یا یک گاز استفاده می شود. هنگام انتخاب فلومتر ، باید عوامل نامحسوس مانند آشنایی پرسنل کارخانه ، تجربه آنها از کالیبراسیون و نگهداری ، در دسترس بودن قطعات یدکی و میانگین زمان بین تاریخ خرابی و غیره را در محل کارخانه خاص در نظر گرفت. همچنین توصیه می شود که هزینه نصب فقط پس از انجام این مراحل محاسبه شود.

یکی از رایج ترین اشتباهات اندازه گیری جریان ، تغییر این توالی است: به جای انتخاب سنسوری که عملکرد درستی داشته باشد ، سعی در توجیه استفاده از دستگاه وجود دارد زیرا هزینه کمتری دارد. این خریدهای "ارزان" می توانند پر هزینه ترین نصب باشند. این صفحه به شما کمک می کند تا فلومتر ها را بهتر درک کنید ، اما اگر چالش های خاصی برای اندازه گیری جریان دارید می توانید در هر زمان با مهندسان ما صحبت کنید.

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط مرجان چناری

اگر رنگ آن صورتی شود ، به نظر من اسیدی است - احتمالاً شما یک بار این عبارت را همراه با نیمه دوم همان قافیه یاد گرفته اید: "و اگر آبی شود ، قلیایی است." اندازه گیری اسیدها و قلیاها (بازها) با کاغذ تورنمنت چیزی است که تقریباً همه در مدرسه یاد می گیرند که چگونه آن را انجام دهند. مقایسه ساده نوار کاغذی مرطوب و رنگ های موجود در نمودار و تشخیص میزان اسیدی یا قلیایی بودن چیزی که مقیاس pH نامیده می شود ، نسبتاً آسان است. اما گاهی اوقات این اندازه گیری بیش از حد خام است. به عنوان مثال ، اگر شما ماهی یکی از مناطق گرمسیری را نگهداری می کنید ، یا نمونه هایی مانند خاک با خاصیت اسیدی یا قلیایی خاص باغبانی می کنید ، ایجاد اشتباه در این شرایط تورم و گرانی منجر به از بین رفتن حیوانات خانگی یا گیاهان شما می شود. به همین دلیل بسیاری از مردم ترجیح می دهند که روی یک اسید سنج خریداری کنند و pH را مستقیماً اندازه گیری کند حال در ادامه به توضیح اینکه PH متر چیست و چگونه کار می کنند؟ می پردازیم بیایید نگاهی دقیق تر بیندازیم!

عکس: تکنسین های بیمارستان نیروی دریایی ایالات متحده نمونه آب را از نظر اسیدیته ، قلیایی بودن و سطح کلر آزمایش می کنند. این اسیدسنج دیجیتال دو کاوشگر پیشرفته توسط هاچ ساخته شده است. می توان آن را به یک کامپیوتر با کابل USB متصل کرد تا داده ها را از حافظه داخلی آن بارگیری کند ، این اسید سنج ها می تواند 500 اندازه گیری را ذخیره کند.

 

 



ادامه مطلب...

تاريخ : 18 / 6 / 1399برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

تعریف روتامتر چیست؟

روتامتر (ROTAMETER) جریان مایعات ، گازها و بخار را با استفاده از شناور داخل یک لوله مخروطی اندازه گیری می کند. روتامتر یکی از قدیمی ترین و اصولی ترین وسایل در اندازه گیری جریان است. استفاده از روتامتر برای اندازه گیری دبی بسیار رواج دارد. فضای بین لوله و شناور در قسمت بالای آن بزرگتر است تا جریان بیشتری را از طریق متر فراهم کند. از آنجا که گرانش در جهت عمودی کار می کند ، لوله باید به صورت عمودی جهت گیری شود.

 

چگونه جریان با استفاده از روتامتر اندازه گیری می شود؟

روتامتر نوعی از فلومتر با مساحت متغیر است که از یک لوله اندازه گیری مخروطی و یک شناور تشکیل شده است که می توان آن را آزادانه به داخل و داخل لوله منتقل کرد. لوله اندازه گیری به صورت عمودی ، با انتهای کوچک در پایین نصب شده است.

 



ادامه مطلب...

تاريخ : 16 / 6 / 1399برچسب:روتامتر چیست؟,
ارسال توسط مرجان چناری

بیشتر مردم ذهنیت مبهمی دارند که ثبت داده ها شامل جمع آوری الکترونیکی داده ها در مورد وضعیت کمیتی در محیط می شود مانند دما، رطوبت و یا انرژی استفاده شده. آنها درست می گویند ولی این تنها یک بینش سطحی از آن چیزی است که دیتالاگر ها واقعاً انجام می دهند. در بخش ساختمانی و تحقیقات محیطی ، به نظر می رسد که هر کسی از دیتالاگر ها (DATA LOGGER) استفاده می کند اما واقعاً دیتالاگر ها چه کار می کنند؟ چرا آنها مفید و موثر هستند؟
این مقاله انواع دیتالاگر ها و ثبت داده ها را به شما معرفی می کند و کمک می کند تا دانش و آگاهی خود را رابطه با دیتالاگرها گسترش دهید. شاید شما نیروی تازه استخدام شده ای برای پروژه و یا شغلی هستید که در آن نیاز به استفاده از دیتالاگر است یا توسط سوپروایزر و یا اعضای یک تیم فنی از شما خواسته شده است تا دیتالاگر هایی را خریداری کنید و یا باید یک تصمیم گیرنده را بر استفاده از دیتالاگر متقاعد کنید چرا که در ابتدای کار می تواند بازدهی کار را با کاهش زمان جابجایی بالا برده و از هزینه های نیروی کار اضافی بکاهد. ممکن است صرفاً در مورد دیتالاگر ها شنیده اید و در مورد عملکرد و موارد استفاده آن ها کنجکاو هستید و در نهایت یک مصرف کننده قدیمی دیتالاگر هستید و می خواهید اطلاعات خود را در رابطه با آن به روز کنید و پا به پای تکنولوژی های روز گام بردارید.
در ادامه ما مبانی دیتالاگر ها شامل چیستی، چرایی و موارد استفاده را مورد بررسی قرار می دهیم. گام های راه اندازی و استفاده از یک دیتالاگر را توضیح می دهیم. موارد مهمی که باید برای انتخاب یک دیتالاگر مد نظر داشت را مطرح می‌کنیم و در نهایت با مثال هایی از کاربردهای واقعی دیتالاگر ها در صنایع و استفاده های علمی و آزمایشگاهی مقاله را به اتمام می رسانیم.

 



ادامه مطلب...

ارسال توسط مرجان چناری

کلید محافظ جان یا RCCB-residual current circuit breaker تحت دسته بندی و طیف گسترده ای از قطع کننده های مدار قرار می گیرد. همانطور که می دانیم انواع مختلفی از کلیدهای مینیاتوری و MCCB وجود دارد که براساس اصول عمکلردی متفاوت کار می کند و اهداف ایمنی متفاوتی دارند. ( تفاوت بین کلید های MCB و MCCB و ELCB و RCCB )
عملکرد: کلید محافظ جان دستگاهی است که جریان را حس می کند و هرگونه خطای ولتاژ پایین (جریان نامتعادل) را هر وقت خطایی رخ می دهد از هم جدا می کند.
هدف: قطع کننده جریان مدار اساساً برای جلوگیری از شوک و یا مرگ ناشی از شوک انسان نصب شده است. با قطع اتصال مدار اصلی در کسری از ثانیه از بروز حوادث جلوگیری می کند.

 

کلید محافظ جان چگونه کار می کند؟

کار کلید محافظ جان بسیار ساده و مبتنی بر قانون فعلی Kirchhoff است ، یعنی جریان ورودی در یک مدار باید برابر با جریان خروجی آن مدار باشد. این کلید محافظ جان به گونه ای ساخته شده است که هر زمان که خطایی رخ دهد ، چون تعادل جریان خط و خنثی مطابقت ندارد (عدم تعادل اتفاق می افتد ، زیرا جریان خطا مسیر جریان زمینی دیگری را پیدا می کند).
مدار کلید محافظ جان به گونه ای ساخته شده است که هر نمونه مقدار جریان مدار ورودی و خروجی را مقایسه می کند. هرگاه مساوی نباشد ، جریان باقیمانده که اساساً تفاوت بین دو جریان است ، مدار را برای تریپ / سوئیچ کردن فعال می کند.

 

اصل کار کلید محافظ جان

 

اصول عملکرد اساسی در یک ترانسفورماتور Toroidal حاوی 3 سیم پیچ نشان داده شده است. دو سیم پیچ وجود دارد که در اصلاح سیم پیچ ابتدایی به primaryمعروف است که حاوی جریان خط و سیم پیچ دوم به Secondary معروف است که حاوی جریان خنثی می باشد و اگر هردو جریان با هم برابر باشند هر دو سیم پیچ فلوی برابر اما مخالف تولید می کنند.
هرگاه خطایی رخ دهد و هر دو جریان تغییر کنند ، سبب عدم تعادل در شار می شود ، که به نوبه خود جریان دیفرانسیل را که از طریق سیم پیچ سوم جریان می یابد (سیم پیچ سنجی که در شکل نشان داده شده است) تولید می کند که به رله وصل می شود.
ترانسفورماتور Toroidal ، سیم پیچ و رله را با هم به عنوان RCD جریان می شناسند.

 

تست مدار کلید محافظ جان 

مدار تست همیشه شامل RCD می باشد که اساساً بین کنداکتور در طرف بار و منبع خنثی متصل می شود. این به تست مدار هنگام روشن یا خاموش کردن منبع تغذیه کمک می کند. هر زمان که دکمه تست فشرده شود جریان بسته به مقاومت ارائه شده در این مدار ، از طریق مدار تست جریان می یابد. این جریان از طریق سیم پیچ سمت RCD به همراه جریان بار عبور می کند. اما از آنجا که این مدار از سیم پیچ جانبی خنثی RCD عبور می کند ، عدم توازن بین خط و سیم پیچ خنثی وجود خواهد داشت و به تبع آن ، RCCB به منظور قطع اتصال حتی در شرایط عادی پیش می رود. به این ترتیب مدار تست قابلیت اطمینان RCCB را آزمایش می کند.

 

حساسیت بالای کلید محافظ جان

انسان قادر نیست یک فشار الکتریکی را تا حد 30 میلی آمپر تحمل کند. در حالی که حداکثر 10 میلی آمپر ممکن است باعث ایجاد احساس خفگی شود ، از 10 میلی آمپر به بعد ممکن است منجر به انقباض عضلانی شود و در حدود 30 میلی آمپر بیشتر منجر به فلج تنفسی می شود. بنابراین RCCB به منظور ایجاد تغییرات کوچک در جریان باقیمانده طراحی شده اند. در مواردی که از آتش سوزی محافظت می شود ، از RCCB برای ردیابی تغییرات بیشتر در جریان باقیمانده حداکثر 300 میلی آمپر نیز استفاده می شود.

 

مزایای کلید محافظ جان

  • محافظت در برابر نشتی اضافه بار زمین و همچنین هر نشتی جریان
  • با عبور از حساسیت رنج ، به طور خودکار مدار را جدا می کند
  • امکان خاتمه دوگانه هم برای اتصالات کابل و هم برای اتوبار وجود دارد
  • در برابر نوسان ولتاژ از دستگاه محافظت محافظت می کند زیرا شامل دستگاهی است که از سطح ولتاژ گذرا محافظت می کند.

 

محدودیت های کلید محافظ جان

در حالی که RCCB مزایای بسیاری دارد ، محدودیت هایی نیز دارد:

  • اگر هیچ شکل موج استانداردی توسط مدار بارها ایجاد نشود ، کلید محافظ جان عملکرد را تضمین نمی کند. این امر عمدتاً به این دلیل است که RCCB به گونه ای طراحی شده است که بر روی شکل های موج معمولی کار کند.
  • ممکن است وجود RCCB ناخواسته از بین برود. این امر عمدتاً به این دلیل است که هر زمان که تغییرات ناگهانی در بار الکتریکی رخ می دهد ، می توان جریان کوچکی از زمین به ویژه در وسایل قدیمی را مشاهده کرد.
  • محافظ جان از اضافه بار فعلی محافظت نمی کند چون طراحی شده است تا فقط در صورت متفاوت بودن جریان زنده و جریان خنثی از آن محافظت شود. با این حال ، اضافه بار فعلی قابل تشخیص نیست.
  • RCCB ممکن است ناخواسته تریپ دهد . این عمدتا به این دلیل است که جریان در آنها متعادل است. جریان هر دو پایانه در کنار هم نگه داشته می شوند.
  • اگر هادی ها به درستی در ترمینال ها متصل نشده باشند ، RCCB از گرمای بیش از اندازه به وجود آمده محافظت نمی کند.

 

 

 

نصب کلید محافظ جان 

1- قبل از نصب ابتدا باید با میلی آمپرمتر مخصوص میزان نشتی جریان در مداری که قرار است کلید فوق روی آن نصب گردد اندازه گیری بشود و اگر میزان جریان نشتی بیشتر از بیست درصد حساسیت جریان نشتی نامی کلید باشد پس از نشت یابی و رفع نواقص آن ، اقدام به نصب کلید محافظ جان کنید. این نشتی می‌تواند بین نول و زمین، فاز و زمین، فاز یا نول با فاز‌ها و نول‌ها مدار‌های کناری باشد که در تمام حالت‌ها ، کلید اقدام به قطع مدار می‌نماید.
2- درمورد کلیدهای محافظ جان 2 پل سیم نول به ترمینال مشخص شده با علامت N و سیم فاز به ترمینال مشخص شده با علامت L متصل شده است.
3- در سیستم تکفاز ، دو سیم فاز و نول و در سیستم سه فاز، چهار سیم را باید به ورودی و خروجی کلید متصل کنید.
4- با توجه به موقعیت نصب محافظ جان ، سیم‌ های ورودی و خروجی می‌توانند از بالا و یا پائین به کلید متصل شوند که در کارکرد کلید اثری نخواهد داشت.
5- درجه حفاظت کلیدهای محافظ جان برای جلوگیری از ورود اجسام خارجی برابر با IP۴۰ می‌باشد.
6- کلیه عملیات نصب و رفع نقص بایستی توسط فرد متخصص انجام شود.
7- ترمینال‌های ورودی و خروجی کلید‌ها با توجه به آمپر کلید برای بالاترین قطر کابل یا سیم در نظر گرفته شده اند و از این نظر مشکلی وجود نخواهد داشت.
8- همراه با کلید محافظ جان امکان استفاده از کنتاکت کمکی نیز در مدار وجود دارد.

 

 





تاريخ : 4 / 6 / 1399برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

عملکرد کلید حرارتی چیست؟

کلید حرارتی یا کلید MPCB یا کلید محافظت از موتور نوع خاصی از وسایل محافظت الکتریکی است همان طور که از نام آنها پیداست که به طور خاص برای موتورهای برقی طراحی شده است. موتورهای الکتریکی کاربردهای زیادی دارند و برای هدایت دستگاه های مکانیکی از انواع مختلفی استفاده می شوند ، بنابراین محافظت مناسب از آنها با MPCB بسیار مهم است. موارد زیر فقط چند نمونه از دستگاه های هدایت شده توسط موتورهای برقی در ساختمان های تجاری و صنعتی است:

تهویه هوا ، چیلر ، کمپرسور ، پمپ حرارتی و برج خنک کننده سقف.

فن های استخراج و تزریق و همچنین واحدهای انتقال هوا.

سیستم های پمپاژ آب.

دستگاه آسانسور و دستگاه های دیگر

تسمه نقاله صنعتی و سایر ماشین آلات مورد استفاده در فرآیندهای تولید.
در تمام این کاربردهای صنعتی و تجاری موتورهای برقی ، MPCB نقش اساسی در ارائه حفاظت الکتریکی دارد.

 

 

کلید حرارتی چیست ؟

کلید حرارتی یا MPCB یک وسیله تخصصی الکترومکانیکی است که با مدارهای موتور 60 هرتز و 50 هرتز قابل استفاده است. این کلید چندین کارکرد دارد که به آن امکان تأمین برق الکتریکی ایمن برای موتورها را می دهد:

محافظت در برابر گسل های الکتریکی مانند مدارهای کوتاه ، خطای خط به زمین و گسل های خط به خط. MPCB می تواند هرگونه نقص الکتریکی را که زیر ظرفیت شکست آن باشد ، قطع کند.

محافظت از اضافه بار موتور ، هنگامی که یک موتور جریان الکتریکی را بالاتر از مقدار صفحه اصلی خود برای مدت زمان طولانی می کشد. محافظت از اضافه بار معمولاً در MPCB قابل تنظیم است.

محافظت در برابر عدم تعادل فاز و از بین رفتن فاز. هر دو شرایط می توانند موتور سه فاز را به شدت آسیب ببینند ، بنابراین کلید حرارتی به محض تشخیص خطا ، موتور را در هر دو حالت جدا می کند.

تأخیر حرارتی برای جلوگیری از روشن شدن موتور بلافاصله پس از اضافه بار ، باعث خنک شدن زمان موتور می شود. در صورت روشن بودن موتور می تواند به طور دائمی آسیب ببیند.

سوئیچینگ مدار موتور - MPCB ها به طور معمول برای این منظور به دکمه یا شماره گیری مجهز شده اند.

عیب یابی - اکثر مدل های کلید حرارتی دارای صفحه نمایش LED هستند که هرگاه MPCB از بین برود روشن می شود. این یک علامت بصری برای پرسنل مجاور است که یک خطا روی داده است و تا زمانی که خطا برطرف نشود ، موتور برق نباید دوباره وصل شود.

اتصال مجدد خودکار - برخی از مدل های کلید حرارتی در صورت وجود اضافه بار ، می توانند زمان خنک کننده را وارد کنند و پس از آن موتور به طور خودکار مجدداً راه اندازی می شود.

موتورهای برقی تجهیزات گران قیمت هستند ، بنابراین نقش کلید حرارتی بسیار مهم است. اگر یک موتور به درستی محافظت نشود ، ممکن است انجام تعمیرات گران قیمت و یا حتی جایگزینی کامل تجهیزات ضروری باشد. یک موتور الکتریکی که به اندازه کافی با MPCB محافظت شود ، عمر بسیار طولانی تری خواهد داشت.

 

اصل کار کلید حرارتی

کلید حرارتی را می توان زیر مجموعه ای از قطع کننده مدار مغناطیسی حرارتی در نظر گرفت ، اما با عملکردهای اضافی که مخصوص محافظت از موتورهای برقی طراحی شده اند. اصل کار اصلی شبیه به سایر قطع کننده های مدار است.

از کلید حرارتی برای محافظت از موتور الکتریکی در برابر اضافه بار استفاده می شود. این پایه بر روی یک مخاطب در حال گسترش و پیمانکاری است که در صورت تشخیص جریان بیش از حد ، موتور را جدا می کند. این بسیار مهم است که بدانیم کلیدحرارتی دارای تاخیر پاسخی است ، به این ترتیب اجازه می دهد جریان های ورودی زیاد در هنگام شروع موتور جریان یابد. اما اگر موتور بنا به دلایلی قادر به شروع کار نباشد ، کلیدحرارتی در پاسخ به جریان ورودی افزایش می یابد.

کلید مغناطیسی در هنگام وجود اتصال کوتاه ، خطای خط یا سایر نقص الکتریکی جریان بالا استفاده می شود. برخلاف حفاظت حرارتی ، حفاظت مغناطیسی آنی است. تا فوراً جریان های خطای خطرناک را جدا کنید.

تفاوت اصلی بین MPCB و سایر قطع کننده های مدار در این است که MPCB می تواند در مقابل عدم تعادل فاز و از بین رفتن فاز محافظت کند. موتورهای مدار سه فاز به منظور اجرای کارآمد به سه هادی زنده با ولتاژ متعادل نیاز دارند. عدم تعادل بیش از 2٪ برای عمر سرویس موتور مضر است. اگر به طور ناگهانی یکی از ولتاژهای فاز از بین برود ، این اثر حتی بیشتر آسیب می بیند ، زیرا موتور تنها با دو مرحله کار می کند. کلید حرارتی قادر است با اندازه گیری اختلاف بین ولتاژ فاز ، این شرایط را تشخیص دهد و در صورت بروز موتور بلافاصله موتور را جدا کند. توجه به این نکته ضروری است که عدم تعادل جریان فاز در سیستم های سه فاز که دارای بارهای تک فاز جداگانه هستند طبیعی است اما وقتی مدار سه فاز یک موتور الکتریکی را مجبور می کند قابل قبول نیست.

MPCB همچنین مجهز به مکانیزم قطع دستی است که امکان قطع موتورهای الکتریکی را برای تعویض یا نگهداری فراهم می کند.

کلید حرارتی در طیف گسترده ای از رتبه بندی های فعلی موجود است و یکی از بهترین ویژگی های آنها این است که بسیاری از مدل ها امکان تنظیم رتبه فعلی را می دهند. این بدان معنی است که می توان همان MCPB را برای محافظت از موتورهای با ظرفیت های مختلف پیکربندی کرد.

 

محافظت از موتور آسنکرون

بیشتر موتورهای مورد استفاده در این صنعت موتورهای ناهمزمان(سنکرون)  هستند ، همچنین به عنوان موتورهای القایی squirrel-cage شناخته می شوند. این موتورها از قدرت سه فاز برای ایجاد یک میدان مغناطیسی دوار استفاده می کنند ، که به نوبه خود مغناطیس روتور را ایجاد می کند و باعث ایجاد حرکت چرخشی می شود. هنگام طراحی حفاظت الکتریکی برای موتور ناهمزمان و انتخاب کلید حرارتی ، فاکتورهای بسیار مهمی وجود دارند که باید در هنگام محافظت از انواع دیگر مدارهای الکتریکی در نظر بگیرند.

موتورهای ناهمزمان جریان بسیار زیادی را در هنگام راه اندازی جلب می کنند ، زیرا آنها باید یک میدان مغناطیسی دوار ایجاد کنند. این جریان می تواند در کسری از ثانیه به مقادیر 500 تا 800 درصد از مقدار معمول برسد. به همین دلیل ، محافظ مغناطیسی MPCB با مقادیر بیشتر از 10 برابر جریان نامی شده ، برخلاف برخی از انواع مدارهای کوچک مدار که در مقادیر کم به اندازه 3 برابر جریان ، حرکت می کند. در این موارد ، استفاده از قطع کننده مدار غیر از MPCB حتی اجازه شروع به کار موتور قبل از حفاظت مغناطیسی را نخواهد داد. به منظور کاهش جریان ورودی ، یک روش بسیار متداول تکمیل کلیدحرارتی با استارت موتور ولتاژ کاهش یافته است.
موتورهای ناهمزمان نیاز دارند که هادی های سه فاز دارای ولتاژ متعادل باشند تا بتوانند به درستی کار کنند. اگر هادی های فاز عدم تعادل بیش از 2٪ داشته باشند ، موتور با گذشت زمان دچار آسیب می شود و عمر سرویس کمتری خواهد داشت. موتور الکتریکی همچنین گرمای بیش از حد خواهد داشت و باعث می شود هزینه های اضافی انرژی به عنوان گرمای تلف شود. به همین دلیل ، یک کلید حرارتی باید بتواند عدم تعادل فاز را تشخیص داده و موتور را بر این اساس جدا کند.
اگر یکی از فازها به طور کامل قطع شود ، موتور کار خود را ادامه می دهد اما جریان در دو فاز باقیمانده به دلیل عدم تعادل الکتریکی از بالاترین مقدار بالا می رود و احتمالاً سیم پیچ موتور را می سوزاند. به همین دلیل ، به محض تشخیص عدم تعادل فاز یا از بین رفتن فاز ، باید محافظ موتور بلافاصله سفر کنند. این به طور معمول با اندازه گیری تفاوت های جریان در بین رساناهای فاز حاصل می شود. اگر یکی از جریان های فاز در مقایسه با دو مورد دیگر بطور قابل توجهی بالا رود یا افت کند ، این نشانگر عدم تعادل است. به همین ترتیب ، اگر یکی از جریان های فاز به صفر بیفتد و دو دیگر باقی بمانند ، افت فاز رخ داده است.
پس چه نوع بریکری برای محافظت از موتورهای ناهمزمان قابل استفاده است؟ تولیدکنندگان معمولاً برای رفع نیازهای ناهمزمان برای حفاظت از موتور ، سه قطع کننده مدار متفاوت برای حفاظت از موتور ارائه می دهند که برای طیف گسترده ای از ولتاژ و جریان وجود دارد.

کلید حرارتی با یک کنتاکتور بسیار متداول است تا امکان کنترل خودکار راه اندازی و قطع موتور فراهم شود. این سیستم همچنین ممکن است شامل دستگاه حفاظت از ولتاژ و تحت ولتاژ باشد که در صورت افت ولتاژ سیستم به میزان قابل توجهی از مقدار نامی ، موتور را جدا می كند.

 





تاريخ : 28 / 5 / 1399برچسب:,
ارسال توسط مرجان چناری

مهم ترین فاکتورها در انتخاب کلمپ آمپرمتر چیست ؟

کلمپ آمپرمتر یک ابزار تست الکتریکی است که یک مولتی متر دیجیتال پایه را با یک سنسور ترکیب می کند.
کلمپ ها جریان را اندازه گیری می کنند. پروب ها ولتاژ را اندازه می گیرند. یک فک لولایی در یک متر الکتریکی یکپارچه شده و به تکنسین ها این امکان را می دهد که فک ها را در اطراف سیم ، کابل یا هادی دیگر در هر نقطه از یک سیستم الکتریکی ببندند ، سپس جریان را در آن مدار بدون قطع یا قطع کردن آن اندازه گیری کنند.
در زیر قالب های پلاستیکی آن ها ، آرواره های سخت از آهن فریت تشکیل شده اند و برای شناسایی ، تمرکز و اندازه گیری میدان مغناطیسی که از طریق جریان هدایت می شود ، شناسایی و تمرکز می کنند.

کلمپ آمپرمتر مناسب کار خود را انتخاب کنید ؟
خرید دستگاه کلمپ آمپرمتر نه تنها نیاز به نگاهی به مشخصات دارد ، بلکه باید به ویژگی ها ، کارکردها و مقدار کلی نشان داده شده توسط طراحی یک آمپرمتر و مراقبت های انجام شده در تولید آن نیز توجه کرد.
قابلیت اطمینان ، به ویژه در شرایط سخت ، از مهم ترین ویژگی ها است. مهندسان طراح در ساختن این ابزارهای آزمایش نه تنها از نظر قدرت الکتریکی ، بلکه از نظر مکانیکی نیز به این نکته باید توجه کنند. تا زمانی که کلمپ آمپرمتر آماده باشد تا در جعبه ابزارهای یک برق کار ریخته شوند ، باید تحت آزمایش دقیق و ارزیابی دقیق قرار گرفته باشند.
ایمنی کاربر باید در انتخاب یک کلمپ آمپرمتر یا هر قطعه دیگر از تجهیزات تست الکتریکی مورد توجه اصلی باشد. کلمپ آمپرمتر خود را مطابق با آخرین استانداردهای برقی انتخاب کنید ، و باید هنگام خرید کلمپ آمپرمتر به طور مستقل مورد آزمایش قرار گیرد و سپس توسط آزمایشگاه های آزمایشگاهی معتبر تائید شده باشند. فقط با داشتن این گواهینامه ها می توانید مطمئن باشید که یک تستر برقی این ایمنی ها جدید را رعایت می کند.


ویزگی های مهم در هنگام خرید کلمپ آمپرمتر
وضوح ، رقم و شمارش
قطعا یکی از موارد مهم اندازه گیری دقیق یک کلمپ آمپرمتر می باشد. با دانستن وضوح یک کلمپ آمپرمتر می توانید تعیین کنید که آیا ممکن است شاهد تغییر کوچکی در سیگنال اندازه گیری شده باشید. به عنوان مثال ، اگر کلمپ آمپرمتر دارای رزولوشن 1/1 آمپر در دامنه 600 آمپر باشد ، می توان هنگام خواندن 100 آمپر ، تغییر 0.1 آمپر را مشاهده کرد.
اگر بخواهید اندازه گیری آن به اندازه ¼ اینچ باشد ، خط کش خریداری نمی کنید. به همین ترتیب ، شما باید یک کلمپ آمپرمتر را انتخاب کنید که بتواند وضوح مورد نیاز برای اندازه گیری را نشان دهد.

دقت
دقت بزرگترین خطای مجاز است که در شرایط عملیاتی خاص رخ می دهد. به عبارت دیگر ، این نشانه ای از اندازه گیری اندازه گیری نمایشگر اندازه گیری شده با مقدار واقعی سیگنال در حال اندازه گیری است.
دقت برای کلمپ آمپرمتر معمولاً به صورت درصدی از خوانش بیان می شود. دقت 1٪ از خوانش بدان معنی است که برای یک خوانش نمایش داده شده از 100 آمپر ، مقدار واقعی جریان می تواند در هر جایی بین 99.0 و 101.0 آمپر باشد.
این مشخصات همچنین ممکن است طیفی از ارقام اضافه شده به مشخصات دقت اولیه را شامل شود. این نشان می دهد که تعداد بسیاری از رقم ها در سمت راست افقی صفحه نمایش ممکن است متفاوت باشد. بنابراین به طور مثال دقت قبلی ممکن است به عنوان ± (2٪ + 2) بیان شود. بنابراین ، برای یک خوانش نمایش داده شده از 100 آمپر ، می توان جریان واقعی را بین 97.8 و 102.2 آمپر تخمین زد.

 

کرست فاکتور
با رشد منبع تغذیه های الکترونیکی ، جریان های حاصل از سیستم توزیع برق امروزی دیگر 60 یا 50 سیکل موج چرخشی خالص نیستند. این جریان ها به دلیل محتوای هارمونیکی که این منبع تغذیه ایجاد می کنند ، نسبتاً تحریف شده اند. با این حال ، اجزای سیستم برق مانند فیوزها ، هادی ها و عناصر حرارتی مدار شکن ها در جریان Rms قرار می گیرند زیرا محدودیت اصلی آنها مربوط به اتلاف گرما است. اگر بخواهیم یک مدار الکتریکی را برای بارگذاری بیش از حد بررسی کنیم ، باید جریان rms را اندازه بگیریم و مقدار اندازه گیری شده را با مقدار دارای ارزش برای مؤلفه مورد نظر مقایسه کنیم. بنابراین ، تجهیزات آزمایشگاهی امروز باید بتوانند مقدار True-rms یک سیگنال را به طور دقیق اندازه بگیرند ، صرف نظر از اینکه سیگنال تحریف شده چگونه است.

کرست فاکتور نسبت ساده ای از مقدار اوج سیگنال به مقدار rms آن است. برای یک موج سینوسی خالص ، ضریب کرست 1: 1.414 خواهد بود. با این وجود ، سیگنالی که دارای پالس بسیار تیز است باعث می شود که نسبت یا عامل کرست زیاد شود. بسته به عرض پالس و فرکانس آن ، می توانید کرست فاکتورهای 10: 1 یا بالاتر را مشاهده کنید. در سیستم های توزیع برق واقعی ، کرست فاکتور های بزرگتر از 3: 1 بندرت مشاهده می شود. بنابراین همانطور که مشاهده می کنید کرست فاکتور نشانه تحریف سیگنال است.
مشخصات کرست فاکتور فقط در مشخصات مربوط به کلمپ آمپرمترها وجود دارد که می توانند اندازه گیری True-rms را انجام دهند. این نشان می دهد که چه میزان اعوجاج یک سیگنال می تواند داشته باشد و هنوز هم در مشخصات آمپرمتر اندازه گیری می شود. اکثر گیره های خوانش با صدای واقعی دارای مشخصات کرست فاکتور از 2: 1 یا 3: 1 هستند. این بیشتر برنامه های برقی را کنترل می کند.

 

اندازه گیری جریان AC
یکی از اساسی ترین اندازه گیری ها در کلمپ آمپرمتر ، اندازه گیری جریان AC است. اندازه گیری جریان معمولی در مدارهای مختلف یک سیستم توزیع برق انجام می شود. تعیین میزان جریان در مدارهای شاخه مختلف یک کار نسبتاً متداول برای برق کش ها است.


چگونه می توان اندازه گیری های جریان AC را انجام داد
Amps ac را انتخاب کنید
فک های کنتور را باز کنید و فک ها را در اطراف یک هادی تک ببندید
خوانش را در صفحه مشاهده کنید
با انجام اندازه گیری های فعلی در طول اجرای مدار شاخه ، می توانید به راحتی بگویید که چه مقدار بار در طول مدار شاخه از سیستم توزیع کشیده می شود.

هنگامی که یک قطع کننده مدار یا ترانسفورماتور به نظر می رسد بیش از حد گرم شود ، بهتر است برای تعیین جریان بار ، اندازه گیری جریان را روی مدار شاخه انجام دهید. با این حال ، اطمینان حاصل کنید که از یک کلمپ آمپرمتر با پاسخگر True-rms استفاده می کنید تا بتوانید اندازه گیری دقیقی از سیگنالی که باعث گرم شدن این اجزا می شود ، دریافت کنید. اگر کنتور و ولتاژ به دلیل بارهای غیر خطی ، سینوسوئید باشند ، کلمپ آمپرمتر پاسخ دهنده پاسخ واقعی را نخوانده است.

 

اندازه گیری ولتاژ
یکی دیگر از عملکردهای متداول برای اندازه گیری ولتاژ است. کلمپ آمپرمترهای امروزی قادر به اندازه گیری ولتاژ AC و DC هستند. ولتاژ AC معمولاً توسط یک ژنراتور ایجاد می شود و سپس از طریق یک سیستم توزیع برق توزیع می شود. کار یک برقکار این است که بتواند اندازه گیری و رفع مشکلات الکتریکی در سراسر سیستم را انجام دهد. یکی دیگر از اندازه گیری ولتاژ متداول تست ولتاژ باتری است. در این حالت ، شما ولتاژ جریان مستقیم یا DC را اندازه گیری می کنید.
آزمایش ولتاژ تغذیه مناسب معمولاً اولین چیزی است که هنگام عیب یابی یک مدار اندازه گیری می شود. اگر ولتاژ موجود نباشد یا خیلی زیاد یا خیلی کم باشد ، مشکل ولتاژ باید قبل از بررسی بیشتر اصلاح شود.
توانایی کلمپ آمپرمتر در اندازه گیری ولتاژ AC توسط فرکانس سیگنال قابل تأثیر است. بیشتر کلمپ آمپرمتر ها می توانند ولتاژهای AC را با فرکانس هایی از 50 هرتز تا 500 هرتز با دقت اندازه گیری کنند ، اما یک پهنای باند اندازه گیری AC مولتی متر دیجیتال ممکن است 100 کیلوهرتز یا بالاتر باشد. به همین دلیل است که خواندن همان ولتاژ توسط یک کلمپ آمپرمتر و مولتی متر دیجیتال می تواند نتایج بسیار متفاوتی داشته باشد. مولتی متر دیجیتال اجازه می دهد تا بیشتر از ولتاژ فرکانس بالا از طریق مدار اندازه گیری ، در حالی که کلمپ آمپرمتر برخی از ولتاژ موجود در سیگنال بالای پهنای باند متر را فیلتر می کند.
هنگام عیب یابی درایوهای سرعت متغیر (VSD) ، پهنای باند ورودی یک کلمپ آمپرمتر می تواند برای رسیدن به یک خوانش معنی دار بسیار مهم باشد. با توجه به محتوای بالای هارمونیک در سیگنال از VSD به موتور ، یک DMM بسته به پهنای باند ورودی آن ، بیشترین میزان ولتاژ را اندازه گیری می کند. اندازه گیری ولتاژ VSD اندازه گیری متداول نیست. اگر خوانش را انجام می دادید بالاتر بود. یک موتور متصل به VSD فقط به میانگین مقدار سیگنال پاسخ می دهد و برای اندازه گیری آن ، پهنای باند ورودی کلمپ آمپرمتر باید باریکتر از همتای خود DMM باشد. Clamp Meter Fluke 337 به طور خاص برای آزمایش و عیب یابی VSD ها طراحی شده است.

چگونه می توان اندازه گیری ولتاژ را انجام داد
ACV یا DCV را دلخواه انتخاب کنید.
پراب سیاه را به جک ورودی COM وصل کنید. پراب قرمز را به جک ورودی V وصل کنید.
پروب را به مدار در یک بار یا منبع تغذیه (به موازات مدار) لمس کنید.
خوانش (عدد به دست آمده ) را مشاهده کنید ، حتماً واحد اندازه گیری را یادداشت کنید.
(اختیاری) دکمه HOLD را فشار دهید تا خوانش در صفحه مسدود شود. اکنون می توانید کلمپ آمپرمتر را از مدار زنده خارج کرده و سپس با اطمینان از خطرات الکتریکی ، صفحه را بخوانید.
با انجام اندازه گیری ولتاژ در مدار قطع کننده و سپس در ورودی بار بر روی آن ، می توانید افت ولتاژ را که در سیم هایی که آنها را به هم وصل می کنند ، تعیین کنید. افت قابل توجه ولتاژ در بار ممکن است تاثیری در عملکرد این بار داشته باشد.

 

مقاومت
مقاومت بر حسب اهم (O) اندازه گیری می شود. مقادیر مقاومت می توانید تا حد زیادی از چند miliohms برای مقاومت در برابر تماس مورد نظر را میلیاردها اهم برای مقادیر متفاوت است. اندازه گیری بیشتر کلمپ ها به 0.1 است. هنگامی که مقاومت اندازه گیری شده بالاتر از حد استاندارد تعریف شده کلمپ آمپرمتر است ، یا مدار باز است ، "OL" در صفحه نمایش اندازه گیری ظاهر می شود.
اندازه گیری مقاومت باید با خاموش شدن مدار انجام شود - در غیر این صورت ، کلمپ آمپرمتر یا مدار می تواند آسیب ببیند. برخی از کلمپ ها در صورت تماس تصادفی با ولتاژ ، از حالت اهم محافظت می کنند. سطح محافظت ممکن است در بین مدل های مختلف کلمپ آمپرمتر متفاوت باشد.

چگونه مقاومت را اندازه گیری کنیم ؟
برق را در مدار خاموش کنید
مقاومت را انتخاب کنید
پراب سیاه را به جک ورودی COM وصل کنید. پراب قرمز را به جک ورودی V وصل کنید
نکات پروب را به قسمت یا بخشی از مدار که می خواهید مقاومت را تعیین کنید متصل کنید
خوانش را در صفحه نمایش متر مشاهده کنید

پیوستگی (Continuity )
پیوستگی یک تست مقاومت سریع / بدون حرکت است که بین یک مدار باز و بسته تمایز قایل می شود.
کلمپ آمپرمتر با فشار سنج به شما امکان می دهد بسیاری از آزمایشات پیوستگی را به راحتی و به سرعت انجام دهید. هنگامی که یک مدار بسته را تشخیص می دهد ، بوق می خورد ، بنابراین لازم نیست کلمپ آمپرمتر را هنگام تست نگاه کنید. میزان مقاومت لازم برای تحریک فشار هوا از متر تا متر متغیر است. تنظیم مقاومت معمولی برای روشن کردن بوق ، قرائت کمتر از 20 تا 40 اهم است.

 

ویژگی های خاص
یک عملکرد اندازه گیری نسبتاً متداول ، خوانش فراوانی یک موج جریان AC است. با فک های گیرنده گیره پیچیده شده در اطراف یک هادی حامل جریان AC ، عملکرد فرکانس را روشن کنید و نمایشگر اندازه گیری فرکانس سیگنال در جریان را نشان می دهد. این یک اندازه گیری بسیار مفید هنگام ردیابی مشکلات هارمونیک در یک سیستم توزیع برق است.
ویژگی دیگری که در برخی از مدل های کلمپ آمپرمتر وجود دارد ذخیره سازی MIN MAX است. با فعال شدن این ویژگی ، خوانش فعلی کلمپ آمپرمتر در برابر هر خوانش قبلی ذخیره شده مقایسه می شود. اگر خوانش جدید بالاتر از خوانش در حافظه بالا باشد ، آن خوانش را به عنوان بالاترین خوانش جایگزین می کند. همین مقایسه در برابر حافظه کم خوانش انجام می شود و در صورت پایین تر از حافظه ذخیره شده ، جایگزین آن می شود. تا زمانی که ویژگی MIN MAX فعال باشد ، تمام خوانش ها به این روش پردازش می شوند. بنابراین ، پس از مدت زمانی می توانید هریک از این مقادیر حافظه را به صفحه نمایش فراخوانی کرده و بالاترین و کمترین میزان خواندن را در طی برخی از زمان مشخص کنید.
برای برقکارانی که در کار خود با موتورها سر و کار دارند ، توانایی اندازه گیری مقدار جریان کشیده شده توسط یک موتور در هنگام راه اندازی آن ، می تواند در مورد وضعیت یک موتور و بارگیری چیزهای زیادی را بیان کند. پس از بستن فک ها در اطراف یکی از قسمت های ورودی موتور ، حالت " in-rush" را فعال کنید. بعد موتور را روشن کنید. نمایشگر اندازه گیری کلمپ آمپر متر حداکثر جریان کشیده شده توسط موتور را در طول 100 میلی ثانیه اول چرخه شروع آن نشان می دهد.

 

در عکس زیر یک نمونه کلمپ آمپرمتر را بررسی می کنیم. این نمونه یک کلمپ آمپرمتر 376 از برند FLUKE 376 از برند FLUKE می باشد.


1- کلمپ (فک)
2- مانع لمسی (برای محافظت از انگشتان در برابر شوک).
3- دکمه نگه داشتن (DATA HOLD) : خوانش صفحه نمایش را مسدود می کند. وقتی بار دوم فشار داده می شود ، خوانش آزاد می شود.
4- شماره گیری (سوئیچ دوار)
5- نمایشگر.
6- دکمه نور پس زمینه ( که به خوانش راحت تر به کاربر کمک خواهد کرد و حتی در مکان هایی که تاریک می باشد کابر بدون مشکل می تواند از دستگاه استفاده نماید)
7- دکمه Min Max: در اولین فشار ، نمایشگر حداکثر ورودی را نشان می دهد. در فشارهای بعدی ، ورودی های حداقل و متوسط نشان داده شده است. در حالت های جریان ، ولتاژ و فرکانس کار می کند.
8- دکمه فعلی را وارد کنید.
9- دکمه صفر (زرد): حذف افست dc از اندازه گیری جریان DC. همچنین به عنوان دکمه shift dial برای انتخاب عملکردهای زرد پراکنده در اطراف شماره گیری استفاده می شود.
10- اهرم رهاسازی فک.
11- علائم تراز: برای دیدار با مشخصات دقیق ، یک هادی باید با این علائم تراز شود.
12- جک ورودی مشترک.
13- جک ورودی ولت / اهم.
14- ورودی پروب جریان انعطاف پذیر.


در ابتدا این دستگاه ها به عنوان یک ابزار تست یک منظوره ایجاد شده است ، کلمپ آمپرترهای مدرن عملکردهای اندازه گیری بیشتری ، دقت بیشتر و در برخی موارد ویژگی های اندازه گیری تخصصی را ارائه می دهند. کلمپ متر های امروزی شامل بسیاری از کارکردهای اساسی مولتی متر دیجیتال (DMM) مانند توانایی اندازه گیری ولتاژ ، استمرار و مقاومت هستند.

کلمپ آمپرمتر ها به دو دلیل به ابزارهای رایج تبدیل شده اند:
ایمنی در کلمپ آمپرمترها به برقکار ها اجازه می دهند تا از روش قدیمی مدرسه برای برش دادن سیم استفاده کنند و تستر را وارد مدار کنند تا یک اندازه گیری جریان درون خطی انجام دهند. فک های یک کلمپ آمپرمتر نیازی به لمس یک هادی در حین اندازه گیری ندارد.
راحتی در حین اندازه گیری با دستگاه ، لازم نیست جریان نگهدارنده مدار را خاموش کنید و این یک راندمان بزرگ برای این دستگاه است.
برای اندازه گیری سطح بالای جریان کلمپ آمپرمتر ها نسبت به باقی دستگاه ها ترجیح داده می شوند. DMM ها نمی توانند 10A جریان را برای بیش از 30 ثانیه اندازه گیری کنند بدون اینکه خطری به آمپرمتر وارد کنند.
کلمپ آمپرمتر ها حداقل بازه فعلی از 0 A تا 100 A. را ارائه می دهند. بسیاری از مدل ها دارای محدوده 600 A هستند. برخی دیگر تا 999 A یا 1400 A می روند و برخی از لوازم جانبی کلمپ پلاگین مانند iFlex می توانند اندازه گیری کنند. به عنوان 2500 A.

کلمپ آمپرمتر در تجهیزات صنعتی ، کنترل های صنعتی ، سیستم های الکتریکی مسکونی / تجاری / صنعتی و HVAC تجاری / صنعتی استفاده می شود. آن ها در درجه اول برای:

سرویس: برای ترمیم سیستم های موجود براساس نیاز.
نصب و راه اندازی: برای عیب یابی مشکلات نصب ، انجام تست های مدار نهایی و نظارت بر برق کارآموزان هنگام نصب تجهیزات برقی.
تعمیر و نگهداری: برای انجام تعمیر و نگهداری برنامه ریزی و پیشگیری و همچنین عیب یابی سیستم.

سه نوع کلمپ آمپرمتر وجود دارد:
کلمپ آمپرمتر ترانسفورماتور : فقط جریان متناوب (AC) را اندازه گیری کنید.
کلمپ آمپرمتر اثر هال افکت: هر دو جریان متناوب و جریان مستقیم (AC و DC) را اندازه گیری کنید.
کلمپ آمپرمتر انعطاف پذیر: از یک کویل روگوفسکی استفاده کنید. اندازه گیری تنها AC؛ برای اندازه گیری در فضاهای تنگ مناسب است.





ارسال توسط مرجان چناری

متخصصان حرفه ای برق برای آزمایش ، طیف گسترده ای از کارکردهای الکتریکی در سیم کشی برق مسکونی و تجاری از تجهیزات مختلفی استفاده می کنند و صاحبان خانه نیز برخی از این ابزارها را مفید می دانند. یادگیری شناسایی این تجهیزات تستر ولتاژ برق (Electrical Testers) ، درک عملکردهای آن ها و یادگیری نحوه استفاده از آنها ، تخصص شما را در هنگام کار بر روی سیم کشی برقی بسیار گسترش خواهد داد.

برخی از این تجهیزات دستگاه های چند منظوره هستند که می توانند بیشتر از همه وظایف تست ولتاژ برق را در همه موارد انجام دهند ، در حالی که برخی دیگر دستگاه های تک کاره هستند که یک عملکرد واحد را آزمایش می کنند. انواع تستر ولتاژ برق مختلفی می توانند برای بررسی سطح ولتاژ در مدارهای AC و DC ، برای تست آمپراژ ، پیوستگی ، مدارهای کوتاه و مدارهای باز ، قطبیت و موارد دیگر استفاده شوند. برخی از این دستگاه ها برای اکثر صاحبان خانه ناآشنا است ، اما مهم ترین آن برای کسی که قصد دارد در سیم کشی برق خانه کار کند ، دانستن چگونگی تست ولتاژ است. چندین دستگاه ذکر شده در زیر این عملکرد را انجام می دهند.

1 - تستر ولتاژ غیر تماسی (القائی)

تستر ولتاژ غیر تماسی (همچنین به عنوان تستر ولتاژ القایی شناخته می شوند) احتمالاً ایمن ترین تسترها که در اختیار ما هستند و مطمئناً ساده ترین استفاده را دارند. یک تستر ولتاژ غیر تماسی به شما امکان می دهد ولتاژ را در سیم ها یا دستگاه ها بررسی کنید بدون اینکه مجبور به لمس سیم و قطعات باشید. دستگاه مانند مینی گیره با نوک کوچک که در انتهای آن است و ولتاژ را در مواردی از قبیل سیم کشی برق ، پریز برق ، قطع کننده مدار ، سیم کشی لامپ ، سوکت نور و سوئیچ تشخیص می دهد. می توانید با چسباندن پراب تستر به داخل یک محفظه خروجی یا حتی لمس کردن قسمت بیرونی سیم یا کابل برق ، نتیجه را بدست آورید.
تسترهای القاء از باتری برای تغذیه دستگاه استفاده می کنند و بیشتر مدل ها ولتاژ موجود با چراغ قرمز در پراب تستر و همچنین صدای وزوز را به شما اطلاع می دهند. معمولا این دستگاه با یک کیف دستی همراه ارائه می شود تا بتوانید آن را با خود حمل کنید و همیشه آن را برای اهداف ایمنی آماده کنید. اساسی ترین این ابزارها اطلاعات ساده " On-Off" را ارائه می دهند ، تنها در صورت وجود ولتاژ بله یا خیر را نشان می دهد. انواع پیشرفته تر (و گران تر) اندازه گیری احتیاطی از میزان ولتاژ موجود را نشان می دهد ، اگرچه اندازه گیری توسط این تستر ولتاژ غیر تماسی تقریبا به اندازه اندازه گیری توسط مولتی متر یا تسترهای ولتاژ دیگر دقیق نیست.

از آنجا که این دستگاه باتری سرخود است ، مهم است که باتری به طور کامل شارژ شود تا دستگاه ردیاب برق به درستی کار کند. همیشه دستگاه را روی یک پریز برق یا سوئیچ تست کنید که می دانید برق در آن جریان دارد تا بررسی کنید که تستر به درستی کار می کند. این دستگاه تستر ولتاژی است که بیشتر صاحبان خانه باید از آن را داشته باشند.

2 - تستر ولتاژ نئون

تسترهای ولتاژ نئون یا تسترهای مدار نئون بسیار ساده هستند. آنها یک بدنه کوچک با نور نئون در داخل خود دارند و دو سیم کوتاه با یک پروب فلزی که در انتها آن قرار می گیرد. تستر ولتاژ نئون فقط به شما می گوید ولتاژ وجود دارد یا نه. این دستگاه به شما نمی گویند که ولتاژ در مدار چقدر است. برخلاف تستر ولتاژ غیر تماسی ، این امر به شما نیاز دارد تا سیم های مدار ، ترمینال های پیچ یا شکاف های خروجی را با پروب های سیم لمس کنید. این دستگاه از باتری استفاده نمی کند و به همین دلیل آن را به ابزاری بسیار قابل اعتماد تبدیل می کند.

برای استفاده از تستر ولتاژ نئون ، کافی است یک پروب تستر را به سیم داغ ، ترمینال پیچ یا شکاف خروجی وصل کنید و پروب دیگر را به تماس خنثی یا زمینی وصل کنید. در صورت وجود جریان ، لامپ نئونی کوچک در نوک دستگاه روشن می شود. این ردیاب برق همچنین می تواند تأیید کند که آیا یک پریز به درستی پایه گذاری شده است: اگر تستر جریان برق روشن شود وقتی پروب ها داخل شکاف داغ و شکاف های خنثی روی پریز قرار می گیرند ، اما با انتقال پروب از خنثی به شکاف زمین نمی توان آن را روشن کرد. این بدان معناست که محل خروجی به درستی پایه نشده است.

این تستر جریان برق یک ابزار بسیار آسان برای استفاده است ، اما باید با احتیاط از آن استفاده کرد: اگر به طور تصادفی هر یک از پروب های فلزی را در طول آزمایش لمس کنید و ولتاژ در مدار وجود داشته باشد احتمال اینکه صدمه ببینید بسیار زیاد است. در هنگام استفاده از تستر مدار نئون ، پراب ها را به وسیله محفظه پلاستیکی نگه دارید.
از آنجا که این تستر جریان برق بسیار ارزان است ، بیشتر صاحبان خانه ها باید یک عدد از آن را داشته باشند ، حتی اگر یک تستر ولتاژ غیر تماسی داشته باشند. اگر تستر جریان غیر تماسی شما باتری نداشته باشد یا مشکل داخلی باشد ، تستر نئون روشی مطمئن برای بررسی جریان است. همچنین روشی مناسب برای بررسی این است که اطمینان حاصل کند یک تسترولتاژ غیر تماسی به درستی کار می کند.

 

3 - تستر ولتاژ مدار

پلاگین آنالایزر مدار تسترهای جریان برق ارزان قیمت و بسیار کاربردی هستند که می توانند هنگام اتصال آن به یک پریز برق ، عملکرد بسیار خوبی در مورد عملکرد یک مدار الکتریکی برای شما تعریف کنند. این تسترهای جریان برق برای تست کردن پریز برق معمولی طراحی شده اند ، اما فقط پریزهای زمینی هستند که دارای سه شکاف هستند. پریزهای دو شکاف قدیمی نمی توانند با تستر ولتاژ آزمایش شوند زیرا هیچ سیم زمینی به این پریزها وصل نشده است. پریزهای دو شکاف به بهترین شکل با تستر مدار نئون آزمایش می شوند.

تستر ولتاژ مدار دارای سه چراغ نئون هستند که در الگوهای مختلف روشن می شوند تا نتایج آزمایش را به صورت خاص نشان دهند. برچسب نمودار در تستر به شما کمک می کند الگوهای نور را تفسیر کنید. ترکیبی از نورهای مختلف نشان دهنده یک خروجی به سیم درست ، یک پریز برق با سیم معکوس ، یک مدار باز و وجود یا عدم وجود اتصال زمینی است. آنالایزرهای مدار هیچ باتری ندارند. آنها برای انجام آزمایش به سادگی به پریز برق وصل می شوند. برای کارآیی بهتر تستر باید از پریز برق استفاده کرد.

 

4 - تستر ولتاژ پیوستگی

تستر ولتاژ پیوستگی دستگاهی است که از باتری ها تغذیه می شود و یک پراب و یک سیم با یک گیره یا پراب دیگر در انتهای دیگر دستگاه دارد. اگر این دو را با هم لمس کنید ، یک مدار را کامل می کنید و نور روی بدنه تسترولتاژ روشن می شود و نشانگر آن است که یک مدار کامل است. این تسترهای جریان برق برای بررسی اینکه آیا مدار مانند یک سوئیچ تک قطبی به درستی کار می کند ، عالی هستند.

بر خلاف ردیاب های برق دیگر ، تسترولتاژ پیوستگی همیشه هنگام خاموش شدن مدار یا روی سیم کشی یا دستگاه هایی که از مدار جدا شده اند ، استفاده می شود. اگر از دستگاه تستر ولتاژ پیوسته در سیم وصل مدار استفاده می کنید ، همیشه برق را به مدار یا دستگاهی که در حال آزمایش هستید قطع کنید. یا دستگاه را کاملاً از سیم کشی مدار جدا کنید. استفاده از تستر ولتاژ پیوستگی روی سیم کشی که دارای ولتاژ است می تواند بسیار خطرناک باشد.

برخی از برق کش ها فقط از این ابزارها برای آزمایش وسایلی استفاده می کنند که کاملاً از سیم اتصال جدا هستند. به عنوان مثال ، ردیاب برق پیوستگی روش خوبی را برای دیدن اینکه سیم کشی لامپ دست نخورده است یا مکانیسم داخلی سوئیچ جدا شده یا به درستی کار می کند ، ارائه می دهد. در صورت خاموش بودن یک مدار ، یک تستر پیوستگی همچنین روشی را برای بررسی عملکرد سیم ها فراهم می کند تا از کامل بودن مدار اطمینان حاصل شود. همچنین می توانید از آنها برای شناسایی مدارهای کوتاه در سیم کشی استفاده کنید.

اگرچه بیشتر صاحبان خانه به ندرت از این تستر استفاده می کنند ، اما بسیار ارزان است و برای هر هرکسی که میزان متوسطی از کارهای الکتریکی را در اطراف خانه انجام می دهد ، مفید خواهد بود.

5 - مولتی متر

مولتی متر ها از متنوع ترین تسترهای ولتاژ هستند و همان طور که از نام آن پیداست ، مولتی مترها قادر به عملکردهای مختلف و تست های مختلفی هستند. تمام برق کش های حرفه ای صاحب یکی از این ابزارها هستند. اکثر مولتی متر ها می توانند قرائت های دقیقی از مقاومت ، ولتاژ AC و DC ، تداوم ، ظرفیت و فرکانس را ارائه دهند. اگر یاد بگیرید که چگونه از تمام عملکردهای آن استفاده کنید ، یک مولتی متر می تواند تمام اطلاعات ارائه شده توسط سایر دستگاه های تسترولتاژ برق را ارائه دهد.

مولتی متر ها دارای بدنه ای با جعبه دیجیتالی یا آنالوگ هستند ، شماره گیری برای تنظیم عملکرد تست (و همچنین ولتاژ و تنظیمات مختلف خوانش) ، و دو سر بلند با پروب های فلزی در انتهای آنها قرار دارند. این تسترولتاژها از نظر کیفیت بالا و دقت بسیار زیادی دارند ، بنابراین اگر قصد دارید یکی از آنها را خریداری کنید ، معقول است که روی یک ابزار با کیفیت (گران تر) سرمایه گذاری کنید.

برق کش های متوسط تا پیشرفته احتمالاً می خواهد صاحب یک مولتی متر باشد ، اگرچه برای یادگیری کارکردهای مختلف آن و نحوه استفاده از آنها برخی از تمرینات لازم است.

6 - تستر ولتاژسولونوئید

تستر ولتاژ برق یکنواخت ، که در تجارت با نام مستعار "wiggies" نیز شناخته می شوند ، همچنین تسترهای ولتاژ برق چند منظوره هستند ، اما فقط چند مولتی متر باتری کار ساده تر و آسان تر هستند. هر دو مدل آنالوگ و دیجیتال در دسترس هستند. تستر ولتاژ برق یکنواخت قادر به آزمایش هر دو ولتاژ و قطبیت هستند. برق کش ها از آنها به دفعات استفاده می کنند زیرا می توانند ولتاژ AC و ولتاژ DC را در بازه 100 تا 600 ولت آزمایش کنند. جوانب مثبت این دستگاه اغلب این ابزار را بر روی مولتی متر برای بسیاری از برنامه ها ترجیح می دهند ، زیرا بسیار ناهموار است و هیچ باتری برای مانیتور کردن ندارد. با این وجود ، دقیقاً به اندازه یك مولتی متر برای ارائه یك اندازه گیری عددی از میزان ولتاژ موجود ، دقیقاً دقیق نیست.

تستر ولتاژ سولونوئید دارای دو سیم است که هر یک از آن ها یک پروب دارد که از قسمت پایین تستر ، امتداد دارد. تستر جریان برق سولونوئید از باتری استفاده نمی كنند ، بنابراین همیشه برای بررسی ولتاژ آماده به کار است.در صورت وجود ولتاژ دستگاه با کلیک کردن یا لرزش کردن اعلام می کند که ولتاژ وجود دارد. هرچه صدای لرزش با صدای بلند تر یا لرزش بیشتر باشد ، یعنی اینکه ولتاژ بالاتر می رود. این تسترهای ولتاژ مقاومت بالایی دارند و اغلب در هنگام آزمایش دستگاه های متوقف کننده مدار (GFCI) یا مدارهای قطع کننده مدار زمینی را بررسی می کنند.

7 - کلمپ آمپرمتر دیجیتال

کلمپ آمپرمتر دیجیتال ابزاری است که معمولاً فقط توسط متخصصان برق مورد استفاده قرار می گیرد. این عملکرد مولتی متر را با یک سنسور جریان ترکیب می کند و گران تر از مولتی متر است. در عملکرد بین یک مولتی متر و یک کلمپ آمپرمتر تفاوت های ظریف وجود دارد ، اما بدیهی ترین این است که این ابزار دارای فک هایی برای بستن است که می تواند سیم ها را به خود بگیرد. این باعث می شود این ابزار در بعضی از برنامه ها از قبیل کار در داخل یک صفحه قطع کننده مدار باز برای آزمایش مدارهای جداگانه ایمن و آسان تر باشد. در این ابزار همچنین از سیم های مجهز به سیم استفاده شده است که امکان استفاده از ابزار را به همان روش مولتی متر استاندارد را دارد.

کلمپ آمپرمتر ابزاری ویژه است که تعداد کمی از صاحبان خانه نیاز به داشتن آن دارند. در عمل عملکردهایی شبیه به مولتی متر ارائه می دهد ، اما روش استفاده آن برای برق کس های حرفه ای تر کاربردی است.

7 - ولت متر ولتاژ

یک ولت متر ولتاژ یکی دیگر از تسترهای جریان برق تخصصی است که معمولاً فقط متعلق به برق کش های حرفه ای است. این یک تستر ولتاژ عددی است که می تواند از دو طریق کار کند. این ابزار شامل سیم های مشابه سیم هایی است که در یک تستر ولتاژ نئون یا مولتی متر وجود دارد ، که می توان با لمس کردن سیم ها به سیم های لخت یا تماس های فلزی ، برای اندازه گیری ولتاژ یا پیوستگی استفاده کرد. اما این ابزار همچنین دارای دسته های الکترواستاتیک است که می تواند ولتاژ را به سادگی با نگه داشتن آنها در مجاورت سیم ها یا تماس های فلزی تشخیص و اندازه گیری کند.

 





ارسال توسط مرجان چناری

آموزش نصب فیوز مینیاتوری در تابلو برق همراه با تصویر

نصب یک فیوز مینیاتوری گاهی یکی از ترس آورترین موارد در کارهای الکتریکی مناطق مسکونی می باشد بنابراین خیلی از افراد خود مبادرت به انجام چنین کاری نمی کنند. با این حال نصب فیوز مینیاتوری در بسیاری تابلو های برقی مسکونی لزومی ندارد که خیلی خطرناک یا پیچیده باشد. با درک نقشه تابلوی الکتریکی که دارید و در نظر گرفتن احتیاط های کافی در طول فرآیند نصب شما خود می توانید به صورت ایمن یک فیوز مینیاتوری را نصب کنید.

 

تعیین محل نصب کلید قطع کننده مدار:

 miniature circuit 325691

 

1) ابتدا منبع تغذیه تابلو برق را خاموش کنید ، سرویس قطع و وصل مدار و یا کلید قطع کننده اصلی را در مدار پیدا کنید و آن را در حالت خاموش قرار دهید. این قطع کننده مدار اصلی به احتمال زیاد بیشترین مقدار آمپر را دارد و در بالا یا پایین تابلوبرق قرار داده شده است (شکل 1)

  • اگر شما کلید قطع کننده ای با عنوان سرویس قطع یا کلید اصلی در تابلو مشاهده نمی کنید احتمالا آن در تابلوی دیگری در ساختمان می باشد و یا این احتمال وجود دارد که در یک صفحه دیگر در ساختمان یا در محفظه سوکت متر (یک جعبه معمولاً خاکستری جداگانه که کنتور آب و برق بسیاری از خانه ها و خانه های سیار را در خود جای داده است و در کل یک بخش از ساختمان به مدارهای مختلف متصل است). حتما تابلو برق های دیگر را جستجو کنید تا اینکه بتوانید کلید اصلی را پیدا کنید.
  • تمام کامپیوترهای موجود رو قبل از قطع منبع تغذیه ، خاموش کنید زیرا ممکن است به دلیل از دست رفتن ناگهانی برق کامپیوترها آسیب ببینند.

miniature circuit 325692

 

 


2) ترتیب قطع کننده مدار را برای مکان های بدون استفاده بررسی کنید ، به دنبال یک قسمت خالی روی پنل الکتریکی باشید که بتواند یک فیوز مینیاتوری را در خود جای دهد ، با توجه ویژه به فضاهای بلااستفاده در قسمت بالا و پایین پوشش. تعدادی از کارخانه های تولید تابلو برق در این مکان ها دارای صفحه جداشونده می باشند اما خود تابلو فاقد مقررات برای نصب فیوز مینیاتوری می باشند.

  • اگر مکان استفاده نشده دارای صفحه جابه جا شونده می باشد شما نهایتا باید قبل از تکمیل مراحل نصب آن را حذف کنید. در حال حاضر شما به سادگی باید فضایی را شناسایی کنید که بتوانید فیوز مینیاتوری را نصب کنید.

 

 miniature circuit 325693

 

3) پوشش تابلو برق را بردارید با استفاده از پیچ گوشتی 3 عدد پیچ پشتیبان را باز کنید سپس یک دست را برای نگه داشتن کاور تابلو استفاده کنید در حالی که با دست دیگر آخرین پیچ را باز می کنید .

  • هنگام باز کردن پیچ ها حتما درپوش تابلو را محکم نگه دارید اگر درپوش بلغزد و بیفتد ممکن است دستگیره های بریکرها را آسیب بزند.

 miniature circuit 3256103


4) پنل را تست کنید تا مطمئن شوید که برق در آن در جریان نیست می توانید از یک فازمتر یا یک مولتی متر به این منظور استفاده کنید. پراب 1 رو به زمین (میله ای که لخت هست یا به سیم های سفید و سبز متصل شده است.( یا به نول ) میله ای که یا فقط سفید است یا فقط لخت هست یا به سیم های سبز متصل شده است) تماس دهید و پراب دیگر را به پیچ ترمینال قطع کننده مدار که به سیم عایق شده ی مشکی قرمز یا آبی متصل شده است،تماس دهید. اگر 120 ولت یا بیشتر نمایش داده شود در تابلو هنوز برق در جریان است و نیاز دارد که قبل از هر اقدامی خاموش شود.

  • اطمینان حاصل کنید که فازمتر شما روی بالاترین ولتاژ AC در دسترس تنظیم شده و حداقل روی 120 ولت تنظیم شده است.
  • اگر سرویس قطع یا کلید قطع کننده اصلی در این تابلو برق می باشد همیشه توان ترمینال هایی که کابل ها به آن متصل هستند را نمایش خواهد داد. خروجی کلید اصلی یا سرویس قطع وقتی که در تابلو برق جاگذاری شود به باسبار متصل می شود. باسبار باید توان نداشته باشد وقتی که بریکر خاموش می باشد. آزمایش در سرویس قطع یا کلید اصلی به دلیل این اطلاعات به ظاهر متناقض توصیه نمی شود.
  • نصب فیوز مینیاتوری در تابلو برقی که هنوز جریان برق در آن وجود دارد اصلا ایمن نیست ،کار را ادامه ندهید اگر برق در مدار قطع کننده وجود دارد تا اینکه منبع توان خاموش شود.

 

miniature circuit 325694


5) یک مکان غیر قابل استفاده نزدیک یا بین کلیدهای قطع کننده ای که قبلا وجود داشته اند پیدا کنید. با دقت این مکان را با قسمتی که قبلا پوشش آن را از روی کاور بداشته بودید مقایسه کنید که هم خوانی داشته باشد. بسیار مهم است که کاور تابلوبرق دارای شرایطی باشد که فیوز مینیاتوری جدید را نمایش دهد به وسیله برداشتن پوشش. اگر در آن مکان پوششی برای برداشتن وجود ندارد باید مکان دیگری انتخاب شود.

 

قرار دادن فیوز مینیاتوری در تابلو برق :

 miniature circuit 325695

 


1) اطمینان حاصل کنید که فیوز مینیاتوری صحیح را انتخاب کردید. لیبل تابلوبرق همه انواع فیوز مینیاتوری های قابل قبول را که می توانند داخل تابلو نصب شوند لیست می کند. انحراف از لیست یک تخلف کد است  و هرگونه مجوز UL ، FM یا سایر خدمات لیست را رد می کند. برای ایمنی بیشتر فقط فیوز مینیاتوری هایی را نصب کنید که اجازه داده شده که در تابلو نصب شوند.

  • به طور معمول تنها قطع کننده های مجاز برای نصب از همان تولید کننده تابلو می باشند. بریکر باید از آمپرهایی باشد که از رنج هادی مدار تجاوز نکند. این مقدار به طور معمول 15 آمپر برای مس #14 و 20 آمپر برای مس #12 و 30 آمپر برای مس #10 . برای تعیین اندازه و سایز ها از کتاب راهنمای کدها استفاده کنید.
  • اندازه ترمینال باید به اندازه کافی بزرگ باشد که سیم ها داخل آن جا بگیرد. نیاز به حذف رشته های سیم برای جاگرفتن داخل ترمینال نشان دهنده ی خطا در جایی در امتداد خط می باشد.

 

miniature circuit 325696


2) دستگیره فیوز مینیاتوری را در وضعیت خاموش قرار دهید. فیوز مینیاتوری دارای 3 وضعیت می باشد،روشن و خاموش و یک وضعیت میانه که برای حالتی است که کلید تریپ می دهد قبل از نصب کلید را در وضعیت خاموش قرار دهید تا از ایمنی خود در طول کار نصب اطمینان حاصل کنید.

 miniature circuit 325697

 

3) فیوز مینیاتوری را با میله ها در تابلو برق هم تراز قرار دهید . فیوز مینیاتوری را طوری شیب دهید که گیره نگهدارنده در پایین کلید به نوار پلاستیکی "grab" در پانل وصل شود. پس از اتصال فیوز مینیاتوری را روی تماس مکانیکی بچرخانید به سمت مرکز تابلو بکشید مطمئن شوید که باسبار تابلو هنوز هم تراز با کلید می باشد.

  • شما ممکن است مجبور به اعمال فشار بر روی فیوز مینیاتوری جهت اتصال به نوار پلاستیکی شوید.

 

miniature circuit 325698

 

4) روی فیوز مینیاتوری فشار دهید تا روی باسبار کاملا بارگذاری شود. شما نباید فیوز مینیاتوری را در جای خود بپیچانید زیرا کلید در جای خودش به وسیله گیره های فنری و پوشش تابلو نگه داشته میشود. (نکته : هیچ کاری با زور درست نمیشه )

 

 

برای مطالعه ادامه مقاله به لینک  زیر مراجعه کنید 

آموزش نصب فیوز مینیاتوری در تابلو برق





ارسال توسط مرجان چناری

 نحوه کالیبراسیون phمتر و استفاده از phمتر چگونه است ؟


شیمی دانان ، زیست شناسان ، متخصصان محیط زیست و تکنسین های آزمایشگاه به طور یکسان از phسنج برای اندازه گیری پتانسیل اسیدی یا بازی یک محلول استفاده می کنند. phسنج بسیار مفید و دقیق ترین ابزار موجود برای تست سطح ph است. مراحل ساده بسیاری وجود دارد، از آماده سازی مواد شما گرفته تا روش های کالیبراسیون و آزمایش تا اطمینان حاصل کنید که دقیق ترین میزان قرائت سطح ph ممکن است.

 

آماده سازی ph متر برای کالیبراسیون 

 

ph meter 128570

 

1- دستگاه PH متر خود را روشن کنید. قبل از شروع به کالیبراسیون و استفاده از PHسنج ابتدا منتظر بمانید تا دستگاه گرم شود. این امر به طور کلی باید حدوداً 30 دقیقه طول بکشد. اما دفترچه راهنمای PH METER را برای زمان های دقیق بررسی کنید.

 

 ph meter 128571

 

2- الکترود PHمتر خود را تمیز کنید. الکترود را از محلول ذخیره آن خارج کرده و آن را با آب مقطر درحالی که زیر الکترود یک ظرف خالی است شست و شو دهید. پس از شست و شو با یک دستمال نرم و لطیف که در اکثر فروشگاه های عرضه لوازم اداری موجود است الکترود را کاملا خشک کنید. خشک بودن الکترود باعث می شود خروجی دقیق تری از دستگاه بگیرید پس حتما این نکته را به درستی اجرا کنید.

  • حتما الکترود ph متر را در ظرف جداگانه از لیوان مخصوص کالیبره شست و شو دهید.
  • از لمس مداوم و پشت سر هم الکترود خودداری کنید زیرا دارای یک غشای حساس در اطراف خود می باشد.
  • اگر به نظر می رسد که الکترود ph سنج خیلی کثیف است برای تمیز کردن آن از توصیه های مطرح شده در دفترچه راهنمای ph سنج استفاده کنید.

 

ph meter 128572

 

3- محلول های بافر خود را آماده کنید. برای کالیبراسیون phسنج به طور کلی به بیش از یک محلول بافر احتیاج دارید. محلول اول باید یک بافر خنثی با ph7 و محلول دوم باید نزدیک به ph مورد انتظار از نمونه باشد. یکی از این دو ph4 یا ph9.21 باشد. بافرهای با ph بالاتر 9.21 برای اندازه گیری پایه ها بهترین هستند. در حالی که بافرهای با ph پایین 4 برای اندازه گیری نمونه های اسیدی بهترین هستند. پس ازانتخاب بافرهای خود به آنها اجازه دهید به همان درجه ph سنج برسند. زیرا میزان قرائت ph وابسته به دما است. برای کالیبراسیون ، بافرهای خود را در لیوان های جداگانه بریزید.

  • در خصوص راه حل تهیه محلول های بافر برای ph سنج خود با کارخانه سازنده یا یک موسسه آموزشی یا حرفه ای مشورت کنید.
  • محلول های بافر نباید بیش تر از دو ساعت در یک ظرف نگهداری شوند.
  • پس از اتمام کار خود بافر را دور بریزید. نباید محلول بافر باقی مانده را به ظرف اصلی خود برگردانید.

 

کالیبراسیون ph meter

 

ph meter 128573

 

1- الکترود پی اچ متر خود را داخل محلول بافر با پی اچ 7 قراردهید و شروع به خواندن کنید. دکمه ‌‌"اندازه گیری" یا " کالیبراسیون " را فشار دهید تا پس از قرار دادن الکترود در بافر، خواندن PH را شروع کنید.

  • برای خواندن PH اجازه دهید به مدت حدود یک تا دو دقیقه تا عدد ثابت شود.

ph meter 128574

 

2- PH را تنظیم کنید. بعد از تثبیت عدد PH و ثابت شدن مقدار قرائت با فشار دادن دکمه "اندازه گیری" یا "CAL" برای باردوم PH سنج را روی مقدار PHبافر یعنی عدد 7 تنظیم کنید. تنظیم PH متر پس از تثبیت عدد قرائت های دقیق تر و تنظیم شده تری را فراهم می کند.

  • اگرچه لازم نیست اما اگر قبل ازاندازه گیری بافر خود را هم بزنید حتما همه بافرها و نمونه های دیگر را به همان روش هم بزنید.

 

 ph meter 128575

 

3- الکترود خود را با اب مقطر بشویید. با یک دستمال نرم و لطیف و بدون پرز الکترود را خوب خشک کنید.

 

ph meter 128576

 

4- الکترود ph متر را در بافر مناسب برای نمونه خود قرار دهید و شروع به خواندن کنید. دکمه اندازه گیری را را فشار دهید تا پس از قرار دادن الکترود در بافر خواندن ph را شروع کنید.

 

ph meter 128577

 

5- بار دوم PH را تنظیم کنید. پس از تثبیت عدد PH ، PHسنج را با فشار دادن دکمه اندازه گیری روی PH محلول بافر مورد نظر تنظیم کنید.

 

ph meter 128578

 

6- الکترود خود را بشویید برای آب کشی می توانید از آب مقطر استفاده کنید. برای خشک کردن الکترود از یک دستمال نرم و لطیف بدون پرز استفاده کنید.

 

نحوه استفاده از PH سنج

 

ph meter 128579

 

1- الکترود را در نمونه خود قرار دهید و شروع به خواندن کنید. پس از قرار دادن الکترود در نمونه خود ، دکمه اندازه گیری را فشار داده و الکترود را به مدت تقریبی 1-2 دقیقه در نمونه خود بگذارید.

برای مطالعه ادامه مقاله به لینک زیر مراجعه بفرمائید

کالیبراسیون PHمتر





تاريخ : 30 / 4 / 1399برچسب:PHMETER , PHمتر , اسیدسنج,
ارسال توسط مرجان چناری

چگونه از یک ترمورطوبت سنج محیطی استفاده کنیم و چگونه کار می کند؟

برای درک کامل نحوه استفاده از یک هیگرومتر یا ترمورطوبت سنج محیطی ، این مقاله کمک می کند تا بدانید در چه زمان و کجا می توانید از این دستگاه استفاده کنید. ترمورطوبت سنج یک ابزار اساسی و اصلی در علم هواشناسی می باشد. این دستگاه از مصارف تجاری بی شماری برخوردار است ، اما هدف اصلی یک هیگرومتر اندازه گیری میزان بخارآب (رطوبت) موجود در هوا است.
کاربرد اصلی یک هیگرومتر اندازه گیری میزان رطوبت در هوا و مقایسه این عدد بدست آمده با ماکزیمم مقدار رطوبت همان هوا ، فضای محصور یا خاک است که می تواند دارا باشد. اگر شما این سوال را دارید که یک هیگرومتر چگونه کار می کند؟ پاسخ پرسش خود را می توانید در این مقاله بیابید.

درست مانند دیگر ابزارهایی که برای اندازه گیری رطوبت استفاده می شود، کارکرد و عملکرد هیگرومترها یا رطوبت سنج های محیطی وابسته به دیگر کمیت های اندازه گیری مانند دما ، جرم و فشار می باشد زیرا این موارد قابلیت جذب رطوبت را دارند.

هیگرومتر چیست؟؟

هیگرومترها از جمله ابزارهای آب و هوایی در نظر گرفته می شوند که قابلیت اندازه گیری رطوبت دارند. در طی قرن ها این ابزارها تغییر کرده ، پیشرفت کرده و انواع متنوعی را برای پاسخگویی به نیاز کاربران در نظر گرفته اند. در دهه 1400 بود که یکی از اولین مدل های هیگرومترها تولید شد. لئوناردو داوینچی نسخه اولیه خود را از این دستگاه ساخت که هدف از آن اندازه گیری رطوبت هوا بود.

بدون شک او طراحی هوشمندانه ای داشت که در این طراحی حول محور یک گیج که از هر طرف مواد جاذب و غیر قابل جذب قرار داشت. هر زمان که رطوبت افزایش می یابد به سمت مواد جاذب اشباع شده و سنگین تر می شود. اختلاف وزن به عنوان یک مطالعه برای رطوبت نسبی توسط لئونادرو داوینچی تعبیر شد.
بعد از گذشت صدها سال زمین شناس و فیزیکدان سوئیسی هوراس بندیکت دسوسور که عاشق کاوش در کوه های آلپ سوئیس بود ورژن پیشرفته تری از نم سنج یا هیگرومتر اولیه را ایجاد کرد. درست مانند آنچه داوینچی توسعه داد. دستگاه هوراس بندیکت رطوبت را اندازه گیری کرد.
تنها تفاوت دستگاه دسوسور این بود که از رشته ای از مو استفاده می کرد، که دردستگاه تحت فشار آویزان و معلق بود. تاثیری که رطوبت موجود در هوا روی مو دارد و بسته به سطح رطوبت هوا باعث انقباض یا انبساط مو می شود. یک سوزن به عدد روی گیج اشاره می کند که آن را به عنوان رطوبت هوا تعبیر می کنند.



ورژن دیگری از دستگاه هیگرومتر ایجاد شد که در طراحی آن بسیاری از تکنیک های دماسنج های موجود در آن زمان تکرار شده بود. به عنوان مثال این هیگرومترها یا نم سنج ها از تکنیک هایی که در آنها از دماسنج های تر و دماسنج های خشک استفاده می شد الهام گرفته بودند. آنها دو ترمومتر جیوه ای یا دماسنج جیوه ای داشتند که همان طور که از نام آنها پیداست یکی خشک و دیگری تر یا مرطوب بود. دماسنج مرطوب یک پوشش پارچه ای خیس داشت که پایه ترمومتر را می پوشاند. برای اندازه گیری رطوبت نسبی اختلاف بین ترمومتر خشک و تر محاسبه می شد.

نم سنج های محیطی یا هیگرومترها چگونه کار می کنند؟

امروزه انواع مختلفی از نم سنج های محیطی یا هیگرومترها وجود دارند و اینکه چه قابلیت هایی دارند و نحوه کارکرد آنها به نوع طراحی آنها وابسته است. به عنوان مثال: یکی از انواع آنها هیگرومترهای خازنی یا نم سنج های خازنی است. دستگاه های طبقه بندی شده تحت این فرم از سنسورهای مختلف دیگری استفاده می کنند. رطوبت سنج های خازنی برای کاربردهایی ایجاد می شوند که قیمت ، شکنندگی یا فضا محدود باشد. بنابراین آنها از لحاظ دقت قرائت رطوبت برای دستگاه های مقرون به صرفه خطر ایجاد می کنند.
رطوبت سنج های خازنی تاثیر رطوبت را در یک ماده اکسید فلزی اندازه گیری می کنند. آنها همچنین برای تعیین میزان تاثیر رطوبت روی ثابت دی الکتریک (یا میزان نفوذ نسبی) یک پلیمر، مانند پلاستیک مصنوعی ، مورد استفاده قرار می گیرند. در هنگام کالیبراسیون ، سنسورها دارای درجه دقت 2% رطوبت نسبی در محدوده رطوبت نسبی 5-95% هستند.
اگر این رطوبت سنج های خازنی کالیبره نشود دقت تا سه برابر دچار اختلاف در محاسبه می شود. سنسورها گرچه می توانند در برابر درجه حرارت بالا و اثرات تراکم مقاومت کنند و برای کاربردهای مختلف مناسب هستند ولی با این وجود این رطوبت سنج های خازنی دارای سنسورهایی هستند که به راحتی آلوده می شوند و علائم فرسودگی را به سرعت نشان می دهند.
سنسور مقاوم دیگری وجود دارد که در مقایسه با سنسورهای خازنی حساسیت کمتری دارد. این سنسورها تغییرات مقاومت الکتریکی یک ماده را که رطوبت محیط باعث می شود اندازه گیری می کنند. از آنجایی که این سنسورها به اندازه سنسورهای خازنی حساس نیستند، سنسورهای مقاومت به برد مدار پیچیده تری نیاز دارند. دقت بستگی به ماده مقاومتی مورد استفاده دارد اما معمولا تا 3 درصد رطوبت نسبی است. این ماده همچنین گویای آن است که رطوبت سنج چقدر در برابر تراکم مقاومت خواهد کرد.

یک ترمورطوبت سنج یا هیگرومتر یا نم سنج در کجا استفاده می شود؟

هیگرومترها به عنوان ابزارهای مفیدی در نظر گرفته می شوند که از محاسبه و کالیبراسیون فشار و تغییرات دما و ترکیب آنها باهم استفاده می کنند که درصد حاصل از این محاسبه میزان رطوبت موجود در هوا خواهد بود. یک ترمو هیگرومتر یا ترمورطوبت سنج محیطی یک وسیله مفید در ساختمان های اداری و منارل و همچنین در کارخانه ها و فرآیندهای تولیدی و صنعتی است. در این مناطق باید اطمینان حاصل شود که هیچ تغییری در رطوبت محیط اطراف ایجاد نمی شود، زیرا این امر می تواند بر تولیدات این ارگانها و کیفیت مواد تاثیر گذار باشد.

برای مطالعه ادامه مقاله به لینک زیر مراجعه کنید 

چگونه از یک ترمورطوبت سنج محیطی استفاده کنیم و چگونه کار می کند؟





ارسال توسط مرجان چناری

تکنسین های برق همیشه برای دقت ، انعطاف پذیری ، کاردستی ، راحتی و ایمنی به ابزارهایی که دارند اعتماد می کنند. تمام این وظایف برای این است که خانه های ما را روشن ، متصل و کارآمد نگه دارند. در زیر ، ابزارهای لازم برای نگهداری الکتریکی و ابزار مدرن برق کشی را بررسی می کنیم.

در اینجا چه مواردی را در این راهنما پوشش خواهیم داد:

ابزارهای اساسی تعمیر و نگهداری در برق کشی

ابزارهای ضروری برق

ابزار ایمنی در برق کشی

ابزار های پیشرفته برق کشی

ابزارهای اساسی تعمیر و نگهداری در برق کشی


1. انبردست

انبردست ها یکی از ابزراهای اصلی در لیست ابزارهای برقی هستند. انبردست ها عمدتاً برای برش سیم ، یا گرفتن ، پیچاندن ، خم شدن یا صاف کردن سیم ها استفاده می شوند. هر تکنسین آماده ای ، انبوهی از انبردست ها را در جعبه ابزار یا کامیون خود ، از جمله سیم چین ، انبردست سیم چین و انبردست سیم لخت کن که از این ها برای سفت کردن قفل ، اتصالات و درپوش ها استفاده می کند.

2. پیچ گوشتی

تکنسین ها از انواع پیچ گوشتی ها ، که یکی دیگر از ابزارهای ضروری جعبه ابزار ، برای شل کردن و چفت شدن قطعات مختلف سخت افزاری است استفاده می کنند. بسیاری از متخصصان پیچ گوشتی های متنوع و سازگار را با بیت های قابل تعویض حمل می کنند ، بنابراین هیچ وقت گیر ابزارهای مناسب نگهداری الکتریکی نیستند.

3. متر (نوار اندازه گیری)

هنگام کار با سیم کشی ، دانستن اندازه گیری های دقیق هنگام برش و اندازه گیری ضروری است. یک متر جمع شونده این کار را راحت تر انجام می دهد ، اما مدل های موجود با راهنمای مغناطیسی ، قفل های چند مرحله ای و سایر ویژگی ها این روند را آسان تر می کنند.

4. نوار برق

این پارچه ساخته شده از پارچه پلاستیکی ، وینیل یا فایبرگلاس است ، این ماده چسبنده حساس به فشار و برای عایق بندی سیم ها یا سایر موادی که برق را انجام می دهند ضروری است. چسب برق مانع عبور مستقیم جریان الکتریکی به سیم های دیگر و برق احتمالی هنگام لمس سیم ها می شود.

5- بست کمربندی

این اتصال دهنده های ارزان قیمت همچنین به عنوان اتصالات فشرده شناخته می شوند و در اتصال کابل های برق یا سیم ها به هم بسیار عالی هستند. فضای الکتریکی خود را بوسیله اتصالات کابل مرتب و منظم نگه دارید.

6. دریل برقی

تکنسین ها برای دسترسی به سیم کشی و سایر اجزای الکتریکی به طور مرتب برای نصب لوازم روشنایی جدید یا برای جدا کردن سخت افزار نصب شده به این دریل ها نیاز دارند. یک دریل برقی دستی با بیت های مختلف به تسریع در انجام این کارها کمک می کند و به متخصصان این امکان را می دهد تا بیت های مخصوصی را بچسبانند (مانند بیت جابجایی ، به شکل زیر مراجعه کنید) برای اهداف خاص صنعتی.

7. لول 

هنگام نصب وسایل روشنایی ، پیدا کردن مکان دقیق برای قرارگیری مهم است. ابزارهای برقی بدون سطح استاندارد باعث قرارگیری غلط تجهیزات می شود ، زیرا باید این ابزار به تکنسین کمک کند تا لوازم ، پیچ ها و سایر تاسیسات را دقیقاً در همان مکان مورد نیاز خود قرار دهد.

ابزارهای ضروری برق کشی

8. سیم / سیم کابل

این سیم ها مشابه ویژگی هایی است که در کابل های جامپر و باتری های اتومبیل به کار رفته است ، سیم و کابل های را به وسایل و سایر دستگاه های که نیاز به برق دارند وصل می کند.

9. محور اتصال

اتصالات Coax کابل ها را به دستگاه ها متصل می کنند ، در حالی که همزمان کابل را از خرد شدن محافظت می کنند. این اتصالات چندگانه ، محافظت از انواع مختلف سیم ها و کابل ها را تضمین می کند که همیشه نیاز مشتری خود را برآورده کنید.

10. سیم لخت کن

متخصصان برق حرفه ای به طور مرتب پوشش پلاستیکی را بر روی سیم ها می گذارند تا مس را در معرض دید قرار ندهند و اتصالات انجام شده را با سیم کشی یا سایر قطعات برقرار کنند. این ابزار اصلی تعمیر و نگهداری برقی در مدل ها و انواع مختلفی ارائه می شود.

11. نوار ماهی (Fish tape)

نوار ماهی یکی از بسیاری از ابزارهای محبوب برق است. برای سیم کشی بین جعبه های باند (یا سایر اجزای الکتریکی) از طریق لوله کشی استفاده می شود. نوار ماهی در یک کویل قابل جمع شدن قرار گرفته و از طریق لوله کشی مجرای نصب شده تغذیه می شود. هنگامی که انتهای نوار ماهی در طرف مقابل ظاهر شد ، سیم کشی به نوار چسبانده می شود و می توان نوار را گرفت.

12. داکت برق

داکت برق ابزار لازم برای برق کشی در هنگام نصب سیم کشی از طریق دیوارها ، زیر فرش ها یا سقف های بالاتر است. داکت ها به طور معمول فایبرگلاس هستند و در انتها قلاب هایی برای مانور آسان در آن وجود دارد.

13. ترمینال بلوک

این دستگاه های عایق مدولار ، هنگام برقراری چندین سیم به هم ، به تکنسین ها کمک می کنند. آن ها برای اتصال سیم کشی به زمین یا اتصال سوئیچ ها و پریز برق به شبکه استفاده می شوند.

14. تستر ولتاژ

برای انجام ایمن کار الکتریکی ، باید در بخش های اصلی (معمولاً از طریق قطع کننده مدار) ، نیروی الکتریسیته قطع شود. یک تستر ولتاژ دستی به تکنسین اجازه می دهد تا برق را آزمایش کنند ، بنابراین این تستر ولتاژها تشخیص می دهند که این موارد ایمن هستند. تکنسین نیز برای تأیید جریان برق از این ابزار استفاده می کند.

15- بیت ریمینگ

نصب مجرای جدید (یا جایگزینی نمونه های قدیمی) به معنای اتصال بخش های مختلف لوله کشی به یکدیگر برای ایجاد مسیر سیم کشی بین قطعات الکتریکی است. بیت ریمینگ به یک مته برقی متصل شده و دهانه را در انتهای لوله کشی گسترده می کند و به آن اجازه می دهد تا به بخش دیگری از لوله کشی وصل شود و یک مجرای ایمن را تکمیل کند.

16. Conduit Bender

هنگام تعیین مسیر سیم کشی ، تکنسین ها اغلب سیم کشی را در گوشه دیوار یا سایر مناطق عمدتاً پنهان اجرا می کنند تا در معرض دید نباشد و از نظر ظاهر و زیبائی بهتر است. خم کننده های مجرای ابزاری برقی هستند که برای انحنای لوله کشی برای قرار گرفتن در این مسیرها استفاده می شوند و اطمینان حاصل می کنند که خط لوله های غیرتهاجمی و کارآمد در خانه مشتری قرار می گیرند.

17. ترمینال

این گیره های پلاستیکی به تکنسین های برق کمک می کند تا با قطعه هایی که دارای چند سیم هستند سریع تر ارتباط را برقرار کنند. این ترمینال ها را می توان با چند کابل از جمله سیم دستگاه ، کابل تلفن و کابل های الکتریکی استفاده کرد.

ابزار ایمنی در برق کشی

18. چراغ قوه

برای یک برقکار ، کار در تاریکی یک خطر بالقوه است. پس وسایل اصلی برق را مانند چراغ قوه و سایر چراغ های کاری ، مفید و در دسترس نگه‌ دارید.

19. دستکش های عایق

تکنسین های برق همیشه در معرض خطر واقعی برق گرفتگی هستند ، بنابراین باید احتیاط کنند. پوشیدن دستکش عایق ، یک لایه برای محافظت را فراهم می کند ، بنابراین دست کش های عایق را به عنوان یکی از ابزارهای نگهدارنده برقی خود حتما داشته باشید. دستکش های عایق با سبک های مختلفی برای تناسب و راحتی ارائه می شوند ، بنابراین نوع مناسب را شما باید انتخاب کنید.

20. لباس کار ضد حریق

تکنسین های ماهر و آموزش دیده یاد می گیرند که در برابر جرقه های خطرناک الکتریکی ، برق و آتش سوزی ها چگونه احتیاط کنند بخشی از این آموزش شامل اطمینان از پوشیدن پیراهن های کاری ساخته شده با مواد مقاوم در برابر آتش برای جلوگیری از صدمات جدی در سوختگی است.

21. عینک ایمنی

تکنسین در هنگام بررسی دقیق سیم کشی برق یا ابزارهای قدرت ، باید از چشم های خود محافظت کنند. کارآموزان و حرفه ای ها همگی به عنوان بخشی از ابزارهای اصلی برق خود به عینک ایمنی نیاز دارند.

22. میله نجات / قلاب

میله های نجات (یا قلاب) زمانی کاربرد و استفاده می شود که افراد بر اثر سقوط یا برق گرفتگی در چاه یا مکان های غیر قابل دسترس پرت شوند. از آنجا که یک جریان الکتریکی خطرناک ممکن است هنوز در جریان باشد ، برای پاسخ گوئی اضطراری باید از میله نجات استفاده کنند تا قربانی را از منبع الکتریسیته بیرون بکشند بدون اینکه خودشان دچار آسیب شوند.

ابزار های پیشرفته برق کشی


23- آنالایزر مدار

آنالایزرهای مدار ، یک ابزار الکتریکی دستی دیجیتال است که تقریباً اطلاعات فوری در مورد مدار متصل به یک پریز برق را در اختیار شما قرار می دهد. در چند ثانیه ، این ابزارهای برقی الکتریکی ولتاژ ، قطبیت ، ولتاژ خط ، معکوس و موارد دیگر را اندازه می گیرند.

24. کابل یاب

تکنسین ها اغلب درک این موضوع را دارند که کدام کابل ها به کدام مدار در یک خانه وصل می شوند. تکنسین های مدرن از کابل یاب استفاده می کنند که دارای دو مؤلفه اصلی در دستگاه است: فرستنده دیجیتال دستی و گیرنده کوچکی که به پریزهای اطراف خانه وصل می شود. هنگامی که برق کار از طریق فرستنده ، گیرنده را به مدارهایی در مدار شکن نگه می دارد ، دستگاه سیگنالی را به گیرنده می فرستد تا مشخص کند که خروجی متعلق به کدام مدار است.





ارسال توسط مرجان چناری

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد